Tijd en Eeuwigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Tijd en Eeuwigheid

Berichtdoor Raido » 16 mar 2004 15:50

In de Bijbel (Gods Woord ;-)) staat dat tijd een fractie is van de eeuwigheid. Als een mens dood gaat c.q. sterft (nirvana - uitdoofd als een kaars) komt hij dus in de eeuwigheid. Waar komt hij er dan in... aan het begin van de eeuwigheid (kan niet, geen begin en geen eind) of er midden in (kan ook niet als er geen begin is)....

Hoe zit dat...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 15:57

Ik denk niet dat tijd een fractie van de eeuwigheid is, maar dat het heel iets anders is. Tijd zou je kunnen zien als een lijn, eeuwigheid als een bol of cirkel. De eewigheid is altijd en overal, heden verleden en toekomst tegelijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2004 15:58

hoe kun je er dan in komen... volgens mij is dat een beetje onmogelijk...

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 16 mar 2004 19:19

Lastig probleem.
Ik zie de tijd als een zijn met een aardse dimensie, die wij tijd noemen.
Eeuwigheid, als dat bestaat, is een zijn zonder die tijdsdimensie. Met wellicht hele andere dimensie's. Uitspraken als: de eeuwigheid houdt nooit op, de eeuwigheid is nooit begonnen e.d. zijn volgens mij onjuist. Het in aardse termen redeneren over die hogere wereld is in essentie onvolmaakt. Je komt dus niet in de eeuwigheid, je gaat over naar een ander zijn in een andere dimensie/in andere dimensie's. Denk ik. (Hoop ik)
The proof of the pudding is in the eating.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 16 mar 2004 19:25

Tijd en eeuwigheid lijken me inderdaad verschillende dimensies. Geen idee hoe je van de ene dimensie in andere over kunt gaan, al lijkt me dat niet het grootste probleem. Ook nu heb je wel eens momenten van schijnbare tijdloosheid.

Maar wat ik niet begrijp, is Jezus in dit verband. Ooit hoorde ik eens iemand zeggen, dat de Vader heel blij moest zijn dat Zijn Zoon weer Thuis kwam na die dertig jaar. Maar hoe kan Hij dertig jaar uit de eeuwigheid weg zijn? Dat lijkt me onmogelijk.
If you want world peace, fight for justice.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mar 2004 19:42

ik zat ff na te denken.... en d8 ff heel aarts :mrgreen:

Ik stel me de eeuwigheid voor als iets ronds, iets dat niet begint en ook niet eindigt. Iets dat er altijd is geweest, en ook altijd zal blijven bestaan.
Netzoals je op de aarde kan blijven lopen tot dat je een ons weegt, je zal de aarde nooit uitlopen.

Als je de tijd nu voorsteld als een ronde bal, ergens op die bal zit een vlek (deze vlek is de tijd) zolang je in dit leven (in de tijd) leeft bevindt je je op deze vlek. Zodra je het leven verlaat (sterft) dan kom je voor deze vlek te staan. Deze vlek draait mee (in de tijdsduur) maar zal je nooit inhalen. Hij zal altijd achter je blijven, zolang de wereld zal bestaan, zal de tijd er nog zijn. Straks zal God de vlek weghalen, en zal de eeuwigheid zijn, als een ronde bal waar geen eind aan zit.

(phoe, dat waren mij gedachten, ik hoop dat je het hebt kunnen volgen)

nog ff een tekeningetje van gemaakt :mrgreen:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door hijwel op 16 mar 2004 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

windekind
Sergeant
Sergeant

Re: Tijd en Eeuwigheid

Berichtdoor windekind » 16 mar 2004 19:43

Raido schreef:In de Bijbel (Gods Woord ;-)) staat dat tijd een fractie is van de eeuwigheid.
Waar staat dat?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 mar 2004 22:40

Jah, ik denk bevoorbeeld dat wij alle geneurtennisen in tijd passen, een tijdsvolgorde.
Maar vanuit de eeuwigheid bekeken bestaat geen tijdsvolgorde. C.S. Lewis, legt dat wel aannemelijk uit. Wij plaatsen bijvoorbeeld de komt van Jezus naar de aarde en zijn kruisiging ongeveer 2000 jaar terug. Maar vanuit eeuwigheids perspectief wordt Jezus ieder moment gekruisigt.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 16 mar 2004 22:44

Ja, dus eigenlijk is het kwaad nog nooit overwonnen, het is altijd al gebeurd, en het moet nog steeds gebeuren. Maar Jezus is dan ook nooit uit de hemel weg geweest. En er eveneens nooit geweest.
If you want world peace, fight for justice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 23:20

Vrouwe Justitia schreef:Ja, dus eigenlijk is het kwaad nog nooit overwonnen, het is altijd al gebeurd, en het moet nog steeds gebeuren. Maar Jezus is dan ook nooit uit de hemel weg geweest. En er eveneens nooit geweest.

