Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Jvslooten schreef:Hoe bedoel je? Onze gemeente is gewoon met de jaren wat verrechtst. Dat kan toch?
schelpje3 schreef:Wat een zinloos topic is dit.
mona schreef:Staat dat ergens beschreven in de bijbel?
Arco schreef:De precieze uitleg van de Tien Woorden, dat zou eventueel kunnen leiden tot een verklaring dat afbeeldingen maken niet mag.
Alleen, wat ook een issue is: als we afbeeldingen maken van Jezus, hetzij een kleurplaat of iets anders, krijg je dan geen verkeerd beeld van Hem? We weten niet hoe Hij eruit zag, dus waarom zouden we Hem dan afbeelden naar onze inzichten?
Spreeuw schreef:
Nee, dat geloof ik niet. Is het niet noodzakelijk om ons te bewaren voor een menselijke voorstelling van de Messias?
Marnix schreef: Kom eens met een Bijbels bewijs dat dit niet mag?
´Allerlei wind van leer´. Moet jij zeggen.mealybug schreef:
Nee, volgens mij niet.
De gemeente die God's Geest geleid wordt, word niet door allerlei wind van leer beinvloed.
mealybug schreef:Hoe Jezus er destijds uit zag in zijn tijdelijke menselijke gedaante is gewoon totaal irrelevant.
Hij is een hemels lichaam nu, en dat staat in openbaring beschreven, hoe Hij er in al Zijn Heerlijkheid uit zal zien.
Marnix schreef:De eerste twee geboden leren:
1. Geen andere goden hebben
2. Geen gesneden beeld maken van enig schepsel.
Ik heb het hier vaker genoemd, het gaat in het tweede gebod duidelijk over het niet afbeelden van God, een mens, een dier om je daarvoor neer te buigen en die te dienen. Als je dit op God betrekt staat er net zo duidelijk dat afbeeldingen maken van mensen en dieren ook niet mag. Dus geen schilderijen, foto's, tekeningen, beeldhouwwerken enz. Maar dat staat er dus niet. Het gaat om het maken van gesneden beelden (afgodsbeelden) van God of enig schepsel om die als afgod te aanbidden. Zolang een kind zich niet in aanbidding neerwerpt voor een kleurplaat van Jezus is dit dus geen gegrond bezwaar om dat af te keuren.
Ehhh, ja dat geloof ik bij nader inzien ookJvslooten schreef:Ik denk dat Boerin koning Saul bedoeld
Je ontkomt er niet aan dat we in ons hoofd een voorstelling vormen. Niemand kan over iemand praten, of men maakt er een voorstelling bij de persoon waarover gesproken wordt. Zo werken onze hersenen, en dat zal bij de voorstelling die we op die manier van de Heere Jezus maken, niet anders zijn. Je kunt niet aan iemand denken zonder een gezicht of een gedaante erbij. Die functie van je hersenen kan je niet uitschakelen. Wel is het zo dat je er vaak naast zit.Spreeuw schreef:Is het niet noodzakelijk om ons te bewaren voor een menselijke voorstelling van de Messias?
Marnix schreef:De eerste twee geboden leren:
1. Geen andere goden hebben
2. Geen gesneden beeld maken van enig schepsel.
mealybug schreef:Hoe vesta jij deze tekst van Paulus?
Spreeuw schreef:
Jezus is de Zoon van God.
Marnix schreef:Dat is geen bewijs. Dat geloof ik ook maar dat wil nog niet zeggen dat Hij als mens niet afgebeeld zou mogen worden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten