Doopsgezinde kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Doopsgezinde kerk

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2014 12:41

Xenius schreef:@rotterdam tsja misschien moet jij eens iets lezen over drogredenen

Dogma's in de kerk, uiteraard bedoel ik de kerk zoals wij die met zijn allen hebben vormgegeven en uitvoeren.

drogredenen ? heb ik dat gezegd ?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 28 jul 2014 23:55

Xenius schreef:Wat ik zoek, ik wil het heel algemeen stellen, is een kerk die bij mijn uitgangspunt past waarin ik een Godsbeeld heb dat me aanvult, liefde geeft en me tot steun is. Geen uitsluiting om sekse. Waar ik vanaf wil is de kerk die de mens als zondig ziet en benadrukt. Niet de dogma's.

Het moet ontwikkelen, open zijn en geen oogkleppen

Er is geen Christelijke kerk die jouw zal uitsluiten om je sekse. Ook de HHK niet. En ook deze kerk leert een Godsbeeld dat je aanvult, liefde geeft en steunt.

Het benadrukken van de zondige staat is zeker iets waarvan ik me kan voorstellen dat je tegen de borst stuit, bijvoorbeeld in de HHK. Maar er is nog zoveel meer tussen HHK en Doopsgezind, Xenius ! En als je al helemáál niet meer wil horen dat de mens zondig is, dan heb je ook niks meer in de kerk te zoeken, en dan heb je Christus ook niet meer nodig. Christus is er namelijk niet gekomen voor gezonde, goede mensen die alles wel weten en Socrates en Spinoza hebben gelezen en totaal niet zondig zijn.

dat is een persoonlijk waardeoordeel van jou waarmee je de geloofsbeleving van miljoenen mensen zo het vuilnisvat in kiepert.

Miljoenen mensen? Echt niet hoor. De vrijzinnige kerken zijn tanende, er zitten daar niet voor niets alleen maar oude mensen, vaak van elitairdere sociale klasse. Het gaat eerder over een paar duizend dan een paar miljoen. Daar waar de Boodschap niet gepredikt wordt, sterft uiteindelijk ook de nood om erheen te gaan, en daarmee de gemeente.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 29 jul 2014 07:04

Wat zijn we weer heerlijk op dreef.
Zullen we topicnaam veranderen in: Zoek een goede kerk voor Xenius?

Ok alle gekheid op een stokje, eindelijk geef je, Xenius eens prijs hoe je de HHK-diensten "beleeft".
Zelf ben ik ook afkomstig uit dat wereldje, noem het het maar een "uiterst behoudende ger. bondsgemeente".
Eerlijk zeggen? Dan is bijna iedere andere kerk waar het wat vlotter aan toe gaat een verademing.
Af en toe maak ik nog wel een dienst mee via kerkradio bij mijn moeder, van de bondsgemeente dus, en ik kan het niet "uitzitten".
Voor mij werd het iedere week dezelfde monotone herhaling van de voorgaande week.
Het halve forum zal wel weer over me heen vallen: maar ga je dan naar een kerk om iedere week een portie ellende en schuldbesef op te halen? Je komt er depressiever uit dan dat je er naar toe ging.
Tot vanavond weer, dan doen we het nog eens dunnetjes over.

Ellende, schuldbekentenis en belijdenis daarvan is er ook in de kerk die ik nu bezoek.
(Inmiddels moge bekend zijn welke kerk dat is dus wat doet het verder terzake dit te benadrukken..)
Maar de nadruk ligt op Lofprijzing, bemoediging, naastenliefde, oog voor de wereld en haar noden, versterking en vreugde van het geloof.
Daarbij heb ik niet persé wijsheden van oude filosofen nodig al wordt dat in mijn geloofsgemeenschap wel eens benoemd of aangehaald.
Aan het einde van de viering voel je je gesterkt bemoedigd en vrolijk.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jul 2014 07:07

EenVasteBurcht schreef:
dat is een persoonlijk waardeoordeel van jou waarmee je de geloofsbeleving van miljoenen mensen zo het vuilnisvat in kiepert.