Of het kwaad is altijd al overwonnen geweest... :wink:

Netzoals je op de aarde kan blijven lopen tot dat je een ons weegt, je zal de aarde nooit uitlopen.

Alleen dan niet tot je een ons weegt, want dat duidt op een natuurlijk proces van verval, wat in een oneindige eeuwigheid niet mogelijk lijkt te zijn.

hoe kun je er dan in komen... volgens mij is dat een beetje onmogelijk...

Je komt er ook niet (dwz: je lichaam niet). Je ziel wel (volgens de bijbel) en die draagt dan misschien wel de eeuwige dimensie met zich mee. Daarom is hij ook niet zichtbaar of meetbaar. (Itt de geest, die via de hersenen en bepaalde stofjes daarin toch op een bepaalde manier te traceren is)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 mar 2004 00:44

Zodra wij als mens een feit zijn, hebben we een onsterfelijke ziel. God plaatst onze ziel eigenlijk direct ‘in’ de eeuwigheid, daar blijft onze ziel ook, ook al huist de ziel tijdelijk in ons lichaam. Dus de eeuwigheid is eigenlijk net zo groot/klein als onze ziel. :?:
Denk ik :?
Maar hoe langer ik er over denk, hoe minder ik er van snap
:? :mrgreen:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 mar 2004 08:22

columbus schreef:Maar hoe langer ik er over denk, hoe minder ik er van snap
:? :mrgreen:

Je zult niet de enige zijn. Eeuwigheid en tijd is iets dat we met ons verstand niet klein kunnen krijgen. Tijd nog wel :wink:, maar eeuwigheid niet. Wij kunnen ons daar gewoon niets bij voorstellen. Wij proberen vaan de eeuwigheid in te passen in onze tijdsindeling. Dan krijg je van die opmerkingen als 'voor altijd psalmen zingen, 24 uur per dag, 365 dagen in het jaar en xx jaren lang'. Als het wel eeuwigheid voor je wordt zul je in de hemel geen besef hebben hoe lang iets duurt. Dat hoeft dan ook niet meer.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 09:11

zou eeuwigheid dan de 5de dimensie zijn? de dimensie boven de 3de (de tijd) heb ooit iets gelezen over Bagwan en telekinese... zij leren dat elke dimensie met een andere te beinvloeden is.
De eerste (het fysieke,ht wezenlijke, het contact met Moeder Aarde) word/kan worden veranderd door de 4de.. je word ouder. Dit is ook mogelijk...

Hoe het percies zat weet ik niet meer, maar het ging met krachten en golven en energie... dan kon je voorwerpen laten bewegen.. de 4de beinvloed de 1e etc etc. zo stellen hun dat jij (in de 1e) iets anders kunt beinvloeden... maar dat is een ander verhaal zal het weer eens opzoeken

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 mar 2004 10:36

Raido schreef:zou eeuwigheid dan de 5de dimensie zijn? de dimensie boven de 3de (de tijd) heb ooit iets gelezen over Bagwan en telekinese... zij leren dat elke dimensie met een andere te beinvloeden is.
De eerste (het fysieke,ht wezenlijke, het contact met Moeder Aarde) word/kan worden veranderd door de 4de.. je word ouder. Dit is ook mogelijk...

Hoe het percies zat weet ik niet meer, maar het ging met krachten en golven en energie... dan kon je voorwerpen laten bewegen.. de 4de beinvloed de 1e etc etc. zo stellen hun dat jij (in de 1e) iets anders kunt beinvloeden... maar dat is een ander verhaal zal het weer eens opzoeken
De 4e tijd dimensie klinkt leuk maar is niet echt houdbaar, in de moderne wetenschap wordt ie ook nooit meer gebruikt. Alle andere dimensies bestaan uit ruimtelijke richtingen waar in je je voort kunt beweten (1e dimensie lijn, 2e vlak, 3e 3dimensionaale ruimte zoals bol). Het aantal dimensies houdt het aantal coordinaten in die je nodig hebt om iemands positie te beschrijven. (je zou het btw. dus wel kunnen gebriuken als visualesering voor de tijd maar de 4e dimensie tijd voegt evenveel toe als de 1e dimenie, je beweegt ook in een lijn. (iig zoals het voor ons waarneembaar is))

Maar dat is voor de rest eigelijk allemaal niet zo boeiend :P
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 mar 2004 10:37

Oh ja misshcien wel interessant dat de natuurkunde inmiddels bij 11 dimensies aangekomen is om bepaald verschijnselen te kunnen verklaren :D
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”