Crisis Oekraine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 15:03

Ik heb net een artikel in de krant zitten lezen over heer Poetin.
De tsaar die nooit glimlacht.
Het Amerikaanse tijdschrift Newsweek zocht 3 jaar lang naar de man achter de icoon. Het resultaat is een verbluffende inkijk in de dagelijkse routine van de president.
"Hij gedraagt zich alsof hij gemaakt is van brons, niets of niemand kan hem raken.".

Indrukwekkend artikel, in het AD van gisteren.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 15:05

schelpje3 schreef:Ik heb net een artikel in de krant zitten lezen over heer Poetin.
De tsaar die nooit glimlacht.
Het Amerikaanse tijdschrift Newsweek zocht 3 jaar lang naar de man achter de icoon. Het resultaat is een verbluffende inkijk in de dagelijkse routine van de president.
"Hij gedraagt zich alsof hij gemaakt is van brons, niets of niemand kan hem raken.".

Indrukwekkend artikel, in het AD van gisteren.

Ik heb het ook gelezen. Inderdaad een indrukwekkend artikel, van iemand die erg zorgvuldig met zijn imago bezig is. Iemand die voor zijn imago en zijn dromen en ambities alles doet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 15:09

En die foto van hem he :shock:
En wat er op stond: V.P. lijkt te weten dat ze met de ogen zullen knipperen als hij hen aankijkt.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 15:11

schelpje3 schreef:En die foto van hem he :shock:
En wat er op stond: V.P. lijkt te weten dat ze met de ogen zullen knipperen als hij hen aankijkt.

Ik heb de man in een eerdere post met Adolf Hitler vergeleken, maar dat krantenartikel heeft me niet op andere gedachten gebracht.
De parallellen tussen deze mannen zijn zo angstaanjagend realistisch, dat je je gaat afvragen in hoeverre Hitler voor Putin als voorbeeld dient. Gorbatsjov kon in elk geval niet op 's mans respect rekenen...

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 jul 2014 18:22

Waarvan acte Mealybug en Arco

Het virus van Optimatus is nogal besmettelijk. StillWake heeft inmiddels dezelfde symptomen. Kunnen jullie niet samen in quarantaine, of zo ;-) Iedere hedendaagse vergelijking met Hitler is volslagen misplaatst en getuigt van een griezelig gebrek aan kennis en historisch besef.

Het Westen heeft meer oorlogen tegen Rusland gevoerd dan andersom. Dat er dus in het Oosten een enorm wantrouwen heerst tegen de westerse landen is niet meer dan logisch. En dat roepen en schreeuwen om wraak en sancties getuigt van een rabiate domheid. Santies waarom? Omdat Rusland in de Oekraïne hetzelfde doet als de VS in tal van andere landen? Zullen we dan eerst de Amerikanen maar eens een tijdje boycotten? Of omdat de Russen wapens leveren aan seperatisten? Zoals de Amerikanen ook al tientallen jaren doen aan zogenaamd ‘bevriende’ groeperingen? Ze werden nota bene in Afghanistan door de Taliban beschoten met hun eigen wapens. Of boycotten omdat Putin niet zo blij is met homo’s? Wel, laten we eerst onze ontwikkelingshulp dan maar eens stoppen aan diverse landen in Afrika.

En stel nu dat de andere optie die nog open staat, uit onderzoek blijkt te kloppen: Oekraïnse militairen (of milities) die per vergissing of bewust de MH17 hebben neergehaald. Gaan we dan Oekraïne boycotten, een land dat toch al failliet is en financieel door de Europese belastingbetaler overeind wordt gehouden? Maar het kan natuurlijk dat StillWake al gedegen onderzoek heeft gedaan op de plek van de ramp en bewijslast in handen heeft die wij nog niet kennen. Zou je dat dan misschien met ons willen delen, zodat wij op basis van die feiten onze mening kunnen bijstellen? ;-)

Ik denk dat Optimatus en StillAwake een veel beter statement kunnen maken. Als jullie werkelijk zo bewogen zijn met die arme Oekraïners en zo’n bloedhekel hebben aan Russen, dan ga je daar toch gewoon naar toe. Reis gerust achter minister Timmermans en het Nederlandse journaillie aan en sluit je aan bij een van de nationalistische milities daar. Of ga daar vrijwilligerswerk doen in een ziekenhuis of kinderopvang, maar sleep ons niet mee in de eenzijdige haatgevoelens van de domme massa.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 jul 2014 18:27

StillAwake schreef:

De parallellen tussen Adolf Hitler en Vladimir Putin beginnen duidelijker te worden:
-Olympische spelen van 1936 ter eer en meerdere glorie van Adolf Hitler, die van 2014 ter eer en meerder glorie van Vladimir Putin.

