Als jij er graag vanuit gaat dat ik over Rusland heenvlieg in plaats van daar te landen laat ik die opmerking voor jou rekening, persoonlijk vermoed ik (maar ik kan het fout hebben) dat ik er wat vaker geweest ben dan jij.
Aan Adolf Hitler worden 40 miljoen doden toegeschreven (afhankelijk van hoe men oorlogsslachtoffers telt), aan Stalin 30 miljoen, dus die ranglijst is discutabel. Mao staat geloof ik wel redelijk onaantastbaar op de eerste plaats.
Dat ik Putin massamoorden in de schoenen schuif is een insinuatie van jouw kant. Ik heb nooit en nergens gezegd dat Putin dat gedaan heeft, ik heb alleen een viertal parallellen gelegd tussen Hitler en Stalin, parallellen die mijn Russische collega's (inderdaad géén doorsnede van de gemiddelde Russische samenleving) volmondig beamen, en welke ook door Clinton (hoewel teruggenomen), Prince Charles en een Duitse minister waarvan de naam me op dit moment even niet te binnen wil schieten getrokken zijn.
Dat er bepaalde parallellen te trekken zijn tussen het gedrag van Hitler in de aanloop naar WOII (de enige tijd waarnaar ik verwezen heb, nog voor de massamoorden door Hitler plaatsvonden) is echter niet te ontkennen. Ongetwijfeld wel door jou, wat je straks ongetwijfeld gaat aantonen...
Inderdaad

Maar inderdaad: onomstotelijk is het nog niet vastgesteld, en dat gaat ook nooit gebeuren, omdat geen enkele onderzoeker hier volstrekt neutraal in kan en zal staan.
Dat alleen al is een extra reden om voorzichtig te zijn met beschuldigingen en het roepen om vergelding. De bijna 300 slachtoffers die er nu te betreuren zijn is al meer dan genoeg.
Tja, deze opmerking laat ik voor jouw rekening, en het maakt mij enigszins duidelijk hoe jij in elkaar steekt: iedereen die het niet met je eens is is een oorlogshitser...
Na deze opmerking zal ik dan ook niet meer op jouw posts ingaan (in elk geval in dit topic).
uit fatsoen (moet je eens opzoeken op wiki, kan leerzaam voor je zijn) zal ik deze reactie nog afmaken.
Ben jij soms het alter ego van Optimatus? Die leest ook al zo slecht

Amerikanen zijn zeker geen lieverdjes. Dat heb ik nooit beweerd, en als je diep in mijn hart zou kijken heb ik zelfs, in een conflict tussen Rusland en de VS, een lichtelijk anti-Amerikaanse voorprogrammering...
Pro-Amerikaans sentiment (waar je me van lijkt te betichten) is me totaal vreemd.
Goed om te lezen. Ik ben dan wel verbaasd waarom je de mannen van de CIA op hun blauwe ogen gelooft. Dat doen ze zelfs in de VS niet

Klopt. Op dezelfde wijze heeft Rusland in mijn optiek (wat ik eerder in dit topic ook al heb benoemd) het recht gehad de Krim te annexeren. Dit geld en gold echter niet voor de regio rond Donetsk.
Hoe deze Krim zo pro-Russisch is geworden is een ander verhaal, maar dat valt Putin niet te verwijten, erfenisje uit de Sovjet tijd.
Welaan, we zijn het meer met elkaar eens dan je zelf denkt

