Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 21:57

Wilsophie schreef:Het gaat om de structuur van de taal van de Bijbel. De lettertekens van het Hebreeuws zijn beelden van de inhoud van de dingen, dus ze gaan ver boven de betekenis en functie van leestekens uit.
Daarbij gaat het in de Bijbel om de hoogste, diepste en breedste dimensies in verband met God, de mens , de wereld en over de betrekkingen tussen God enerzijds en de mens en de schepping anderzijds.

Het is Prof. Weinreb die deze systematiek en methodiek in de Hebr. taal ontdekt heeft. Zoek op internet naar zijn verdienste in deze. Zelf heb ik het boek "De Bijbel als Schepping" waarin deze structuur wordt uitgelegd.

Niet alleen in lettertekens, maar ook de lettertekens en combinaties dus hun getalswaarde.
Achter de woorden gaat een patroon van getallen schuil.
Wanneer getallen in een bepaalde relatie tot realiteiten staan, zoals bijvoorbeeld de getallen van atomen in chemische elementen dan leent zich dat heel goed om waarheden en wezenlijkheden uit te drukken die betrouwbaar zijn. Cijfers en getallen zijn objectiever dan woorden en begrippen.

In de Hebr. taal kun je woorden en getallen wel onderscheiden maar niet scheiden. Zij vormen een eenheid en vormen a.h.w. elkaars vertaling.

Deze wijze van kennis van de Schrift zoals Weinreb dat in zijn boeken uitlegt aan de hand van de Bijbel maken dat ze nog meer vertellen over de heilige en meest wezenlijke waarden van het leven.
De structuur van de Tenach is daar een voorbeeld van. En zo wordt er een verband gelegd tussen de Tenach en het Nieuwe Testament.
En zo blijken deze een eenheid te vormen.
Het gaat dus wat mij betreft om de "Symboliek van het Hebreeuws" en wat gematrie en kabbalisme is weet ik niet, heeft ook mijn interesse niet.
Mijn kennis is zeer beperkt tot de 22 letters van het Alpha Beth en haar getalswaarde en betekenis.
Ik kan de Hebr letters niet schrijven wel een beetje herkennen van rechts naar links.
Weinreb? De collaborateur die heulde met de nazi's en ondertussen net deed alsof ie joden hielp, en ze ondertussen flink geld afhandig maakte, en verantwoordelijk was voor de deportatie van velen? Die na de oorlog schuldig werd bevonden voor landverraad, en tot zes jaar cel veroordeeld werd (en helaas vervroegd vrij kwam)? Ook daarna is z'n blazoen niet echt wit gebleven trouwens, de leugenaar.

„Zeg mij wie uw vrienden zijn..”

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 10 jul 2014 22:29

v.slooten

Je kan het maar niet laten om met modder te gooien naar broeders die Wil en ik respecteren om hun kennis van de Schrift is het niet?
Eens zal je daar verantwoording voor af moeten leggen meneertje.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 10 jul 2014 22:29

Ik las zojuist dat de praktijk om getallen in het Hebreeuws aan te duiden met letters, pas in gebruik kwam in de eerste eeuw voor Christus.

Getallen worden in het Oude Testament altijd voluit geschreven.

Hiermee vervalt volgens mij de hele mogelijkheid om met gematria het Oude Testament te ontsluiten, de schrijvers van het OT kunnen namelijk helemaal geen getalwaardes van letters in gedachte hebben gehad toen zij de tekst schreven.

Maar o wacht eens even, het natuurlijk de goddelijke voorzienigheid, waarbij God voorzien zou hebben dat Hebreeuwse letters een getalwaarde hadden en de schrijvers schreven deze dingen op die voor hun nog verborgen waren op het gebied van gematria. :mrgreen:
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 10 jul 2014 23:09

mannetje schreef:Ik las zojuist dat de praktijk om getallen in het Hebreeuws aan te duiden met letters, pas in gebruik kwam in de eerste eeuw voor Christus.

Ehm... is het niet andersom? :wink: getallen worden niet aangeduid met letters maar letters met getallen.
Ik denk ook dat de getallensymboliek en het gegoochel met getallen nogal door elkaar worden gehaald. En alles valt onder 'gematria'.
Het gegoochel is idd al veel ouder dan dat dhr Weinreb is.
Verder probeer ik Weinreb te beoordelen op zijn schrijfsels, los van zijn collaborateurs verleden.
Wie zonder zonden is.....enzo
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 10 jul 2014 23:43

Cathy schreef:Ehm... is het niet andersom? :wink: getallen worden niet aangeduid met letters maar letters met getallen.

Nee het is goed om.

Het getal een werd pas sinds de eertse eeuw voor Christus aangeduid met de alef, twee met de beth etc...

Dit heeft gevolgen voor de gematria waarbij men dan weer de letters terugvertaalt naar getallen.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2014 00:13

xsidd schreef:Faramir

Een koekoeksklok is wel een mooie klok vind ik...Mag ik je vragen waarom je het bitter weinig interfeseert of het occult is of niet?

Groet.

Faramir schreef:Ik heb eens gelezen dat het occult was en dat heb ik aangenomen. Heb daar de onderliggende theorieën niet voor onderzocht. Het hele numerologie interesseert me gewoon totaal niet.

