Jij Refo hoe dan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aapje
Verkenner
Verkenner

Jij Refo hoe dan?

Berichtdoor Aapje » 16 mar 2004 18:36

Jij bent Refo?
Waar ben je aan te herkennen?
Wat is dat?
Waarom ben je zo?
Hoe ben zo geworden?
Hoe je jezelf hierbij?
Hoe omschrijf jij jezelf??
De Aap is Back

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 mar 2004 18:41

Weer die vermadelijke hokjes! :evil:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 mar 2004 18:46

Ik ben refo. Tenminste,
Zo schijn je te heten als je van een kerk lid bent die zich baseerd op de reformatorische belijdenisgeschriften wat betreft uitleggen van de bijbel.

Ik ben refo, als andere dat zeggen, okee. Maar van mezelf zou ik het niet willen zeggen.
Ik ben christen die de reformatorische belijdenisgeschriften misschien heel waardevol vind, maar de bijbel de enige waarheid.

Ben ik te herkennen? Ik hoop dat ik als christen te herkennen ben.
Misschien dat ik in sommige gevallen ook als refo-christen te herkennen ben. IN mn spreken ofzo, of omdat ik de Staten Vertaling van de bijbel lees. :mrgreen:

Bedoel je uiterlijk? Ik probeer niet aanstootgevend er uit te zien, bij het mannelijk geslacht sexuele gedachtes oproepen door mijn kleding bv.
Maar als je zoiets als refo-kleding heb....geen idee. Ik draag wat ik mooi vind.

Maar....wat boeid het?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 mar 2004 18:47

kurtyo schreef:Weer die vermadelijke hokjes! :evil:

ER komt een dag dat we een totaal geflipte Kurtyo van refowebsite moeten wegdragen

:mrgreen: :mrgreen: Wil ik bijzijn :lol:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 mar 2004 18:50

refo wil zeggen een doorwerking van het Woord van God in leer en leven.

Voor mij behoort er geen verschil te zijn tussen refo en christen.
The one thing you can give and still keep is your word.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 mar 2004 18:52

meschianza schreef:
kurtyo schreef:Weer die vermadelijke hokjes! :evil:

ER komt een dag dat we een totaal geflipte Kurtyo van refowebsite moeten wegdragen

:mrgreen: :mrgreen: Wil ik bijzijn :lol:
ik wil best helpen dragen hoor, dat zware werk hoort een refomeisje niet te doen. ;)
The one thing you can give and still keep is your word.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 16 mar 2004 18:56

Ik hoop dat ik naar de wereld uit mag dragen dat ik een refo ben!
Ik vindt het woord refo niet erg, maar wat ik wel erug vindt is wanneer je op een ref.school zit (dus met allemaal christenen) je uitgescholden wordt voor grifo wanneer je bij Ger.Gem, Oud Ger Gem, of Ger Gem Ned hoort!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 mar 2004 19:01

Claire schreef:Ik hoop dat ik naar de wereld uit mag dragen dat ik een refo ben!
Ik vindt het woord refo niet erg, maar wat ik wel erug vindt is wanneer je op een ref.school zit (dus met allemaal christenen) je uitgescholden wordt voor grifo wanneer je bij Ger.Gem, Oud Ger Gem, of Ger Gem Ned hoort!

Ohelp, wat triest.

Christenen gaan christen uitschelden. Zijn dat eigenlijk wel christenen? vast niet.
Misschien moeten we eens op refo-scholen gaan evangeliseren!! Evangelie van naastenliefde, vergeving enzo, zal ze goed doen!!

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 16 mar 2004 19:44

Hmmm ik weet niet of ik refo ben
Als je iemand refo vind als ie altijd een rok aan heeft met een hoedje op naar de kerk gaat ja.
Maar ik voel me niet echt refo. ik hang overal tussen in. ik heb dus wel een hoed op in de kerk en ik heb altijd een rok aan, maar ik luister naar gospel. En dan niet van het Michael W. Smith genre, meer Saviour Machine, Relient K weet ik veel wat nog meer.
Maar dit is dus weer echt hokjes werk ja. Ik pas volgens mij niet helemaal in t hokje refo. Maar dat hangt dus af wat je onder refo verstaat.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 16 mar 2004 19:47

meschianza schreef:
Claire schreef:Ik hoop dat ik naar de wereld uit mag dragen dat ik een refo ben!

