Ranglijst christenvervolging 2014

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

EdW
Mineur
Mineur

Re: Ranglijst christenvervolging 2014

Berichtdoor EdW » 30 jul 2014 12:53

alexander91 schreef: Als we het niet op hoeven zoeken, waarom moeten we ons het dan wel afvragen? En wat is nu precies wel/geen vervolging? Laten we ons christelijkheid niet toetsen aan randzaken (hoe zwart we gekleed gaan, kerkgang, en ook niet in welke mate we vervolging ondervinden), maar aan de kern: Christus, en het volgen van Hem.

Zit daar niet precies het probleem? Hier in het westen lijken uiterlijkheden en randzaken in de kerken vaak veel belangrijker dan het volgen van Jezus. Ik maak me daar grote zorgen om.
Als er bij ons serieuze vervolging komt, hoeveel mensen zullen dan nog getuigen en belijden dat ze in Jezus geloven?
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 30 jul 2014 14:52

alexander91 schreef: Als we het niet op hoeven zoeken, waarom moeten we ons het dan wel afvragen? En wat is nu precies wel/geen vervolging? Laten we ons christelijkheid niet toetsen aan randzaken (hoe zwart we gekleed gaan, kerkgang, en ook niet in welke mate we vervolging ondervinden), maar aan de kern: Christus, en het volgen van Hem.
EdW schreef:Zit daar niet precies het probleem? Hier in het westen lijken uiterlijkheden en randzaken in de kerken vaak veel belangrijker dan het volgen van Jezus. Ik maak me daar grote zorgen om.
Die zorgen mag je bij God neerleggen. Wij moeten leven naar het voorbeeld van Christus, als getuigen van Hem in deze wereld staan. Meer kunnen en hoeven we niet, en als we dat willen (anderen onze mening opleggen), dan gaat het alleen maar mis (omdat we Christus dan alweer uit het oog verloren hebben).
EdW schreef:Als er bij ons serieuze vervolging komt, hoeveel mensen zullen dan nog getuigen en belijden dat ze in Jezus geloven?
Met zulke vragen kun je praktisch gezien helemaal niets. Zoek het niet bij de mensen, maar bij God, Die ons wil bewaren. Het is heel menselijk gedacht om ons voor alle situaties te "verzekeren", maar uiteindelijk zul je zaken toch uit handen moeten geven.

Ik zou zeggen (en het is misschien een cliche, maar er zit meer waarheid in dan dat het wellicht lijkt): Bid er voor.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 30 jul 2014 16:40

EdW schreef: Zit daar niet precies het probleem? Hier in het westen lijken uiterlijkheden en randzaken in de kerken vaak veel belangrijker dan het volgen van Jezus. Ik maak me daar grote zorgen om.
alexander91 schreef:Die zorgen mag je bij God neerleggen. Wij moeten leven naar het voorbeeld van Christus, als getuigen van Hem in deze wereld staan. Meer kunnen en hoeven we niet, en als we dat willen (anderen onze mening opleggen), dan gaat het alleen maar mis (omdat we Christus dan alweer uit het oog verloren hebben).
Ik zeg niet dat wij anderen onze mening op moeten leggen, absoluut niet!
Ik word alleen verdrietig als ik zie hoe druk wij ons vaak maken om randzaken; en niet om de eer van God.

EdW schreef:Als er bij ons serieuze vervolging komt, hoeveel mensen zullen dan nog getuigen en belijden dat ze in Jezus geloven?
alexander91 schreef:Met zulke vragen kun je praktisch gezien helemaal niets. Zoek het niet bij de mensen, maar bij God, Die ons wil bewaren. Het is heel menselijk gedacht om ons voor alle situaties te "verzekeren", maar uiteindelijk zul je zaken toch uit handen moeten geven.
Ik zou zeggen (en het is misschien een cliche, maar er zit meer waarheid in dan dat het wellicht lijkt): Bid er voor.

Excuus, ik had het inderdaad verkeerd geformuleerd. Wat ik bedoelde: Als wij ons hier in het westen zo druk maken om randzaken en niet om de eer van God, hoeveel betekenis heeft het geloof dan voor ons? En in hoeverre zijn wij dan bereid om te lijden om de Naam van Jezus?
Natuurlijk moet je sommige zaken uit handen geven; en weet ik ook niet of ik bij heftige vervolging stand zal houden. In eigen kracht sowieso niet, dat weet ik zeker! Ik hoop en bid dat ik op dat moment de kracht zal krijgen.
Maar nogmaals, ik maak me zorgen om de kerk van nu in het westen, die zich helemaal niet bezig lijkt te houden met de vraag wat het geloof in God mag kosten, maar zich drukker maakt om de vraag of de kerk een plaats is waar iedereen zich vooral 'thuis' moet voelen en waar we het fijn hebben met elkaar. Natuurlijk, ik generaliseer nu en natuurlijk is het belangrijk dat de kerk een plaats is waar mensen zich thuis voelen, maar weten wij nog wel de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden? Dat is wat ik bedoel.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 31 jul 2014 10:01

moderngelovige schreef: opmars van de Islam waar repressie en vervolging van christenen daar ter sprake komt in islamitische landen.

Dat is een topic van ineke-kitty, die nogal aan het radicaliseren is! Vergeet niet dat er naast een radicale islam ook een gematigde islam bestaat. De opmars van de islam gaat door, ook in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat alle moslims gewelddadig zijn en christenen vervolgen! Ik ken namelijk moslims die de ideeën van radicale moslims absoluut verwerpelijk vinden. Ik zou liever zien dat ze christen worden, maar goed, daarmee hoeven ze nog niet radicaal te zijn.