Die parallellen gaan vooral ook over mensen die te lang aan de macht zijn. Dan ga je raar doen, jezelf overschatten en wordt je paranoïde.

-De controverse bij deze bovengenoemde spelen ten opzichte van negroïde en joodse atleten enerzijds, en die van homo's anderzijds.
-De aansluiting van de Krim bij Rusland, de Anschluss van Oostenrijk bij Nazi-Duitsland.
-Het steeds dictatorialer worden van het bewind van beide personen (waarbij mazen in de wet worden gezocht om een extra termijn aan de macht te blijven (Putin) of de hele wetgeving aan de kant wordt geschoven (Hitler)).
-Het aanvallen van burgerdoelen (waarbij ik ervanuit ga dat Rusland achter de aanslag op MH17 zit, zoals Duitsland achter de bombardementen op Warschau en Rotterdam zat).

Ook dat past binnen het type van mensen die te lang aan de macht zijn. Andersgezinden worden gedemoniseerd op een manier die irrationeel is, mensenlevens worden onbelangrijk, en er wordt alles aan gedaan om de macht niet te verliezen.
De situatie wordt inderdaad gevaarlijk al dat allemaal nog lukt ook.

Wellicht komt dan toch een keer het moment dat je Rusland moet gaan boycotten.
En als ze de gaskraan dichtdraaien: we hebben zelf voldoende gasreserve om deze klap voorlopig op te vangen.
Het wordt tijd voor een statement naar Putin toe!
Economische belangen kunnen en mogen géén redenen zijn om een man als Putin zijn zieke plannen uit te laten voeren!

Zo is dat! Gelukkig hebben we het verleden om van te leren, en ik denk dat we vandaag al iets gaan horen over de sancties.
Ook gif is geschapen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 jul 2014 18:32

Rusland voelt zich bedreigd, want de NAVO zit al aan hun grens.
Dat is wat Putin bezighoudt.

Vind het ook wel een beetje grappig, dat de VS nu vanaf de zijlijn van alles loopt te roepen, maar eigenlijk niet echt mee mag doen.
Laatst gewijzigd door Bambi op 29 jul 2014 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jul 2014 18:41

Omega schreef:Waarvan acte Mealybug en Arco

Het virus van Optimatus is nogal besmettelijk. StillWake heeft inmiddels dezelfde symptomen. Kunnen jullie niet samen in quarantaine, of zo ;-) Iedere hedendaagse vergelijking met Hitler is volslagen misplaatst en getuigt van een griezelig gebrek aan kennis en historisch besef.

Het Westen heeft meer oorlogen tegen Rusland gevoerd dan andersom. Dat er dus in het Oosten een enorm wantrouwen heerst tegen de westerse landen is niet meer dan logisch. En dat roepen en schreeuwen om wraak en sancties getuigt van een rabiate domheid. Santies waarom? Omdat Rusland in de Oekraïne hetzelfde doet als de VS in tal van andere landen? Zullen we dan eerst de Amerikanen maar eens een tijdje boycotten? Of omdat de Russen wapens leveren aan seperatisten? Zoals de Amerikanen ook al tientallen jaren doen aan zogenaamd ‘bevriende’ groeperingen? Ze werden nota bene in Afghanistan door de Taliban beschoten met hun eigen wapens. Of boycotten omdat Putin niet zo blij is met homo’s? Wel, laten we eerst onze ontwikkelingshulp dan maar eens stoppen aan diverse landen in Afrika.

En stel nu dat de andere optie die nog open staat, uit onderzoek blijkt te kloppen: Oekraïnse militairen (of milities) die per vergissing of bewust de MH17 hebben neergehaald. Gaan we dan Oekraïne boycotten, een land dat toch al failliet is en financieel door de Europese belastingbetaler overeind wordt gehouden? Maar het kan natuurlijk dat StillWake al gedegen onderzoek heeft gedaan op de plek van de ramp en bewijslast in handen heeft die wij nog niet kennen. Zou je dat dan misschien met ons willen delen, zodat wij op basis van die feiten onze mening kunnen bijstellen? ;-)

Ik denk dat Optimatus en StillAwake een veel beter statement kunnen maken. Als jullie werkelijk zo bewogen zijn met die arme Oekraïners en zo’n bloedhekel hebben aan Russen, dan ga je daar toch gewoon naar toe. Reis gerust achter minister Timmermans en het Nederlandse journaillie aan en sluit je aan bij een van de nationalistische milities daar. Of ga daar vrijwilligerswerk doen in een ziekenhuis of kinderopvang, maar sleep ons niet mee in de eenzijdige haatgevoelens van de domme massa.

