Hoe zag Jezus er als mens uit?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hoe zag Jezus er als mens uit?

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2014 14:33

Wat een zinloos topic is dit.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 15:09

Jvslooten schreef:Hoe bedoel je? Onze gemeente is gewoon met de jaren wat verrechtst. Dat kan toch?

Nee, volgens mij niet.
De gemeente die God's Geest geleid wordt, word niet door allerlei wind van leer beinvloed.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 04 aug 2014 15:11

schelpje3 schreef:Wat een zinloos topic is dit.

Nee, dat geloof ik niet. Is het niet noodzakelijk om ons te bewaren voor een menselijke voorstelling van de Messias?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 aug 2014 15:15

mona schreef:Staat dat ergens beschreven in de bijbel?

Nee dat had ik een keer gehoord dat een geschiedschrijver dat had gezegd. Heb het even opgezocht, Publius Lentullus. Interessant. Een ander eronder schrijft weer dat Hij blauwe ogen had.
http://www.thenazareneway.com/likeness_ ... aviour.htm
"There appeared in these our days a man, of the Jewish Nation, of great virtue, named Yeshua [Jesus], who is yet living among us, and of the Gentiles is accepted for a Prophet of truth, but His own disciples call Him the Son of God- He raiseth the dead and cureth all manner of diseases. A man of stature somewhat tall, and comely, with very reverent countenance, such as the beholders may both love and fear, his hair of (the colour of) the chestnut, full ripe, plain to His ears, whence downwards it is more orient and curling and wavering about His shoulders. In the midst of His head is a seam or partition in His hair, after the manner of the Nazarenes. His forehead plain and very delicate; His face without spot or wrinkle, beautified with a lovely red; His nose and mouth so formed as nothing can be reprehended; His beard thickish, in colour like His hair, not very long, but forked; His look innocent and mature; His eyes grey, clear, and quick- In reproving hypocrisy He is terrible; in admonishing, courteous and fair spoken; pleasant in conversation, mixed with gravity. It cannot be remembered that any have seen Him Laugh, but many have seen Him Weep. In proportion of body, most excellent; His hands and arms delicate to behold. In speaking, very temperate, modest, and wise. A man, for His singular beauty, surpassing the children of men"
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2014 15:22

Arco schreef:De precieze uitleg van de Tien Woorden, dat zou eventueel kunnen leiden tot een verklaring dat afbeeldingen maken niet mag.

Alleen, wat ook een issue is: als we afbeeldingen maken van Jezus, hetzij een kleurplaat of iets anders, krijg je dan geen verkeerd beeld van Hem? We weten niet hoe Hij eruit zag, dus waarom zouden we Hem dan afbeelden naar onze inzichten?

De eerste twee geboden leren:

1. Geen andere goden hebben
2. Geen gesneden beeld maken van enig schepsel.

Ik heb het hier vaker genoemd, het gaat in het tweede gebod duidelijk over het niet afbeelden van God, een mens, een dier om je daarvoor neer te buigen en die te dienen. Als je dit op God betrekt staat er net zo duidelijk dat afbeeldingen maken van mensen en dieren ook niet mag. Dus geen schilderijen, foto's, tekeningen, beeldhouwwerken enz. Maar dat staat er dus niet. Het gaat om het maken van gesneden beelden (afgodsbeelden) van God of enig schepsel om die als afgod te aanbidden. Zolang een kind zich niet in aanbidding neerwerpt voor een kleurplaat van Jezus is dit dus geen gegrond bezwaar om dat af te keuren.

Spreeuw schreef:
Nee, dat geloof ik niet. Is het niet noodzakelijk om ons te bewaren voor een menselijke voorstelling van de Messias?

Kom eens met een Bijbels bewijs dat dit niet mag?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 04 aug 2014 15:25

Marnix schreef: Kom eens met een Bijbels bewijs dat dit niet mag?

