Straf op Godslastering

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Straf op Godslastering

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 22:40

In Leviticus 24:10-23 lezen we een aangrijpende geschiedenis. Een zoon van een Israëlitische vrouw, die tevens de zoon van een Egyptische man was, raakte met een Israëlitische man in conflict, waarbij de desbetreffende zoon de Naam des HEREN lasterde. Op Gods bevel moest hij gestenigd worden. In Leviticus 24:16 komt een wet naar voren: degene die de Naam des HEREN gelasterd heeft, moet gestenigd worden.

Leviticus 24:16
Wie de Naam des HEREN lastert, zal zeker ter dood gebracht worden: de gehele vergadering zal hem stenigen: zowel een vreemdeling als een geboren Israëliet, zal, wanneer hij de Naam lastert, ter dood gebracht worden. (NBG'51)

Omdat de straf van steniging niet op veel zonden toegepast hoefde te worden, vroeg ik me af hoe erg Godslastering (vanuit Bijbels oogpunt) is. Is deze zonde ook erger dan andere zonden?

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Straf op Godslastering

Berichtdoor mealybug » 11 jul 2014 23:19

Spreeuw schreef:In Leviticus 24:10-23 lezen we een aangrijpende geschiedenis. Een zoon van een Israëlitische vrouw, die tevens de zoon van een Egyptische man was, raakte met een Israëlitische man in conflict, waarbij de desbetreffende zoon de Naam des HEREN lasterde. Op Gods bevel moest hij gestenigd worden. In Leviticus 24:16 komt een wet naar voren: degene die de Naam des HEREN gelasterd heeft, moet gestenigd worden.

Leviticus 24:16
Wie de Naam des HEREN lastert, zal zeker ter dood gebracht worden: de gehele vergadering zal hem stenigen: zowel een vreemdeling als een geboren Israëliet, zal, wanneer hij de Naam lastert, ter dood gebracht worden. (NBG'51)

Omdat de straf van steniging niet op veel zonden toegepast hoefde te worden, vroeg ik me af hoe erg Godslastering (vanuit Bijbels oogpunt) is. Is deze zonde ook erger dan andere zonden?

Wie de Naam van Jezus en God lastert zal vergeven wrden, maar wie de heilige Geest lastert niet, ook niet in de toekomende eeuw.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2014 23:24

Onder het oude verbond werd iemand die God de vader lasterde niet vergeven, dat laat Spreeuw nou net zien met die tekst en Jezus veranderde geen wetten, Mat 5,17-18 immers.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 13 jul 2014 01:34

Wat spreeuw "laat zien" betreft een straf op Godslastering onder het Oude Verbond.
Mealybug geeft terecht aan, dat de Here Jezus zegt dat elke lastering tegen God vergeven wordt, behalve de lastering tegen de Heilige Geest.
Wij, Nieuwtestamentische gelovigen leven niet onder het Oude Verbond, maar onder het Nieuwe.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 13 jul 2014 08:38

Op de vraag van Spreeuw zou ik zeggen dat het antwoord deels in de 10 geboden ligt.
Wie zou het verschil tussen oude en nieuwe verbond eens goed uit willen leggen bv. in relatie met straffen die in het O.T. werden opgelegd?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 13 jul 2014 09:07

moderngelovige: " het is een hele goede vraag"

Dat vind ik dus niet, want wedergeboren kinderen Gods worden sowieso niet gestraft, voor geen enkele overtreding. Bovendien zijn de tien geboden gegeven aan Israel en niet aan de heidenen.
Christus Jezus heeft die straf gedragen weet je nog?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 14 jul 2014 08:04

Ineke-Kitty:

Waarom worden de Tien Woorden elke zondag gelezen, als deze toch niet gelden voor Nieuwtestamentische gelovigen?