Miljoenen mensen? Echt niet hoor. De vrijzinnige kerken zijn tanende, er zitten daar niet voor niets alleen maar oude mensen, vaak van elitairdere sociale klasse. Het gaat eerder over een paar duizend dan een paar miljoen. Daar waar de Boodschap niet gepredikt wordt, sterft uiteindelijk ook de nood om erheen te gaan, en daarmee de gemeente.

Nee hoor EenVasteBurcht, nu maak je een vergissing.
Vroeger gingen deze mensen naar de kerk, nu niet meer.
Vroeger noemde we dit vrijzinnig, tegenwoordig noemen we het "ietsisme".
Het zijn nu geen kerkgangers meer maar het gedachtegoed is juist in onze tijd wijd verspreid.

Xenius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Xenius » 29 jul 2014 09:38

Eenvasteburcht geeft precies aan wat ik bedoel.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 12:36

rotterdam schreef:Nee hoor EenVasteBurcht, nu maak je een vergissing.
Vroeger gingen deze mensen naar de kerk, nu niet meer.
Vroeger noemde we dit vrijzinnig, tegenwoordig noemen we het "ietsisme".
Het zijn nu geen kerkgangers meer maar het gedachtegoed is juist in onze tijd wijd verspreid.

Ik heb het over de vrijzinnigen, niet over de grote massa ietsisten in onze samenleving. Dit zijn wel twee heel andere groepen.

En je zou kunnen zeggen dat die ietsisten eigenlijk beter af zijn dan de vrijzinnigen, want zij worden heel soms, door een wonderlijke weg nog naar de HEERE geleid. Natuurlijk kan dat met de vrijzinnigen ook, maar dan zijn er toch wel veel meer belemmeringen, want zij denken het evangelie wel te horen maar het wordt daar in zulke bedekkende en omfloersende termen gepredikt...

Dat laatste gebeurt overigens ook in sommige rechts reformatorische kerken hoor maar dan natuurlijk op een andere manier.

@Xenius wat bedoel je dan precies?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jul 2014 13:19

EenVasteBurcht schreef:maar het wordt daar in zulke bedekkende en omfloersende termen gepredikt...

Gebed van een vrijzinnige dominee ;

"Heer als U bestaat, redt mijn ziel als ik die heb".

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 15:05

^ Tsja, dan denk ik: wat kun je daar nou mee? Als U bestaat... en wat als U niet bestaat? Dan valt er toch niks te redden? Hetzelfde als er geen ziel bestaat.

Voor dat soort vage uitspraken zou ík m'n bed niet uitkomen op zondag hoor ! Als dat alles is wat er klinkt. Ik hoor dan liever de Blijde Boodschap, niet een '''''evangelie'''' van twijfel, geloofsonzekerheid en het ergste nog heilsonzekerheid.

En om dit nog aan te geven: dit gebrek zie je ook juist weer in de allerzwaarste reformatorische kerken soms terug, die onnodige heilsonzekerheid. Maar dan natuurlijk op een andere manier. In wezen is de vrijzinnige kerk dus net zo slecht bezig als kerken waar er zoveel blokkades om te geloven worden opgelegd dat er geen mens aan het avondmaal durft. In de vrijzinnige kerk zijn er blokkades van twijfel, in sommige rechtse kerken blokkades van angst, niet goed genoeg zijn, niet nederig genoeg zijn....

Terwijl het Evangelie toch zo zoet en onbelemmerd van de kansel zou moeten klinken... in klare taal !

Xenius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Xenius » 29 jul 2014 15:46

En de evangelische opdracht die we hebben? Hoe zie ik die terug in "onze" kerkdiensten? Ik zie nooit nieuwe gelovigen die we met de preken bereikt of bekeerd hebben.

Overigens ook bij de doopsgezinden zie ik dat niet gebeuren.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 17:19

Xenius schreef:En de evangelische opdracht die we hebben? Hoe zie ik die terug in "onze" kerkdiensten? Ik zie nooit nieuwe gelovigen die we met de preken bereikt of bekeerd hebben.

Overigens ook bij de doopsgezinden zie ik dat niet gebeuren.