Zo, ook goedemorgen, ga er maar aanstaan Optimatus en StillWake.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 jul 2014 19:15

Omega schreef:Ik denk dat Optimatus en StillAwake een veel beter statement kunnen maken. Als jullie werkelijk zo bewogen zijn met die arme Oekraïners en zo’n bloedhekel hebben aan Russen, dan ga je daar toch gewoon naar toe. Reis gerust achter minister Timmermans en het Nederlandse journaillie aan en sluit je aan bij een van de nationalistische milities daar. Of ga daar vrijwilligerswerk doen in een ziekenhuis of kinderopvang, maar sleep ons niet mee in de eenzijdige haatgevoelens van de domme massa.

Ik vindt dat een hele rare opmerking. Het gaat niet eens over haat. Het is nooit onnodig om linken te leggen met het verleden.
Kunnen we misschien bij feiten blijven?

De MH17 is uit de lucht geschoten met hulp van Rusland. Gelukkig is er nog een Russisch blad dat 'Vergeef ons, Nederland' heeft gekopt....

Afbeelding

Niet dat dit van Poetin komt.
Ook gif is geschapen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jul 2014 20:26

StillAwake schreef:De parallellen tussen Adolf Hitler en Vladimir Putin beginnen duidelijker te worden:

Voor mij is dat nog steeds onduidelijk, maar ik zal wel op Chamberlain lijken.

-Olympische spelen van 1936 ter eer en meerdere glorie van Adolf Hitler, die van 2014 ter eer en meerder glorie van Vladimir Putin.

Volgens mij is ieder groot sportevenement ter meerdere eer en glorie van het organiserende land.

-De controverse bij deze bovengenoemde spelen ten opzichte van negroïde en joodse atleten enerzijds, en die van homo's anderzijds.

Ik geloof dat ik iets gemist heb, of ik heb natuurlijk gewoon een selectief geheugen.

-De aansluiting van de Krim bij Rusland, de Anschluss van Oostenrijk bij Nazi-Duitsland.

Uit een volksraadpleging is gebleken dat de meerderheid van de bevolking voor aansluiting bij Rusland was. Je kunt natuurlijk wel vragen stellen bij de rechtmatigheid van een dergelijke volksraadpleging.

-Het steeds dictatorialer worden van het bewind van beide personen (waarbij mazen in de wet worden gezocht om een extra termijn aan de macht te blijven (Putin) of de hele wetgeving aan de kant wordt geschoven (Hitler)).

Volgens de Russische grondwet mag een president maximaal twee termijn achter elkaar dienen. Ik zie niet in dat Poetin in strijd met de wet heeft gehandeld. Bovendien is hij gewoon verkozen door het volk en uit de populariteitscijfers blijkt dat hij zeer populair is.

-Het aanvallen van burgerdoelen (waarbij ik ervanuit ga dat Rusland achter de aanslag op MH17 zit, zoals Duitsland achter de bombardementen op Warschau en Rotterdam zat).

Een nogal forse beschuldiging. Blijkbaar weet jij iets dat internationale onderzoekers nog niet weten. Bovendien is er geen enkel argument te bedenken waarom Rusland separatisten opdracht zouden hebben gegeven een passagierstoestel neer te halen. Er is ook geen sprake van een aanslag, slechts van een treurig misverstand met vergaande gevolgen.

En als ze de gaskraan dichtdraaien: we hebben zelf voldoende gasreserve om deze klap voorlopig op te vangen.

Nederland heeft wel voldoende voorraad, maar de meeste Europese landen hebben dat niet. Bovendien heeft minister Kamp recentelijk nog aangekondigd dat de gasproductie in Nederland wordt verlaagd om de geologische consequenties voor de Groningers te beperken.

Economische belangen kunnen en mogen géén redenen zijn om een man als Putin zijn zieke plannen uit te laten voeren!

In de eerste plaats weet jij helemaal niet wat de plannen van Poetin zijn, dus de kwalificatie 'ziek' lijkt mij uitermate voorbarig. Daarnaast zie ik niet in waarom wij onszelf economische schade moeten toebrengen door sancties tegen Rusland in te stellen.