En wat klopt daarin niet met de feiten? Een zelfstandige republiek die ophoud te bestaan: Annexatie.
Een zelfstandige republiek, die daadwerkelijk nooit zelfstandig is geweest. Hooguit voor de bühne. Er wordt wat af geannexeerd en geïntervenieerd in de wereld, vroeger en nu. De Chinezen en Amerikanen doen er naar hartelust aan mee. Zonder het neerstorten van de MH17 zou niemand in dit land nog wakker liggen van de Krim. En het maakt nogal een verschil of een annexatie plaatsvindt op verzoek van de bevolking (zie de uitslag van het referendum) of als oorlogsbuit.
Rusland is echter uit op herstel van haar oude machtspositie, waarbij een nieuwe (koude) oorlog in dit streven noodzakelijk lijkt.
Machtspositie, in die zin dat ze vooral serieus genomen wenst te worden door het Westen en zich niet laat piepelen door de Amerikanen. Ik geloof niet dat je beseft hoe ernstig Putin beledigd is door hem uit de G8 te stoten en al eerder door Rusland af te serveren inzake acties en allianties in en tegen Irak, Iran, Afghanistan en Syrië. Rusland laat nu zijn tanden zien, maar het is het Westen dat de koude oorlog nieuw leven inblaast met allerlei boycotacties en sancties. Het zijn de VS die de voormalige satellietstaten van de SU hebben ingepalmd en er allerlei wapentuig hebben geïnstalleerd. Het uitdagen van Putin is nooit zonder gevolgen.
Overigens liggen het belang van de Amerikaanse wapenindustrie en dat van de Russische (wat zeker zo'n sterke lobby heeft) niet zo heel ver uit elkaar.
Zeker, dat maakt nog eens duidelijk dat beide landen hun eigen agenda hebben en dat we ons beter neutraal kunnen houden in conflicten waar zowel de VS als Rusland bij betrokken zijn.
Waarom jij dan, zonder hier enig bewijs bij op tafel te leggen, deze schuldvraag éénzijdig bij de Amerikaanse wapenindustrie neer durft te leggen is voor mij een raadsel, maar ik twijfel er niet aan of je hebt ter plaatse onderzoek gedaan, gesproken met vertegenwoordigers van deze industrie en daar (onder geheimhouding) een heel lijvig rapport over mogen lezen...
Nee hoor, niet eenzijdig, maar het belang van de Amerikaanse wapenlobby is onmiskenbaar. En dankzij Snowden kan iedereen daar nu kennis van nemen. Daar is weinig geheim meer aan

