Xenius schreef:@rotterdam tsja misschien moet jij eens iets lezen over drogredenen
Dogma's in de kerk, uiteraard bedoel ik de kerk zoals wij die met zijn allen hebben vormgegeven en uitvoeren.
drogredenen ? heb ik dat gezegd ?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Xenius schreef:@rotterdam tsja misschien moet jij eens iets lezen over drogredenen
Dogma's in de kerk, uiteraard bedoel ik de kerk zoals wij die met zijn allen hebben vormgegeven en uitvoeren.
Xenius schreef:Wat ik zoek, ik wil het heel algemeen stellen, is een kerk die bij mijn uitgangspunt past waarin ik een Godsbeeld heb dat me aanvult, liefde geeft en me tot steun is. Geen uitsluiting om sekse. Waar ik vanaf wil is de kerk die de mens als zondig ziet en benadrukt. Niet de dogma's.
Het moet ontwikkelen, open zijn en geen oogkleppen
dat is een persoonlijk waardeoordeel van jou waarmee je de geloofsbeleving van miljoenen mensen zo het vuilnisvat in kiepert.
EenVasteBurcht schreef:
dat is een persoonlijk waardeoordeel van jou waarmee je de geloofsbeleving van miljoenen mensen zo het vuilnisvat in kiepert.
Miljoenen mensen? Echt niet hoor. De vrijzinnige kerken zijn tanende, er zitten daar niet voor niets alleen maar oude mensen, vaak van elitairdere sociale klasse. Het gaat eerder over een paar duizend dan een paar miljoen. Daar waar de Boodschap niet gepredikt wordt, sterft uiteindelijk ook de nood om erheen te gaan, en daarmee de gemeente.
rotterdam schreef:Nee hoor EenVasteBurcht, nu maak je een vergissing.
Vroeger gingen deze mensen naar de kerk, nu niet meer.
Vroeger noemde we dit vrijzinnig, tegenwoordig noemen we het "ietsisme".
Het zijn nu geen kerkgangers meer maar het gedachtegoed is juist in onze tijd wijd verspreid.
EenVasteBurcht schreef:maar het wordt daar in zulke bedekkende en omfloersende termen gepredikt...
Xenius schreef:En de evangelische opdracht die we hebben? Hoe zie ik die terug in "onze" kerkdiensten? Ik zie nooit nieuwe gelovigen die we met de preken bereikt of bekeerd hebben.
Overigens ook bij de doopsgezinden zie ik dat niet gebeuren.
moderngelovige schreef:Lofprijzing, bemoediging, naastenliefde, oog voor de wereld en haar noden, versterking en vreugde van het geloof.
Xenius schreef:Eenvasteburcht
Ik wordt nu al aangevallen alsof ik doopsgezind zou zijn of hun grondslagen adoreer.
Lieverd dat schrijf ik nergens!
Heerlijk zo'n stichtelijk praatje, die kende ik nog niet. De dooddoeners die je in de HHK overal hoort. Meisje je zit in een fase...even de hand op je billen en terug in de kudde.
EenVasteBurcht schreef:de doopsgezinde kerk, integendeel, ik denk dat er daar weinig voor jou (of voor wie dan ook) valt te vinden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten