Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Re: Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Berichtdoor xsidd » 04 aug 2014 20:09

Jvslooten,

Ik zie die profeet wel degelijk als persoon. Anders was hij toch anders aangeduid?

Anoniem_89,

De R.K.K ???

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 aug 2014 20:20

moderngelovige schreef:* Zijn er de afgelopen 2000 jr. profeten opgestaan en wie waren dat dan?

Augustinus ? Fransiscus van Assisi ? Bonifatius ?
Luther en Calvijn ?
Mahatma Gandhi ? Nelson Mandela ? Ds. Marten Luther King ? Moeder Teresa ?
Ds. Johannus Kapteyn en de karmelietenpater Titus Brandsma beide overleden in Dachau ?
Waarom ? Het waren waarzeggers - ze spraken de waarheid.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 20:25

xsidd schreef:Jvslooten,

Ik zie die profeet wel degelijk als persoon. Anders was hij toch anders aangeduid?
Waarom zou de valse profeet anders moeten worden aangeduid? Als het de Geest behaagd heeft om het zo aan te duiden, wie zijn wij dan om te zeggen dat het anders moet?

"De valse profeet" is trouwens een andere naam voor "het beest uit de aarde" (vergl. Op. 13:11-18 met Op. 19:20).

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 04 aug 2014 20:41

Jvslooten,

Ik zou niet weten, waarom de valse profeet, anders zou moeten worden aangeduid. Maar dat is het nu juist.Als er dan in de Bijbel word gesproken, over de valse profeet, Dan gaat het toch over een mens? Een mens die een valse profeet is? En nu weet ik dat Mohammed, als de profeet word aangezien, maar het erge is, dat hij mijns inziens zijn eigen leer verspreide, en dat vele mensen, zo niet in de hemel kwamen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 20:52

Jvslooten schreef:Nee, dat denk ik niet. Ik zie de valse profeet niet echt als één specifiek persoon.

Hoezo niet?
Ik denk dat Mohammmed wel degelijk een goede kans maakt.
Welke andere profeet heeft anders de naam profeet gekregen en er zoveel van de waarheid af doen dwalen?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 aug 2014 08:03

Mag ik de vraag droppen: waaraan is een echte profeet te herkennen?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 08:33

Arco schreef:Mag ik de vraag droppen: waaraan is een echte profeet te herkennen?

Hij brengt een leer en ziet vooruit.
Dat kenmerkt de profeten van het Oude Verbond.
Na Christus zou er geen nieuwe profeet meer komen, behalve dan hij die zou komen in zijn eigen naam, ''en die neemt gij aan''....
Toch?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 08:49

mealybug schreef:Na Christus zou er geen nieuwe profeet meer komen, behalve dan hij die zou komen in zijn eigen naam, ''en die neemt gij aan''....
Toch?

Maar dit is wat gesproken is door de profeet Joël:
En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen.
En ook op Mijn dienaren en op Mijn dienaressen zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten en zij zullen profeteren.
(Hand. 2:16-18)

En in die dagen kwamen enkele profeten vanuit Jeruzalem naar Antiochië. (Hand. 11:27)

En er waren in Antiochië, in de gemeente aldaar, enkele profeten en leraars, namelijk Barnabas, Simeon, die Niger genoemd werd, Lucius van Cyrene, Manahen, die met Herodes de viervorst opgegroeid was, en Saulus. (Hand. 13:1)

Judas nu en Silas, die ook zelf profeten waren, bemoedigden de broeders met veel woorden en sterkten hen. (Hand 15:32)

God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen. (1 Kor. 12:28)

En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars, om de heiligen toe te rusten tot het werk van dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus. (Ef. 4:11-12)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 09:29

Jvslooten schreef:God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen. (1 Kor. 12:28)

En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars, om de heiligen toe te rusten tot het werk van dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus. (Ef. 4:11-12)

‘Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan - want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt’ (1 Cor.13:8,9).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 09:42

mealybug schreef:Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan - want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt...
...maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.

Wel even volledig citeren mealybug. Je tekst heeft betrekking op wanneer het volmaakte gekomen is. Niet op de gebroken wereld waarin we nu leven.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 09:58

@Arco

Begin citaat"Mag ik de vraag droppen: waaraan is een echte profeet te herkennen?"Einde citaat.

1 Een profeet of profetes is een medium tussen deze wereld, en de geestelijke wereld.
2 Een profeet of profetes heeft een diep geestelijk inzicht.

En een echte profeet, of profetes van God, spreekt waarheid, en zal altijd elke keer naar de Heere Jezus willen leiden. Want alleen door Hem worden mensen gered.

Groet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 10:09

xsidd schreef:1 Een profeet of profetes is een medium tussen deze wereld, en de geestelijke wereld.
Heeft een christen zo´n medium nodig dan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 10:13

Jvslooten schreef:Je tekst heeft betrekking op wanneer het volmaakte gekomen is. Niet op de gebroken wereld waarin we nu leven.

Volgens mij heeft het helemaal niets met de wereld te maken die gebroken is (''Ik bid niet voor de wereld''), maar met het stadium waarin de gemeente volmaakt, rijp is geworden.
Het stadium na de moedermelk , wanneer vast voedsel verdragen wordt.

Heb 6:1 Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 10:22

Jvslooten,

Ik geef weer wat een profeet, of profetes is. Ik geloof dat de Heilige Geest, ons behoort te leiden, en niet een profeet.

Maar dat houd nog niet in, dat profeten of profetessen, er niet zouden zijn. Of dat ze wel gemist kunnen worden..
Ik zoek even iets op uit de Bijbel, wat ik Mealbug ook stuurde.

Ben benieuwd hoe jij dit ziet?

Romeinen 12 vers 5 t/m 7 (Herziene Statenvertaling)
5 zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar.
6 En nu hebben wij genadegaven, onderscheiden naar de genade die ons is gegeven:
7 hetzij profetie, naar de mate van het geloof; hetzij dienstbetoon, in het dienen; hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen;

1 Korinthe 12 vers 1 t/m 11 (Herziene Statenvertaling)
1 Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent.
2 U weet dat u heidenen was, weggetrokken naar de stomme afgoden. Zo liet u zich meevoeren.
3 Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt, zegt: Jezus is een vervloekte. Ook kan niemand zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest.
4 Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest.
5 Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere.
6 Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.

7 Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander.
8 Want aan de één wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde Geest;
9 en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;
10 en aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen, en aan een ander uitleg van talen.
11 Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 aug 2014 10:26

mealybug schreef:Volgens mij heeft het helemaal niets met de wereld te maken die gebroken is (''Ik bid niet voor de wereld''), maar met het stadium waarin de gemeente volmaakt, rijp is geworden.
Het stadium na de moedermelk , wanneer vast voedsel verdragen wordt.

Heb 6:1 Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel.

Dat is hetzelfde volgens mij of net iets voor het einde. De gemeente is nog niet volmaakt, dus er is nog steeds het ambt van profeet, netzoals er het ambt van herder en evangelist en apostel is. Alleen is een Nieuwtestamentische profeet totaal anders dan een Oudtestamentische, want nu hebben we allemaal de Geest. Het is gewoon een gave aan het Lichaam om het Lichaam op te bouwen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “[Religie] - Open forum”