Mijn eigen baan is één van de eerste die op de tocht staat als we de Russen gaan boycotten. Een boycot die overigens in Europees verband zou moeten worden opgelegd, anders schiet je er niet zoveel mee op.
En als dat bewijs er wél komt? ben jij dan zo'n mannetje die roept: ik heb dat altijd al gedacht, en ben een groot voorstander geweest van een boycot voor Rusland? zo'n figuur lijk je me namelijk een beetje. Meelopen met de politiek correcte: "het is nog niet bewezen"- groep...
Als je mijn opmerkingen goed had gelezen (en anders zie hier boven mijn reacties), maak ik juist bezwaar tegen onbenullen die overal schreeuwend achteraan rennen. Na ruim 30 jaar journalistieke ervaring weet ik dat er geen objectieve waarheid bestaat en dat iedere politicus per definitie onbetrouwbaar is, van welke partij dan ook. Iedereen heeft zijn eigen agenda. En daarom rest niets anders dan op basis van informatie uit verschillende kampen je een mening te vormen, zonder dat deze het eind van alle tegenspraak is. Vandaar ook dat ik me mateloos erger aan domme kretologie, zonder dat mensen zich voldoende verdiepen in de materie. Door dit soort scherpe discussies word je daartoe wel gedwongen. En dat is winst.
Nee, dat zou namelijk anders liggen. Dit wapensysteem is uitgeleend geweest (wél objectief bewezen).
Mogelijk, maar nog niet objectief bewezen is dat deze uitgeleende raketinstallatie de explosie heeft veroorzaakt. Oekraïne heeft drie exact dezelfde systemen. En ik vermoed dat het geen toeval is dat Oekraïne de afgelopen tijd z’n best heeft gedaan om de waarnemers van OVSE en de Nederlandse onderzoekers uit het gebied te weren.
Ik neem aan dat je met het eerste voorbeeld doelt op de beruchte "vlucht 655"? deze is niet bij Dubai neergehaald, maar al eerder. Als je daar op doelt: er zijn indertijd genoeg partijen geweest die riepen om deze boycot (vooral in het Midden Oosten).
Tja, het was in ieder geval op weg naar Dubai, maar duidelijk wordt in ieder geval hoe hypocriet we zijn.
Nederland is echter verantwoordelijk voor het welzijn van, in eerste instantie, haar eigen burgers. Bij mijn weten zijn bij géén van deze daden van agressie Nederlandse staatsburgers omgekomen.
Het ligt iets ingewikkelder. Nederland is het land dat het meest getroffen is bij deze ramp, maar is niet verantwoordelijk in directe zin. Het vliegtuig was Maleisisch grondgebied, de brokstukken liggen in gebied dat betwist wordt door Oekraïne en de Volksrepubliek Donetsk. Nederland is ook niet verantwoordelijk voor andere landgenoten die om het leven komen bij oorlogshandelingen en/of terroristische aanslagen in het buitenland. Dat men soms verantwoordelijkheid neemt is een andere zaak.
Aaha, de grootste machten in de wereld hebben een vrijbrief om te doen en laten wat ze willen?
Principes zijn leuk, maar zodra het jouw economische belang treft mogen ze overboord?
Je begint steeds meer aan het beeld wat ik van je krijg te voldoen...
Jouw beeld van mij wordt inderdaad nogal gevormd doordat je niet goed leest wat ik schrijf en de vervolgens nogal vrije interpretatie die je daar op los laat. Ik probeer je duidelijk te maken dat de wereld wat ingewikkelder in elkaar steekt dan je tot voor kort geëtaleerde simplisme. 1. Niemand heeft het recht om een ander land binnen te vallen. 2. Maar wat nu als de bevolking gerroriseerd wordt door haar eigen regering, b.v. doordat alle VN-grondrechten aan hun laars worden gelapt? 3. Of zodra de ene staatsgreep de andere opvolgt en er een burgeroorlog losbarst? 4. Of indien een deel van het land (provincie of staat) zijn eigen zelfstandigheid uitroept of zich aansluit bij een ander land? Dan is het al een stuk minder simpel. En een deel van deze aspecten is nu aan de orde in Oekraïne. Ik heb al eens eerder het oude Nederlandse spreekwoord aangehaald dat je meer vliegen vangst met stroop dan met azijn. Probleem is dat deze wereld aan elkaar hangt van dictatortjes en machtsgeile politici, die ten koste van de doorsnee kiezer hun eigen agenda preveleren boven het algemeen belang. Sancties kunnen zeker soms effectief zijn. Alleen niet als je daarbij je eigen armen en benen gaat amputeren. En dat is wat nu staat te gebeuren door het braafste jongetje van de klas. De andere landen trekken hun eigen economische agenda.
Omdat ze het met je eens zijn?
Nee, omdat ze niet de echo van anderen of hun eigen onderbuik zijn, maar met argumenten komen waaruit blijkt dat ze het nodige aan bronnenonderzoek hebben gedaan.
Hoewel ik slechts éénmaal, met argumenten (die jij geen van alle weerlegd hebt) een vergelijking trek tussen Putin in de periode 2012-2014 en Hitler in de periode 1936-1938 noem je mij in vrijwel elke post die je plaatst als voorbeeld van iemand die met de meute meeloopt te roeptoeteren.
Sorry, maar jouw posts worden door mij niet meer beantwoord...
Het lijkt me dat ik voldoende heb aangetoond waarom je geen vergelijking kunt trekken tussen Putin en Hitler. De vorige keer trouwens ook, toen ik je fijntjes heb gewezen op de schrikbarende cijfers inzake de volkerenmoord van Stalin en Hitler. Het blijft dus m.i. een domme en ongepaste vergelijking.
Overigens proef ik in deze bijdrage een wat betere motivatie. Zoals gezegd, dat is in ieder geval winst.
Optimatus schreef:
Volgens mij heb ik nou al een aantal keer aangeven dat de huidige regering in Oekraïne de regering van Oekraïne is, niet de afgezette vorige regering.
Niet echt, maar het is in deze discussie handig om te vernemen dat jouw voorkeuren bij de rechts-radicale revolutionairen liggen.