Ik zie persoonlijk weinig verschil tussen de invasie in Irak en Afghanistan door de VS/Navo en de Russische ondersteuning van separatisten in de Oekraïne.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jul 2014 20:29

StillAwake schreef:Ik heb de man in een eerdere post met Adolf Hitler vergeleken, maar dat krantenartikel heeft me niet op andere gedachten gebracht.
De parallellen tussen deze mannen zijn zo angstaanjagend realistisch, dat je je gaat afvragen in hoeverre Hitler voor Putin als voorbeeld dient. Gorbatsjov kon in elk geval niet op 's mans respect rekenen...

Blijkbaar leven we dan in een parallel universum, want ik zie geen enkele gelijkenis.

Overigens vind ik het opvallend dat er in Nederland (lees door Frans Timmermans) zoveel hoop wordt gevestigd op de president van de Oekraïne, terwijl juist door activiteiten van het Oekraïense leger de plek van de ramp niet toegankelijk is voor de Nederlandse onderzoekers.

Een ander gevaarlijk nieuwsfeit is het gebruik van ballistische rakketten door Oekraïne.
Laatst gewijzigd door Sabra op 29 jul 2014 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jul 2014 20:32

De kop van de Nieuwe Gazet zegt alles.

Omega heeft geen flauwe notie van de geschiedenis van Rusland. De permanente expansie van Moscovië in alle windrichtingen, de keiharde russificatiepolitiek in Finland, Polen, de Baltische staten, het heulen met Napoleon (Vrede van Tilsit, bekend?), de smerige aanval op Finland en de etnische en politieke zuiveringen door Stalin (Krimtartaren, bekend?), de Goelagarchipel, etc. ad inf. pp. - om nog maar te zwijgen over het pact tussen de heren Molotow en Von Ribbentrop, waarbij Polen voor de vierde keer werd opgedeeld en de gruwelijke vervolging van christenen door de communisten (uit wier schoot Poetin is voortgekomen, die thans huichelt met de orthodoxie, welke zich - o caesaropapisme - weer laat misbruiken, gelijk in de tijd van de tsaren. Tsaar Nicolaas I liet zelfs uit het Magnificat de zin "Machtigen heeft hij van de troon gestort" verwijderen uit de H. Schrift, want die kwam hem niet zo goed uit.

Elke soevereine staat heeft het recht zich aan te sluiten bij een bondgenootschap. Mocht Oekraïne besluiten lid te worden van de NAVO en de NAVO gaat daarmee akkoord, dan heeft Rusland daar niets op in te brengen. Oekraïne is geen kolonie van Rusland.

Hitler werd in zijn beginperiode ook niet als erg gevaarlijk ingeschat, ondanks zijn flagrante schendingen van bestaande afspraken; Frankrijk had in 1936 met een paar grenstroepen de hele nazi-santenkraam kunnen opvegen, maar deed dat niet, omdat het Verenigd Koninkrijk niet mee wilde doen, ondanks de herbezetting van het Rijnland.

Poetin werd in het verleden ook gezien als de man die Rusland stabiliteit zou brengen, na de rumoerige tijd onder Jeltsin. Dat hij de Tsjetsjenen hard aanpakte, daar maalde niemand om. Blijkbaar gold voor hen het recht dat Omega de Russen in Oost-Oekraïne gunt, niet. Waarom eigenlijk niet?

De inval in Georgië door Rusland? Ach, geen probleem, want de Amerikanen doen het toch ook?
De rechten van homo's? Omega is sowieso niet zo dol op homo's, maar dat is een heel andere discussie. Maar blijkbaar mag je deze mensen discrimineren, want in Afrika gebeurt het tenslotte ook.

Maar - letterlijk - Gode zij dank - zijn er nog mensen die in Rusland een ander geluid laten horen, getuige de dappere redactie van de Nieuwe Gazet. Laten we bidden dat de concentratiekampen in Siberië niet aanstonds worden volgestopt met deze dappere mensen.

En dan Arco: de spelen hadden nooit in Peking moeten plaatsvinden, ook China is een christenvervolgende dictatuur. Voor zover ik weet, kent Groot-Brittannië een redelijk goed functionerende parlementaire monarchie met een forse dosis aan rechten en vrijheden. Schotland krijgt van Londen alle gelegenheid om een referendum over afscheiding te organiseren. Me dunkt dat de vergelijking tussen Londen en Peking totale onzin is.