Als gelovige in God, de Almachtige, en Zijn Zoon, Jeshua, de Messias, zou ik niet eens de Naam van God willen lasteren.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 10:02

mohamed schreef:Onder het oude verbond werd iemand die God de vader lasterde niet vergeven, dat laat Spreeuw nou net zien met die tekst en Jezus veranderde geen wetten, Mat 5,17-18 immers.

Jezus vervulde de wet. Hij droeg de doodstraf op ons overspel, onze Godslastering enz. Daarom wordt iemand die vloekt niet gestenigd in de kerk..... Gods geboden zijn nog steeds goed voor ons maar de straf, de vloek is weggenomen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 10:07

Spreeuw schreef:

Als je willens en wetens de naam van God lastert, keer op keer, zal je lamp uitgeblust worden.
Alle zonden zijn erg, de één niet erger dan de ander.
Maar de zonden tegen de Heilige Geest zijn onvergeeflijk.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 jul 2014 10:13

Arco: "waarom worden de tien woorden elke zondag gelezen"

Ik zou het niet weten wat het nut daarvan is.
Ik hoor ze al 50 jaar niet meer voorlezen, simpel om het feit dat ik geen kerk bezoek op zondag.

Ik geloof dat Christus Jezus die WET heeft vervuld, zoals Marnix ook al aangaf.
Van "straf" is dus volstrekt geen sprake.

Men weet kennelijk niet het verschil tussen "zondigen tegen de Heilige Geest" of het "ijdel gebruiken van Zijn Naam".

Uiteraard is het de bedoeling dat een wedergeboren kind van God dergelijk "taalgebruik" niet bezigt als hij zich laat leiden door de Heilige Geest die in hem woont.
Bovendien wordt hij gereinigd van dag tot dag, dus waar GAAT het over.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 jul 2014 10:27

Spreeuw schreef:Omdat de straf van steniging niet op veel zonden toegepast hoefde te worden, vroeg ik me af hoe erg Godslastering (vanuit Bijbels oogpunt) is. Is deze zonde ook erger dan andere zonden?

Op zich moest er voor alles een dier dood, maar het klinkt wel ernstiger. Het is toch ook een van de eerste geboden. Uitbarstingen van toorn staat wel in het rijtje: die zullen het Koninkrijk niet beërven.
De straf is nog steeds dood, sterven met Christus.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 14 jul 2014 11:03

@Ineke-Kitty:

Het is goed dat de kerken de gewoonte hebben om de Tien Woorden te lezen, namelijk omdat de Heere Jezus deze ook leerde en zelfs aanscherpte, lees daarvoor de Bergrede eens.

Over de Wet (=Torah) vervullen en afschaffen heb ik in een andere discussie al uitvoerig over gesproken. Want vervullen is nog niet afschaffen, zie ook Matth. 5:17-19.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 jul 2014 11:17

Arco

De wet is vervuld met de woorden van de Here Jezus Zelf: "Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf" daaraan hangt de gehele wet en de profeten.
Uiteraard is dat niet "afgeschaft".

Echter de Genade heerst over de Wet, dat is het hele punt.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 14 jul 2014 13:06

Dat wat de Heere Jezus zegt is niet nieuw, want "Heb God lief" komt uit Deut. 6 en "je naasten" uit Numeri. Daarnaast moet je vooral kijken naar het 'effect' van deze twee zaken:
- Heb God lief: dan wil je dus God dienen en Hem geven wat Hem toebehoord.
- Heb je naasten lief: dan wil je niemand pijn doen en elkaar helpen.

Het verschil met de Farizeeën en de hedendaagse orthodoxe Joden is dat de regels niet de boventoon voeren, maar de bedoeling ervan. "niet stelen" kan je in de regel naleven, maar ook met de gedachte dat het niet aardig is om van je naaste te stelen. Deze omgekeerde redenatie kan je op alle 'regels' uit de Torah toepassen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 13:15

op ALLE regels? Ook de offerwetten, spijswetten, reinheidswetten enz?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”