Kloosterleven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Kloosterleven

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 12:28

Wat is de meerwaarde van het kloosterleven?

Op de site van de RKK is o.a. dit te lezen over het kloosterleven:
In het klooster verenigen mensen zich om het voorbeeld van Jezus op bijzondere en strikte wijze na te leven, vrij van de compromissen van het gewone leven. De dagindeling, geheel gericht op godsdienst, wordt doorgaans bepaald door het bidden van de getijden.

Zie voor meer informatie: http://www.rkk.nl/katholicisme/encyclop ... osterleven
Hierbij ook de link naar de Kloosterserie, uitgezonden door de RKK: http://kloosterserie.rkk.nl/

Ik vind het mooi hoe monniken hun leven wijden aan God. De dagindeling van monniken is geheel gericht op de godsdienst. Er is niets mooiers dan bezig te zijn met de dienst aan God. Ascese speelt een belangrijke rol in het kloosterleven: het leiden van een sober leven in afzondering, dus (zoveel mogelijk) leven in de eigen kring.

Toch heb ik ook mijn twijfels t.o.v. het kloosterleven. Want de Bijbel roept ons niet op om in afzondering te leven. Hierbij enkele Bijbelteksten waar ik aan denk:

Matteüs 28:19 (NBG'51)
19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

1 Petrus 3:15-16 (NBG'51)
15 Maar heiligt de Christus in uw harten als Here, altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop, die in u is, doch met zachtmoedigheid en vreze, 16 en met een goed geweten, opdat bij al het kwaad, dat men van u spreekt, zij, die uw goede wandel in Christus smaden, beschaamd gemaakt worden.

Klopt het dat deze teksten niet voor het kloosterleven pleiten? Of moet ik mijn beeld bijstellen? Daarnaast ben ik wel benieuwd wat de echte meerwaarde is van het kloosterleven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kloosterleven

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2014 13:31

Spreeuw schreef:Ik vind het mooi hoe monniken hun leven wijden aan God. De dagindeling van monniken is geheel gericht op de godsdienst. Er is niets mooiers dan bezig te zijn met de dienst aan God. Ascese speelt een belangrijke rol in het kloosterleven: het leiden van een sober leven in afzondering, dus (zoveel mogelijk) leven in de eigen kring.

Stel je beeld van het kloosterleven maar eens bij Spreeuw. Ik zag een docu over het kloosterleven en de tv en laptops hadden ook hier hun intrede gedaan.
En niemand leefde in afzondering, er was zelfs een non met een baan buitenshuis.
M.u.v. een paar oudere nonnen, hadden ze ook gewone kleding aan.
Ik kwam op een krantensite een filmpje tegen van een non, die één of andere talentenshow had gewonnen, ik meen dat het in Italië was.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 aug 2014 13:43

schelpje3 schreef:Stel je beeld van het kloosterleven maar eens bij Spreeuw. Ik zag een docu over het kloosterleven en de tv en laptops hadden ook hier hun intrede gedaan.
En niemand leefde in afzondering, er was zelfs een non met een baan buitenshuis.
M.u.v. een paar oudere nonnen, hadden ze ook gewone kleding aan.
Ik kwam op een krantensite een filmpje tegen van een non, die één of andere talentenshow had gewonnen, ik meen dat het in Italië was.

Het is allemaal sterk afhankelijk van de orde natuurlijk. Het ene klooster is het andere niet. Het ene klooster staat afgelegen in de bossen en het andere staat midden in de stad. In het ene klooster wordt (bijna) niet gepraat en in het andere klooster werken de kloosterlingen op scholen/ziekenhuizen/enz enz. Er zijn vele verschillende ordes met allen andere regels, gebruiken en vormen van spiritualiteit. Zelf heb ik mij eens verdiept in de karmelieten ooit begonnen die als kluizenaars later stichtte ze scholen en ziekenhuizen.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 05 aug 2014 15:15

Klopt Faramir,

Mss moet schelpje3 eerst eens een aantal afleveringen kijken van de serie.
Je commentaar was wat kort door de bocht, alsof iedere kloosterorde mensen afvaardigt naar een talentenshow, zo is het ook weer niet.
Krijg je een beetje inzicht over de diverse orden, wat de mensen drijft die daar wonen.
Het is een (klein) inkijkje.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2014 15:18

moderngelovige schreef:Klopt Faramir,

Mss moet schelpje3 eerst eens een aantal afleveringen kijken van de serie.
Je commentaar was wat kort door de bocht, alsof iedere kloosterorde mensen afvaardigt naar een talentenshow, zo is het ook weer niet.
Krijg je een beetje inzicht over de diverse orden, wat de mensen drijft die daar wonen.
Het is een (klein) inkijkje.

Nee nee, ik had meerdere delen gezien. :wink:
Er waren wat "strengere" kloosterordes bij, waar bijv gedurende een aantal uren van de dag niet gesproken mocht worden. Alles heel sober was en men zichzelf zo veel mogelijk kon bedruipen.
Maar ook in de kloosters komt stilaan geldgebrek, wegens een tekort aan nonnen en/of monniken.
Maar het verbaasde mij enigszins dat sommige kloosters, eigenlijk gewoon een groep samenwonende religieuzen was geworden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2014 15:20

Ik zou graag eens een paar dagen in een klooster doorbrengen. Ik heb in Rwanda al eens een aantal dagen in een kloosterachtige omgeving (het huis van de bisschop van Ruhengeri) doorgebracht. Elke ochtend om tien over zes op, douchen, daarna naar de lauden en de eucharistieviering en daarna gezamenlijk eten met de paters, nonnen en andere gasten. Dat was een zeer bijzondere tijd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 aug 2014 15:38

Er zijn in Nederland volgens mij genoeg kloosters waar je een kamer kan reserveren.
Zelf kwam ik regelmatig in Sion (bij Diepenveen) maar enkel voor de vieringen. Ik weet dat daar in ieder geval ook een gastenhuis is. (maar de broeders gaan volgens mij verhuizen)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 aug 2014 21:06

Heb je dat nog nooit gedaan Optimatus? Dat verbaast me wel, het lijkt me echt wat voor jou :)

Ik heb een mooi weekend gehad bij de Dominicanen in Huissen, dat was met een jongerenweekend. Er worden veel verschillende retraites georganiseerd en daarbuiten kan je ook zelf een paar dagen daar doorbrengen. http://www.kloosterhuissen.nl/

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 aug 2014 22:23

Ik heb niet veel met een klooster.
Natuurlijk is het ook goed om soms stil te zijn.

Maar ik ben christen in de wereld en moet getuigen van Hem en niet in een veilige plek ergens waar geen buitenstaander komt mijn leven lang blijven. :roll:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 aug 2014 07:25

Anoniem_89 schreef:Ik heb niet veel met een klooster.
Natuurlijk is het ook goed om soms stil te zijn.

Maar ik ben christen in de wereld en moet getuigen van Hem en niet in een veilige plek ergens waar geen buitenstaander komt mijn leven lang blijven. :roll:

Getuigen is niet de enige opdracht die christenen hebben.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 08:15

rotterdam schreef:Getuigen is niet de enige opdracht die christenen hebben.

En een klooster bouwen al helemaal niet;

* moderator: link verwijderd, voegt niets toe aan het onderwerp *

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 06 aug 2014 14:09

Ik wil ook nog wel eens naar een klooster, maar niet om de rest van mijn dagen te slijten.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 07 aug 2014 15:04

Als we niet verder komen dan de volgende losse flodders:

Het is een rooms verschijnsel, ze brouwen lekker bier, ze zijn tegenwoordig ook op talentenjachten,
het is niet op de bijbel gestoeld,
en deze:
Maar ik ben christen in de wereld en moet getuigen van Hem en niet in een veilige plek ergens waar geen buitenstaander komt mijn leven lang blijven

dan vat je de hele kloostergeschiedenis wel heel kort door de bocht samen.
Natuurlijk gebeurden en gebeuren in kloosters ook zondige dingen van allerlei aard.
Mensen blijven in zonde ontvangen en geboren.
Maar ook goede dingen op het gebied van landbouw, onderwijs en geneeskunde.
Wie komt aan het persoonlijk geloof van een ander? (Van hele generaties die al niet meer leven trouwens van ver voor de reformatie??)

Ga dan per orde maar eens de geschiedenis bekijken en meld je dan hier weer.
Heb zelf trouwens niet te intenties kloosterling te worden zeg ik er dan eerlijkheidshalve bij.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 aug 2014 16:46

rotterdam schreef:Getuigen is niet de enige opdracht die christenen hebben.

Nee maar wel belangrijk :wink:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 aug 2014 19:23

Anoniem_89 schreef:
Nee maar wel belangrijk :wink:

Ja getuigen is belangrijk maar dat is bidden ook, en omzien naar weduwen en wezen, en "onderzoekt de schriften" enz enz.
Wellicht dat jij geroepen bent om te getuigen, anderen voelen zich geroepen te bidden en dan is een klooster geen gekke plek om gehoor te geven aan je roeping.

Terug naar “[Religie] - Open forum”