Optimatus,
Je razernij over Rusland en diens gekozen president is om voor te schamen. Alle beginselen van naastenliefde en verdraagzaamheid wordt vergeten. De focus op Rusland en diens president is zo eenzijdig, dat blijkbaar vergeten wordt dat meer mensen elders zinloos sterven, dan met vlucht MH17. Met alle respect voor de nabestaanden, wil ik jou, Optimatus, toch wijzen op christelijke redelijkheid.
Het erbij halen van Prediker met de tekst ‘tijd van vrede en tijd van oorlog’ vind ik smakeloos. Die tekst is geen vrijbrief voor oorlogszucht. Prediker wijst juist op de ijdelheid ervan, leer die les eens.
Jij bent geen politicus, je bent geen bestuurder en geen autoriteit die verantwoordelijkheid draagt om wel of niet te beslissen over maatregelen. Jouw biertafel oplossingen maken de weg vrij voor de Derde Wereldoorlog, in plaats van een respectvolle en weloverwogen houding om tot berging van de slachtoffers en onderzoek naar de oorzaak.
De Eerste Wereldoorlog is om minder gestart en de Tweede Wereldoorlog als gevolg van de vernedering. Leer de lessen hieruit en ga niet op dezelfde weg naar een Derde Wereldoorlog. Zoals Einstein al zei: ik weet niet met welke wapens de Derde Wereldoorlog wordt uitgevochten, maar de Vierde Wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
Kom terug in rede en wees verstandig. Laten we bidden dat de wereld niet nog een oorlog moet meemaken. Laten we bidden dat de Vredevorst spoedig terugkomt.