EdW schreef: Zit daar niet precies het probleem? Hier in het westen lijken uiterlijkheden en randzaken in de kerken vaak veel belangrijker dan het volgen van Jezus. Ik maak me daar grote zorgen om.
alexander91 schreef:Die zorgen mag je bij God neerleggen. Wij moeten leven naar het voorbeeld van Christus, als getuigen van Hem in deze wereld staan. Meer kunnen en hoeven we niet, en als we dat willen (anderen onze mening opleggen), dan gaat het alleen maar mis (omdat we Christus dan alweer uit het oog verloren hebben).
Ik zeg niet dat wij anderen onze mening op moeten leggen, absoluut niet!
Ik word alleen verdrietig als ik zie hoe druk wij ons vaak maken om randzaken; en niet om de eer van God.
EdW schreef:Als er bij ons serieuze vervolging komt, hoeveel mensen zullen dan nog getuigen en belijden dat ze in Jezus geloven?
alexander91 schreef:Met zulke vragen kun je praktisch gezien helemaal niets. Zoek het niet bij de mensen, maar bij God, Die ons wil bewaren. Het is heel menselijk gedacht om ons voor alle situaties te "verzekeren", maar uiteindelijk zul je zaken toch uit handen moeten geven.
Ik zou zeggen (en het is misschien een cliche, maar er zit meer waarheid in dan dat het wellicht lijkt): Bid er voor.
Excuus, ik had het inderdaad verkeerd geformuleerd. Wat ik bedoelde: Als wij ons hier in het westen zo druk maken om randzaken en niet om de eer van God, hoeveel betekenis heeft het geloof dan voor ons? En in hoeverre zijn wij dan bereid om te lijden om de Naam van Jezus?
Natuurlijk moet je sommige zaken uit handen geven; en weet ik ook niet of ik bij heftige vervolging stand zal houden. In eigen kracht sowieso niet, dat weet ik zeker! Ik hoop en bid dat ik op dat moment de kracht zal krijgen.
Maar nogmaals, ik maak me zorgen om de kerk van nu in het westen, die zich helemaal niet bezig lijkt te houden met de vraag wat het geloof in God mag kosten, maar zich drukker maakt om de vraag of de kerk een plaats is waar iedereen zich vooral 'thuis' moet voelen en waar we het fijn hebben met elkaar. Natuurlijk, ik generaliseer nu en natuurlijk is het belangrijk dat de kerk een plaats is waar mensen zich thuis voelen, maar weten wij nog wel de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden? Dat is wat ik bedoel.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)