Weinreb? De collaborateur die heulde met de nazi's en ondertussen net deed alsof ie joden hielp, en ze ondertussen flink geld afhandig maakte, en verantwoordelijk was voor de deportatie van velen? Die na de oorlog schuldig werd bevonden voor landverraad, en tot zes jaar cel veroordeeld werd (en helaas vervroegd vrij kwam)? Ook daarna is z'n blazoen niet echt wit gebleven trouwens, de leugenaar.Wilsophie schreef:Het gaat om de structuur van de taal van de Bijbel. De lettertekens van het Hebreeuws zijn beelden van de inhoud van de dingen, dus ze gaan ver boven de betekenis en functie van leestekens uit.
Daarbij gaat het in de Bijbel om de hoogste, diepste en breedste dimensies in verband met God, de mens , de wereld en over de betrekkingen tussen God enerzijds en de mens en de schepping anderzijds.
Het is Prof. Weinreb die deze systematiek en methodiek in de Hebr. taal ontdekt heeft. Zoek op internet naar zijn verdienste in deze. Zelf heb ik het boek "De Bijbel als Schepping" waarin deze structuur wordt uitgelegd.
Niet alleen in lettertekens, maar ook de lettertekens en combinaties dus hun getalswaarde.
Achter de woorden gaat een patroon van getallen schuil.
Wanneer getallen in een bepaalde relatie tot realiteiten staan, zoals bijvoorbeeld de getallen van atomen in chemische elementen dan leent zich dat heel goed om waarheden en wezenlijkheden uit te drukken die betrouwbaar zijn. Cijfers en getallen zijn objectiever dan woorden en begrippen.
In de Hebr. taal kun je woorden en getallen wel onderscheiden maar niet scheiden. Zij vormen een eenheid en vormen a.h.w. elkaars vertaling.
Deze wijze van kennis van de Schrift zoals Weinreb dat in zijn boeken uitlegt aan de hand van de Bijbel maken dat ze nog meer vertellen over de heilige en meest wezenlijke waarden van het leven.
De structuur van de Tenach is daar een voorbeeld van. En zo wordt er een verband gelegd tussen de Tenach en het Nieuwe Testament.
En zo blijken deze een eenheid te vormen.
Het gaat dus wat mij betreft om de "Symboliek van het Hebreeuws" en wat gematrie en kabbalisme is weet ik niet, heeft ook mijn interesse niet.
Mijn kennis is zeer beperkt tot de 22 letters van het Alpha Beth en haar getalswaarde en betekenis.
Ik kan de Hebr letters niet schrijven wel een beetje herkennen van rechts naar links.
„Zeg mij wie uw vrienden zijn..”