Waarom Europa achter Amerika aanhobbelt? Dat doen we al sinds 1945 en veel slechter zijn we er niet van geworden. Liever achter Amerika aanhobbelen dan veertig jaar communisme, met alle ellende van dien. Liever de CIA dan de Stasi, de Securitate, de KGB of hoe al die andere clubs mogen heten.

Ik vind het prima als Europa een eigen koers gaat varen, maar dan zou iets meer eenheid wel een vereiste moeten zijn. Maar juist aan de linker- en rechterflank gelooft men nog dat alleen economische samenwerking afdoende is. Tja...

De machtswisseling in Kiev was niet anders dan die in Boekarest in 1989. Of had jij liever Ceaucescu gehad? Ga even praten met de Hongaren in Roemenië over hun positie destijds. De Franse Revolutie was ook een staatsgreep. Moeten we die dan ook maar terugdraaien? En die in Egypte? Had jij liever gehad dat meneer Morsi Hamas bleef bewapenen tegen Israël?

Inzake de demonstratie in Den Haag: gaat het OM daar niet achteraan? Jawel dus.

En wat betreft de zondagsrust: bij ons in de streek zijn winkels op zondag gesloten en de winkels floreren. Daar gaat de gemeente (straks) over, dus als je wilt dat je winkels op zondag dicht zijn: ga ergens wonen waar je eigen opvattingen in de meerderheid zijn.

De eeuwige discussie over weigerambtenaren is stilaan passé.

Over Irak en Afghanistan is al veel gezegd. Het is echter niet zo, dat als de een iets fout doet, de ander dat dan ook maar mag doen. Als Arco Omega de snorharen een voor een uitrukt, dan betekent dat niet dat Mealybug Henkie de baardharen een voor een uit mag rukken. Toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jul 2014 20:56

Optimatus schreef:De kop van de Nieuwe Gazet zegt alles.

Ik lees de Nieuwe Gazet niet, wellicht kun je de kop met ons delen.

Omega heeft geen flauwe notie van de geschiedenis van Rusland. De permanente expansie van Moscovië in alle windrichtingen, de keiharde russificatiepolitiek in Finland, Polen, de Baltische staten, het heulen met Napoleon (Vrede van Tilsit, bekend?), de smerige aanval op Finland en de etnische en politieke zuiveringen door Stalin (Krimtartaren, bekend?), de Goelagarchipel, etc. ad inf. pp. - om nog maar te zwijgen over het pact tussen de heren Molotow en Von Ribbentrop, waarbij Polen voor de vierde keer werd opgedeeld en de gruwelijke vervolging van christenen door de communisten (uit wier schoot Poetin is voortgekomen, die thans huichelt met de orthodoxie, welke zich - o caesaropapisme - weer laat misbruiken, gelijk in de tijd van de tsaren. Tsaar Nicolaas I liet zelfs uit het Magnificat de zin "Machtigen heeft hij van de troon gestort" verwijderen uit de H. Schrift, want die kwam hem niet zo goed uit.

Ik weet niet of de geschiedenis heel erg relevant is voor dit conflict. Over vrijwel elk land dat betrokken is kunnen minder rooskleurige verhalen uit het verleden worden opgedist.

Elke soevereine staat heeft het recht zich aan te sluiten bij een bondgenootschap. Mocht Oekraïne besluiten lid te worden van de NAVO en de NAVO gaat daarmee akkoord, dan heeft Rusland daar niets op in te brengen. Oekraïne is geen kolonie van Rusland.

Daar heb je gelijk in. Het schijnt echter zo te zijn dat Helmut Kohl in het verleden heeft aangegeven aan de Russen dat de NAVO niet richting het oosten zou uitbreiden. Ik kan begrijpen dat de Russen het niet plezierig vinden dat de NAVO in aangrenzende landen actief is.

Poetin werd in het verleden ook gezien als de man die Rusland stabiliteit zou brengen, na de rumoerige tijd onder Jeltsin. Dat hij de Tsjetsjenen hard aanpakte, daar maalde niemand om. Blijkbaar gold voor hen het recht dat Omega de Russen in Oost-Oekraïne gunt, niet. Waarom eigenlijk niet?

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je e.e.a. niet helemaal juist in de tijd plaatst. De Tsjetsjeense oorlogen zijn begonnen onder het bewind van Boris Jeltsin.

De inval in Georgië door Rusland? Ach, geen probleem, want de Amerikanen doen het toch ook?
De rechten van homo's? Omega is sowieso niet zo dol op homo's, maar dat is een heel andere discussie. Maar blijkbaar mag je deze mensen discrimineren, want in Afrika gebeurt het tenslotte ook.