Je bedoelt onkerkelijken die bekeerd worden? Gebeurt inderdaad zeer weinig in HHK en verwante kerken. Nou ga dan naar een kerk waar dat wel gebeurt, zijn er genoeg hoor, bijvoorbeeld in Evangelische hoek.

En evangeliseren in eigen kring (kinderen bijvoorbeeld) is ook evangeliseren, al zal ik het zeker met je eens zijn dat dit lang niet voldoende is. En in de HHK zitten ook genoeg onbekeerden, en ik durf zeker te beweren dat hier ook mensen bekeerd worden in de kerkdienst.

En je ontkracht eigenlijk zelf je eigen argument al want in de doopsgezinde kerk gebeurt er al helemaal niks van evangelisatie. Ook niet in eigen kring, want het evangelie wordt niet eens gepredikt (er valt daaar dus ook niks te evangeliseren).

Weet je Xenius, ik hoop echt, echt van harte dat je gewoon een bepaalde fase meemaakt, uit frustratie over je orthodoxe achtergrond en onvrede over het kerkelijk leven, en dat je uiteindelijk de plek vindt die bij je past en waar je het Woord mag horen en waar je in gemeenschap mag leven met andere christenen. Zelf zoek ik ook nog zo een plek, want ik ben 'dolende' tussen verschillende kerken door op dit moment. Maar ik denk niet dat de doopsgezinde kerk de aangewezen plek is hiervoor.

Xenius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Xenius » 29 jul 2014 17:24

Eenvasteburcht

Ik wordt nu al aangevallen alsof ik doopsgezind zou zijn of hun grondslagen adoreer.

Lieverd dat schrijf ik nergens!

Heerlijk zo'n stichtelijk praatje, die kende ik nog niet. De dooddoeners die je in de HHK overal hoort. Meisje je zit in een fase...even de hand op je billen en terug in de kudde.

Jbkb

Berichtdoor Jbkb » 29 jul 2014 19:02

moderngelovige schreef:Lofprijzing, bemoediging, naastenliefde, oog voor de wereld en haar noden, versterking en vreugde van het geloof.

Allemaal prima christelijke zaken (die mijns inziens ook gewoon in de reformatorische gezindte voorkomt, maar daar gaat dit topic niet over). Lofprijzing, komt in de doopsgezinde kerk niet voor. Iedereen gelooft daar namelijk uniek, iedereen gelooft in een andere God, sommigen geloven alleen in iets 'hogers'. Versterking en vreugde van het geloof komen daarom ook niet voor in zulke kerken. Daar is het veel te filosofisch voor.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 19:18

Xenius schreef:Eenvasteburcht

Ik wordt nu al aangevallen alsof ik doopsgezind zou zijn of hun grondslagen adoreer.

Lieverd dat schrijf ik nergens!

Heerlijk zo'n stichtelijk praatje, die kende ik nog niet. De dooddoeners die je in de HHK overal hoort. Meisje je zit in een fase...even de hand op je billen en terug in de kudde.

Ik zeg dan ook echt niet dat je per se terug naar de HHK moet hoor Zelf kom ik ook niet uit de HHK.

En ik heb ook niet gezegd dat jij 100% behoort tot de doopsgezinde kerk, integendeel, ik denk dat er daar weinig voor jou (of voor wie dan ook) valt te vinden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jul 2014 19:53

EenVasteBurcht schreef:de doopsgezinde kerk, integendeel, ik denk dat er daar weinig voor jou (of voor wie dan ook) valt te vinden.

Zijn er nog meer kerken waar "weinig te vinden valt" ?
Hoe groot is je lijstje van kerken die "wel deugen"?

Laat ik je helpen, de doopsgezinden, remonstranten en vrijzinnigen schrappen we dus weg.
Wat doen we met de R.K.K. ? de oosters orthodoxe kerken ? de anglicanen ?

Xenius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Xenius » 29 jul 2014 20:03

Zou iedereen in de refo kerken wel een identiek Godsbeeld hebben? Ik denk het niet.

De vreugde van het geloof ontdek ik nu echt nergens in bijvoorbeeld de HHK. Uitsluiting en een bezwerend vingertje wel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”