Dat het occult is staat ook op wikipedia, maar joodse ijdeltuiterij vind ik de lading ook prima dekken. Het interesseert mij ook niks, de kabbala zou van mij verboden mogen worden ware het niet dat ik tegen censuur ben. Doch inhoudelijk vind ik het kleuterschoolniveau en dat een joodse rabbijn zoals Evers zich er in verdiept en er lovend over is vind ik geen goeie reclame voor het moderne jodendom. Want de kabbala is en blijft een mystieke occulte leer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2014 00:18

mannetje1977 schreef:Maar o wacht eens even, het natuurlijk de goddelijke voorzienigheid, waarbij God voorzien zou hebben dat Hebreeuwse letters een getalwaarde hadden en de schrijvers schreven deze dingen op die voor hun nog verborgen waren op het gebied van gematria. :mrgreen:

Dat moet het zijn. :clown:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 jul 2014 00:27

mohamed schreef:de kabbala zou van mij verboden mogen worden ware het niet dat ik tegen censuur ben.

LOL, m'n vader had zo'n mooi kaballa-boek in z'n boekenkast. Ineens lag ie in de kliko, moe was 'm zat. :lol: Het is 'm nooit opgevallen volgens mij.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2014 00:33

mohamed schreef:de kabbala zou van mij verboden mogen worden ware het niet dat ik tegen censuur ben.

Boerin schreef:LOL, m'n vader had zo'n mooi kaballa-boek in z'n boekenkast. Ineens lag ie in de kliko, moe was 'm zat. :lol: Het is 'm nooit opgevallen volgens mij.

Blijkbaar wist mams wel dat gematria occult is, eigenlijk zou je pa haar dankbaar moeten zijn. ;)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 jul 2014 06:50

xsidd schreef:@Tantepollewop

Begin citaat"Klopt. Als er een ezelin staat, wordt er 1 ezelin bedoeld.
Als er 12 discipelen staat, zijn dat 12 volgelingen.

Zo heeft elk getal zijn eigen betekenis. Heel bijzonder.Einde citaat.

Wat wil je hiermee zeggen dan?

Dit bericht was gericht aan Ineke-kitty. Ik wil ermee zeggen dat ik de hele getallenrambam grote nonsens vind.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 jul 2014 07:20

Cathy schreef:Verder probeer ik Weinreb te beoordelen op zijn schrijfsels, los van zijn collaborateurs verleden.

Jezus zei: aan hun vruchten zult u hen kennen. Over Weinrebs heil hoef ik gelukkig niet te oordelen, maar dat ie zich totaal buitenspel heeft gezet als bijbelleraar staat niet ter discussie. Dat blijkt uit zijn vruchten.

ineke-kitty schreef:Je kan het maar niet laten om met modder te gooien naar broeders die Wil en ik respecteren om hun kennis van de Schrift is het niet?
Eens zal je daar verantwoording voor af moeten leggen meneertje.
Zijn er nog meer collaborateur/landverraders/leugenaars die je een warm hart toedraagt? Dan kan ik er rekening mee houden namelijk! :roll:

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 jul 2014 09:15

v. slooten

Ik heb je al gezegd waar je rekening mee zult moeten houden, als je christenen blijft schofferen, zoals je keer op keer doet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 jul 2014 09:58

Cathy schreef:Ehm... is het niet andersom? :wink: getallen worden niet aangeduid met letters maar letters met getallen.
Ik denk ook dat de getallensymboliek en het gegoochel met getallen nogal door elkaar worden gehaald. En alles valt onder 'gematria'.
Het gegoochel is idd al veel ouder dan dat dhr Weinreb is.
Verder probeer ik Weinreb te beoordelen op zijn schrijfsels, los van zijn collaborateurs verleden.

Ik heb in het boek van Weinreb nergens begrippen als gematria of kabbalisme gelezen tot nu toe en Prof. Weinreb was een Jood en zal zeker van die mystieke bijna occulte zaken in het Jodendom hebben geweten.

Ik weet er niets van dus ik probeer die begrippen te vermijden.

Dat men de begrippen in verband brengt met "goochelen" is danook niet mijn keus geweest.
Het topic wat hieraan vooraf ging was serieus bedoeld, maar door het lacherig doen over deze symboliek viel het woord goochelen is mij en Ineke verboden om op dit forum over de getallensymboliek in de Bijbel in de Hebr. taal te spreken en is dit spot topic weer geopend en door Maarten kennelijk als serieus gezien om zijn kennis t.a.v. de Gematria en de kabbala te ventileren.

Juist omdat ik er niets van weet.
Want de getallen die Maarten mij toestuurde per email en wat ik hier las is voor mij onbekend terrein.
http://www.advocaal.nl vind ik begrijpelijker.
Verder is het verstandig wat Cathy zegt t.a.v. iemands verleden, zeker in oorlogstijd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 jul 2014 16:17

Wilsophie

Wel, ik heb persoonlijk heel veel geleerd van de studie Hebreeuwse getallensymboliek van broeder Ad Leeuwenhage, en die heeft niets te maken met de zogenaamde gematria of kabbala.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 jul 2014 16:27

Dat meende ik al. Het is ook goed om afstand te nemen op een Christelijk forum zoals dit meent te zijn van het goochelen t.a.v. Bijbelse Waarheden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”