Voor mij persoonlijk is niet het probleem dat Rusland of de Amerikanen andere landen binnenvallen of bepaalde groeperingen binnen bepaalde landen steunen. Ze zouden het niet moeten doen. Het probleem is mijns inziens dat gelijksoortige acties op een totaal andere wijze worden beoordeeld

Maar - letterlijk - Gode zij dank - zijn er nog mensen die in Rusland een ander geluid laten horen, getuige de dappere redactie van de Nieuwe Gazet. Laten we bidden dat de concentratiekampen in Siberië niet aanstonds worden volgestopt met deze dappere mensen.

Misschien kun je God er beten buiten laten. Het lijkt nu een strijd tussen God's own country en Poetin die ook weer in de Heer lijkt te zijn.

de spelen hadden nooit in Peking moeten plaatsvinden, ook China is een christenvervolgende dictatuur.

Ik weet niet of toekenning van dergelijke evenementen langs de lat van de christenvervolging moet gelegd. Ik zie daar het nut niet van in, bovendien kun je dan dergelijke evenementen beter helemaal niet meer organiseren omdat op ieder land wel wat aan te merken valt.

Waarom Europa achter Amerika aanhobbelt? Dat doen we al sinds 1945 en veel slechter zijn we er niet van geworden. Liever achter Amerika aanhobbelen dan veertig jaar communisme, met alle ellende van dien. Liever de CIA dan de Stasi, de Securitate, de KGB of hoe al die andere clubs mogen heten.

Obama heeft onlangs aangegeven dat wat hem betreft de focus moet liggen op de Pacific. Lijkt me een duidelijk signaal aan Europa. Laten we dus onze eigen afwegingen maken en niet achter Amerika aanhobbelen.

Ik vind het prima als Europa een eigen koers gaat varen, maar dan zou iets meer eenheid wel een vereiste moeten zijn. Maar juist aan de linker- en rechterflank gelooft men nog dat alleen economische samenwerking afdoende is. Tja...

Lijkt me wel. Ik geloof dat de nationale identiteit altijd sterker aanwezig zal zijn dan de Europese identiteit. Tenzij jij wilt Nederlandse levens wilt opofferen voor de gemiddelde Est of Let of Griek.

De machtswisseling in Kiev was niet anders dan die in Boekarest in 1989.

In ieder geval stonden daar geen proleten als Hans van Baalen en Guy Verhofstadt uitzinnig oproer te kraaien. Verder lijkt het me dat er heel wat verschillen waren tussen Janoekovitsj en Ceaucescu. De een was in ieder geval democratisch verkozen.

Over Irak en Afghanistan is al veel gezegd. Het is echter niet zo, dat als de een iets fout doet, de ander dat dan ook maar mag doen. Als Arco Omega de snorharen een voor een uitrukt, dan betekent dat niet dat Mealybug Henkie de baardharen een voor een uit mag rukken. Toch?

Helemaal mee eens. Het is echter ongeloofwaardig dat je het goedkeurt dat Arco de snorharen van Omega uittrekt en hem hiermee actief ondersteunt en tegelijkertijd Mealybug straft omdat hij de baardharen van Henkie uittrekt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jul 2014 21:05

Krijg ik hier terecht het spreekwoord "Gelijke monniken, gelijke kappen" voor ogen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jul 2014 21:07

Optimatus schreef:Krijg ik hier terecht het spreekwoord "Gelijke monniken, gelijke kappen" voor ogen?

Zo ongeveer. En daarom ben ik geen voorstander van het treffen van zware economische sancties tegen Rusland, mede gezien het feit dat dit voor Europa gevolgen zal hebben. De Amerikanen zullen hier weinig van merken, maar wij als Europese burgers wel. Ik vraag mij af ik dat wel wil.

Ik kan mij bovendien niet aan de indruk onttrekken dat men na het neerstorten van het vliegtuig vooral handelt op basis van emoties en niet op basis van de ratio. Denkt men nu echt dat Rusland zijn gedrag zal veranderen door middel van deze sancties? Dat gelooft Timmermans zelf ook niet, maar toch is hij voorstander van deze sancties terwijl hij weet dat deze sancties Nederland zal schaden.

Overigens wees ik in een eerder posting op schijnbare onbetrouwbaarheid van Porosjenko. Door acties van de Oekraïne kunnen we niet bij de locatie van de ramp en uit een rapportage van CNN blijkt dat hij ballistische raketten inzet.

Check ook even de site van Clingendael.

Terug naar “Archief”