Ohelp, wat triest.

Christenen gaan christen uitschelden. Zijn dat eigenlijk wel christenen? vast niet.
Misschien moeten we eens op refo-scholen gaan evangeliseren!! Evangelie van naastenliefde, vergeving enzo, zal ze goed doen!!

tzou zonde zijn as dit nodig is!

Aapje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aapje » 16 mar 2004 19:59

Dit hoorde ik dus vandaag iemand zeggen op een reformatorische school.
Hier ben ik over na gaan denken, vandaar.
De Aap is Back

kurtyo

Re: Jij Refo hoe dan?

Berichtdoor kurtyo » 16 mar 2004 21:07

Aapje schreef:Jij bent Refo?
Waar ben je aan te herkennen?
Wat is dat?
Waarom ben je zo?
Hoe ben zo geworden?
Hoe je jezelf hierbij?
Hoe omschrijf jij jezelf??

Van oorsprong ben ik refo, althans, het reformatorisch gedachtengoed is mij bekend.

Ik ben te herkennen aan mijn lengte, aan mijn kleding, mijn persoonlijkheid.

Wat het is weet ik niet.

Ik ben zo omdat ik zo ben en niet omdat iemand me dat zegt.

Ik ben zo geworden omdat ik een hekel heb aan hokjes. En omdat ik dankzij enkele negatieve ervaringen een behoorlijk cynische levenshouding heb gekregen.

Hoe ik mijzelf hierbij wat?

Ik zie mezelf als Coert, kurtyo, in een poging mezelf te zijn.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 mar 2004 22:16

Reformatorische mensen leven vanuit tradities. Hebben hun eigen cultuur. Hun eigen muziek, kleding, manier om hun geloof te beleven.

Voor het woord 'reformatorische' kun je ook 'evangelische' of 'Afrikaanse', 'Russische', of 'Amerikaanse' zetten.

Laten we die man in de (O)GG niet veroordelen die zo mag genieten van het zingen van Psalmen. Met het orgel. Langzaam. Stichtelijk. Die zo zijn geloof mag uiten. En met tranen in de ogen de volgende regels zingt:
'Hij kan, en wil, en zal in nood.
Zelfs bij het naad'ren van de dood!
Volkomen uitkomst geven.'

Daarin komt het oprechte geloof tot uiting. Daar voelt hij zich bij thuis, bij deze manier van God loven.

Maar laten we ook niet de Afrikaan met zijn pauk of een evangelische met zijn opwekkingsliederen veroordelen. Het is cultuurgebonden, die geloofsuiting, die misschien wel het beste in muziek geuit kan worden.

De christenen over de hele wereld, hoe of waar dan ook hebben allemaal vaste punten in de geloofsbeleving en variabele punten in hun geloofsbeleving. Een voorbeeld van die vaste punten, die je overal zal tegenkomen: Ellende, verlossing en oprechte dankbaarheid.
Varierende manieren van geloofsbeleving liggen aan de cultuur, de tradities, opvoeding en karakter.
Er zijn christenen die erg geloven vanuit hun gevoel, maar er zijn ook christenen die het meer vanuit hun verstand benaderen.

(Zo ongeveer zei een GG-dominee het. :) )

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 16 mar 2004 22:34

caprice schreef:Reformatorische mensen leven vanuit tradities. Hebben hun eigen cultuur. Hun eigen muziek, kleding, manier om hun geloof te beleven.
Laten we die man in de (O)GG niet veroordelen die zo mag genieten van het zingen van Psalmen. Met het orgel. Langzaam. Stichtelijk.

Laten we toch oppassen met het plakken van etiketjes. Wat schiet je ermee op? Niet iedereen die -van harte!- tot de reformatorische kerken behoort, is zo terugtrekkerig op een eigen eilandje. Niet iedereen houdt zo van die "eigen" muziek, van dat "eigen" subcultuurtje! Integendeel, er zijn ook mensen die verder kijken. Die kom je misschien niet op de Wegswijsbeurs tegen, die kopen geen cd's van STH, die lezen geen romannetjes van Den Hertog, maar ze zijn wel degelijk van harte verbonden aan klassiek-gereformeerde leer!
Nee, veroordelen moeten we niet. Maar etiketjes plakken ook niet!

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 16 mar 2004 22:34

Helemaal met je eens, caprice!
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Terug naar “Archief”