Optimatus schreef:De kop van de Nieuwe Gazet zegt alles.
Ik lees de Nieuwe Gazet niet, wellicht kun je de kop met ons delen.
Omega heeft geen flauwe notie van de geschiedenis van Rusland. De permanente expansie van Moscovië in alle windrichtingen, de keiharde russificatiepolitiek in Finland, Polen, de Baltische staten, het heulen met Napoleon (Vrede van Tilsit, bekend?), de smerige aanval op Finland en de etnische en politieke zuiveringen door Stalin (Krimtartaren, bekend?), de Goelagarchipel, etc. ad inf. pp. - om nog maar te zwijgen over het pact tussen de heren Molotow en Von Ribbentrop, waarbij Polen voor de vierde keer werd opgedeeld en de gruwelijke vervolging van christenen door de communisten (uit wier schoot Poetin is voortgekomen, die thans huichelt met de orthodoxie, welke zich - o caesaropapisme - weer laat misbruiken, gelijk in de tijd van de tsaren. Tsaar Nicolaas I liet zelfs uit het Magnificat de zin "Machtigen heeft hij van de troon gestort" verwijderen uit de H. Schrift, want die kwam hem niet zo goed uit.
Ik weet niet of de geschiedenis heel erg relevant is voor dit conflict. Over vrijwel elk land dat betrokken is kunnen minder rooskleurige verhalen uit het verleden worden opgedist.
Elke soevereine staat heeft het recht zich aan te sluiten bij een bondgenootschap. Mocht Oekraïne besluiten lid te worden van de NAVO en de NAVO gaat daarmee akkoord, dan heeft Rusland daar niets op in te brengen. Oekraïne is geen kolonie van Rusland.
Daar heb je gelijk in. Het schijnt echter zo te zijn dat Helmut Kohl in het verleden heeft aangegeven aan de Russen dat de NAVO niet richting het oosten zou uitbreiden. Ik kan begrijpen dat de Russen het niet plezierig vinden dat de NAVO in aangrenzende landen actief is.
Poetin werd in het verleden ook gezien als de man die Rusland stabiliteit zou brengen, na de rumoerige tijd onder Jeltsin. Dat hij de Tsjetsjenen hard aanpakte, daar maalde niemand om. Blijkbaar gold voor hen het recht dat Omega de Russen in Oost-Oekraïne gunt, niet. Waarom eigenlijk niet?
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je e.e.a. niet helemaal juist in de tijd plaatst. De Tsjetsjeense oorlogen zijn begonnen onder het bewind van Boris Jeltsin.
De inval in Georgië door Rusland? Ach, geen probleem, want de Amerikanen doen het toch ook?
De rechten van homo's? Omega is sowieso niet zo dol op homo's, maar dat is een heel andere discussie. Maar blijkbaar mag je deze mensen discrimineren, want in Afrika gebeurt het tenslotte ook.
Voor mij persoonlijk is niet het probleem dat Rusland of de Amerikanen andere landen binnenvallen of bepaalde groeperingen binnen bepaalde landen steunen. Ze zouden het niet moeten doen. Het probleem is mijns inziens dat gelijksoortige acties op een totaal andere wijze worden beoordeeld
Maar - letterlijk - Gode zij dank - zijn er nog mensen die in Rusland een ander geluid laten horen, getuige de dappere redactie van de Nieuwe Gazet. Laten we bidden dat de concentratiekampen in Siberië niet aanstonds worden volgestopt met deze dappere mensen.
Misschien kun je God er beten buiten laten. Het lijkt nu een strijd tussen God's own country en Poetin die ook weer in de Heer lijkt te zijn.
de spelen hadden nooit in Peking moeten plaatsvinden, ook China is een christenvervolgende dictatuur.
Ik weet niet of toekenning van dergelijke evenementen langs de lat van de christenvervolging moet gelegd. Ik zie daar het nut niet van in, bovendien kun je dan dergelijke evenementen beter helemaal niet meer organiseren omdat op ieder land wel wat aan te merken valt.
Waarom Europa achter Amerika aanhobbelt? Dat doen we al sinds 1945 en veel slechter zijn we er niet van geworden. Liever achter Amerika aanhobbelen dan veertig jaar communisme, met alle ellende van dien. Liever de CIA dan de Stasi, de Securitate, de KGB of hoe al die andere clubs mogen heten.
Obama heeft onlangs aangegeven dat wat hem betreft de focus moet liggen op de Pacific. Lijkt me een duidelijk signaal aan Europa. Laten we dus onze eigen afwegingen maken en niet achter Amerika aanhobbelen.
Ik vind het prima als Europa een eigen koers gaat varen, maar dan zou iets meer eenheid wel een vereiste moeten zijn. Maar juist aan de linker- en rechterflank gelooft men nog dat alleen economische samenwerking afdoende is. Tja...
Lijkt me wel. Ik geloof dat de nationale identiteit altijd sterker aanwezig zal zijn dan de Europese identiteit. Tenzij jij wilt Nederlandse levens wilt opofferen voor de gemiddelde Est of Let of Griek.
De machtswisseling in Kiev was niet anders dan die in Boekarest in 1989.
In ieder geval stonden daar geen proleten als Hans van Baalen en Guy Verhofstadt uitzinnig oproer te kraaien. Verder lijkt het me dat er heel wat verschillen waren tussen Janoekovitsj en Ceaucescu. De een was in ieder geval democratisch verkozen.
Over Irak en Afghanistan is al veel gezegd. Het is echter niet zo, dat als de een iets fout doet, de ander dat dan ook maar mag doen. Als Arco Omega de snorharen een voor een uitrukt, dan betekent dat niet dat Mealybug Henkie de baardharen een voor een uit mag rukken. Toch?
Helemaal mee eens. Het is echter ongeloofwaardig dat je het goedkeurt dat Arco de snorharen van Omega uittrekt en hem hiermee actief ondersteunt en tegelijkertijd Mealybug straft omdat hij de baardharen van Henkie uittrekt.