Van radicale moslims daarentegen is het wel zeer kwalijk te nemen dat ze christenen vervolgen. Het is schrijnend dat zich in de top 10 landen waar christenvervolging plaatsvindt 9 moslimlanden bevinden.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 31 jul 2014 12:04

EdW schreef:Excuus, ik had het inderdaad verkeerd geformuleerd. Wat ik bedoelde: Als wij ons hier in het westen zo druk maken om randzaken en niet om de eer van God, hoeveel betekenis heeft het geloof dan voor ons? En in hoeverre zijn wij dan bereid om te lijden om de Naam van Jezus?
Natuurlijk moet je sommige zaken uit handen geven; en weet ik ook niet of ik bij heftige vervolging stand zal houden. In eigen kracht sowieso niet, dat weet ik zeker! Ik hoop en bid dat ik op dat moment de kracht zal krijgen.
Maar nogmaals, ik maak me zorgen om de kerk van nu in het westen, die zich helemaal niet bezig lijkt te houden met de vraag wat het geloof in God mag kosten, maar zich drukker maakt om de vraag of de kerk een plaats is waar iedereen zich vooral 'thuis' moet voelen en waar we het fijn hebben met elkaar. Natuurlijk, ik generaliseer nu en natuurlijk is het belangrijk dat de kerk een plaats is waar mensen zich thuis voelen, maar weten wij nog wel de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden? Dat is wat ik bedoel.

Wat zou een kerk van nu in het westen meer moeten doen, volgens jou? Moet de kerk zich bezighouden met de vraag wat het geloof in God mag kosten? Hoe kun je dit vooraf weten en waarom zou je je specifiek bezig moeten houden met deze vraag? Is het niet beter om naar de Meester Zelf, Jezus Christus, te kijken en vandaar uit kijken wat je als kerk moet doen in de maatschappij?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 jul 2014 18:57

Mortlach schreef:Natuurlijk. Als een Hindoe of een moslim of iemand van scientology tegen jou begint te 'evangeliseren' in hun smaakje, dan verwacht ik niet dat jij of velen anderen geduldig zouden gaan luisteren.

Tuurlijk wel
Eigen ervaring

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 31 jul 2014 19:13

maaarten schreef: Toch komt in een 'christelijk' land als Ethiopië het gevaar vooral uit 'eigen hoek', zoals Open Doors aangeeft.

Wel bizar wanneer je als christen andere christenen gaat vervolgen...
Kun je dan nog wel waar christen zijn?

Open Doors zegt:
Ethiopië is een land met complexe vormen van vervolging. Allereerst komt vervolging van christenen vooral uit ‘eigen hoek’. Jarenlang hebben leden van de Ethiopische Orthodoxe Kerk (EOK) andere christenen vervolgd. Nog steeds worden christenen buiten de EOK gekleineerd en onderdrukt. De opkomst van het islamisme in Ethiopië is de tweede bron van vervolging. Hoewel maar 34% van de inwoners moslim is, is de islam in opkomst.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 jul 2014 20:14

Als christenen elkaar vervolgen dan zijn het gewoon mensen met een dood geloof. :?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 18:20

Anoniem_89 schreef:Als christenen elkaar vervolgen dan zijn het gewoon mensen met een dood geloof. :?

Ik begrijp ook niet waarom ze zichzelf nog christen noemen...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 aug 2014 18:25

Dus het is niet je christelijke plicht valse leren te bestrijden? Hoe ver durf jij te gaan voor om je christelijke plicht te doen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 06 aug 2014 19:19

Mortlach schreef:Dus het is niet je christelijke plicht valse leren te bestrijden? Hoe ver durf jij te gaan voor om je christelijke plicht te doen?
Mijn christelijke plicht is het evangelie tegenover de valse leer te stellen. En hoe ver je daar in gaan moet? In ieder geval niet door iemand dood te slaan....!
Maar altijd in vriendelijkheid en ook in vastberadenheid.
En er kan ook een moment komen dat je je terug moet trekken: het stof van je voeten schudden, en verder gaan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 aug 2014 19:23

Anoniem_89 schreef:Als christenen elkaar vervolgen dan zijn het gewoon mensen met een dood geloof. :?

Spreeuw schreef:Ik begrijp ook niet waarom ze zichzelf nog christen noemen...

Snap ik ook niet nee.
Triest. :(
Mortlach schreef:Dus het is niet je christelijke plicht valse leren te bestrijden? Hoe ver durf jij te gaan voor om je christelijke plicht te doen?

Het is wél mijn plicht valse leer te bestrijden.
Maar zit je nu te te trollen over hoe ver ik durf te gaan? :?

Ik zou zeggen dat het niet klopt.
Als mensen er geen boodschap aan hebben zou ik het beschouwen als dwaalleer omdat men het maar niet wilt inzien dat ze verkeerd bezig zijn..

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 07 aug 2014 11:14

https://www.youtube.com/watch?v=mD63kht7FAE

De broers en zussen, in Iraq.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 07 aug 2014 12:29

xsidd schreef:De broers en zussen, in Iraq.
Wat goed dat ze dit zegt, en wat verdrietig en moeilijk.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 aug 2014 18:29

Mat 5:10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”