Jezus is de Zoon van God.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 15:28

Hoe Jezus er destijds uit zag in zijn tijdelijke menselijke gedaante is gewoon totaal irrelevant.
Hij is een hemels lichaam nu, en dat staat in openbaring beschreven, hoe Hij er in al Zijn Heerlijkheid uit zal zien.
Wij aanbidden hem in GEEST, vooruitziend op een geestelijk lichaam, en niet uit aarde aards.
Dat aspect is overwonnen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 15:32

mealybug schreef:
Nee, volgens mij niet.
De gemeente die God's Geest geleid wordt, word niet door allerlei wind van leer beinvloed.
´Allerlei wind van leer´. Moet jij zeggen. :roll:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2014 15:36

mealybug schreef:Hoe Jezus er destijds uit zag in zijn tijdelijke menselijke gedaante is gewoon totaal irrelevant.
Hij is een hemels lichaam nu, en dat staat in openbaring beschreven, hoe Hij er in al Zijn Heerlijkheid uit zal zien.

Precies!
Want het gevaar bestaat dat je blijft hangen in "Jezus, het goede mens". Zo geloven veel mensen nog wel, ze zeggen dan: "ik denk wel dat Jezus bestaan heeft, hij was een goed mens, maar Hij is gestorven." einde verhaal

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 04 aug 2014 15:38

Marnix schreef:De eerste twee geboden leren:

Ik heb het hier vaker genoemd, het gaat in het tweede gebod duidelijk over het niet afbeelden van God, een mens, een dier om je daarvoor neer te buigen en die te dienen. Als je dit op God betrekt staat er net zo duidelijk dat afbeeldingen maken van mensen en dieren ook niet mag. Dus geen schilderijen, foto's, tekeningen, beeldhouwwerken enz. Maar dat staat er dus niet. Het gaat om het maken van gesneden beelden (afgodsbeelden) van God of enig schepsel om die als afgod te aanbidden. Zolang een kind zich niet in aanbidding neerwerpt voor een kleurplaat van Jezus is dit dus geen gegrond bezwaar om dat af te keuren.

In de Protestantse indeling van de Tien Woorden is de indeling zoals je noemt. Maar in de Joodse indeling horen deze twee woorden bij elkaar. Hoe het ook zij, Lev. 26:1 is meer dan duidelijk.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 aug 2014 15:39

Jvslooten schreef:Ik denk dat Boerin koning Saul bedoeld
Ehhh, ja dat geloof ik bij nader inzien ook :D

Spreeuw schreef:Is het niet noodzakelijk om ons te bewaren voor een menselijke voorstelling van de Messias?
Je ontkomt er niet aan dat we in ons hoofd een voorstelling vormen. Niemand kan over iemand praten, of men maakt er een voorstelling bij de persoon waarover gesproken wordt. Zo werken onze hersenen, en dat zal bij de voorstelling die we op die manier van de Heere Jezus maken, niet anders zijn. Je kunt niet aan iemand denken zonder een gezicht of een gedaante erbij. Die functie van je hersenen kan je niet uitschakelen. Wel is het zo dat je er vaak naast zit.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 aug 2014 15:54

Marnix schreef:De eerste twee geboden leren:

Maar Jezus is geen andere God en ook geen schepsel, dus mag je je best een voorstelling van Hem maken. Een gesneden beeld van God maken en dat gaan aanbidden is natuurlijk zinloos. Trouwens hoe vaak hangt er niet een plaatje van de Leeuw van Juda of het Lam in de kerk of van de goede Herder? Dat zou dan ook allemaal niet mogen.
Laatst gewijzigd door Boerin op 04 aug 2014 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 aug 2014 15:56

mealybug schreef:Hoe vesta jij deze tekst van Paulus?

De Apostel Paulus zegt hier hoe hij, voor zijn bekering (zijn oude maatstaven) over Christus en over mensen dacht. Hij zegt dus absoluut niets over afbeeldingen.

Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van deze wereld; ook Christus niet, die we vroeger wel volgens die maatstaven beoordeelden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2014 16:00

Spreeuw schreef:
Jezus is de Zoon van God.

Dat is geen bewijs. Dat geloof ik ook maar dat wil nog niet zeggen dat Hij als mens niet afgebeeld zou mogen worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 14:40

Marnix schreef:Dat is geen bewijs. Dat geloof ik ook maar dat wil nog niet zeggen dat Hij als mens niet afgebeeld zou mogen worden.

Jezus mag als mens inderdaad afgebeeld worden, als God niet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”