Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MaartenB

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor MaartenB » 08 jul 2014 09:00

Rozijn schreef:Beste Maarten,
Die pagina heb ik gelezen. En juist daarom ben ik zo benieuwd naar een set regels/afspraken/wetmatigheden of wat dan ook.
Want nu weet ik wel dat gematria getallen aan letters toekent. Dat je zo van Nero de stap naar 666 kan maken, maar waarom je, als de 10 zonen van Haman 5666 vormen ineens die 5000 niet meer uit een letterwaarde verklaard, maar aan de hand van de ONGEVEER 5000 uit het Evangelie snap ik niet. Mag dat zomaar? Als het niet zomaar mag, wat is dan de reden dat het mag?

Verder vind ik de link Nero naar 666 geen sluitend bewijs dat er echt sprake moet zijn van gematria als bedoelde rekenwijze in Openbaring. Kan dat niet toevallig zijn? Oftewel, is er meer aan bewijs voorhanden?

1.) Bij de de term "ongeveer 5000" is het getal 5000 op zich doorslaggevend.
Vergelijk Markus 6:44 (nbg), waar eenvoudig staat dat er 5000 mannen van de broden hadden gegeten.

2.) In geen enkele van mijn studies zul je de figuur Nero aantreffen.
Bijbelse gematria is gebaseerd op de 22 Hebreeuwse consonanten (medeklinkers).

Ook dat heb ik toegelicht in de Studie Het Beest in de gematria.

Ik citeer daarin Bullinger, de auteur van The Apocalypse >
Though the language is Greek, the thoughts and idioms are Hebrew; and this links it on, not to the Pauline epistles, but to the Old Testament, and shows that its great subject is God's final dealings with the Jew and the Gentile; and not the Church of God.

Bovendien kom ik bij Nimrod uit wanneer Op 13:18 aangeeft dat het getal van het Beest tevens het getal van een mens is.
Waarom Nimrod?

M.i. volkomen helder als je de redenen daarvoor wil lezen onder het kopje
De mens achter het getal 666.

Omdat Op 13:18 ons niet naar Nero maar naar Nimrod van Gn 10 leidt, moet men de Hebreeuwse letterwaarden hanteren.
In verband met zijn relatie tot het oorspronkelijke Babel voldoet Nimrod als enige aan de ' mens' van Op 13:18.
In Openbaring 17 is immers ook de relatie Beest / Babel onmiskenbaar helder.

Nu we het toch over die relatie hebben:
Het grote Babel, dat in Op 17 waanzinnige pogingen doet om het levensgevaarlijke Beest te 'berijden', heeft als 'getal' 34 בבל, is 34 (2+2+30)
De combinatie Beest / Babel heeft dus GW 700 (666 + 34).
Die conclusie is hoogst belangrijk. Waarom?

Je kunt het lezen in De komende geloofsafval en het steen-motief.

Om je nu te vrijwaren voor een "lap tekst" beveel ik aan te scrollen tot de paragraaf die begint met "Wellicht vraagt u zich met mij af welke vormen de aangekondigde geloofsafval tenslotte zal gaan aannemen..."

Veel succes!

PS Je kunt ook 'smal lezen' op mijn Blog. Klik hier.
Laatst gewijzigd door MaartenB op 08 jul 2014 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 jul 2014 09:28

http://www.holyhome.nl/Hebreeuwse%20let ... el%201.pdf

De Bijbels letters/cijfers gaan tot 400 en bevatten 22 letters.

Kortom er wordt hier over Gematria en over Kabbalisme gesproken en dat is niet waar in een ander topic de essentie lag van getalswaarde in de Bijbel en door het verwijt dat dat gegoochel met getallen is, zijn we nu op een item beland waar ik als Christen afstand van neem.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 jul 2014 09:34

'Want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten van de heiligen.' (1 Kor 14,33)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 jul 2014 09:49

Hoe werkt dit alles eigenlijk in het octale getallenstelsel?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 08 jul 2014 10:42

Een soortgelijke vraag komt bij mij ook wel eens boven... Neem het geval van de deelbaarheid van 100. 100 is niet deelbaar door 3, en daar zat een les in, zo meen ik mij te herinneren.

Maar nemen we het Babylonische getallenstelsel, met 60 getallen, dan kun je 100/3 wel uitrekenen.
Spijkerschrift typen is nogal moeilijk, maar laat ik een s (spijker) nemen voor de eenheden en een p (platliggende spijker) voor de tientallen, dan krijg je:
ppp sss pp
30 + 3 + 20/60

Maar goed, Maarten draagt weer flink wat leeswerk aan.
Verder is het nog steeds niet gelukt om een soort basisregel gematria te verwoorden. Al was het maar de basisregel van de meest gangbare vorm, of van de 10 meest gangbare vormen, maar zelfs dat bestaat niet.

Echt, ik vind het verbazingwekkend: je zou toch verwachten als gematria een belangrijk iets is, dat er een soort basishandboek gematria bestaat. Is dat er echt niet? Of levert dat de verkeerde uitkomsten op?

Of een boek "Gematria voor dummies"...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 jul 2014 10:50

Rozijn schreef:Verder is het nog steeds niet gelukt om een soort basisregel gematria te verwoorden. Al was het maar de basisregel van de meest gangbare vorm, of van de 10 meest gangbare vormen, maar zelfs dat bestaat niet.
Ik heb toch al een overzicht van een aantal gangbare vormen gequoted in een eerdere reactie? Zie hier.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 08 jul 2014 12:32

Zeker. Het was helaas Engels, en het lijkt me dat een uitleg meer dan een regel vergt...
Maar het was een begin.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 08 jul 2014 13:46

mona schreef:Wat ondersteunen ze dan precies?
Ik heb absoluut niets met getallen. Ik ben zelfs slecht in gewoon hoofdrekenen. Wat mis ik dan als ik de Bijbel lees, zonder inzicht in de getallen te hebben? Past de Heilge Geest ook de getallen, of de ondersteuning toe aan het hart?
Wordt ik een betere christen als ik me ga verdiepen in getallen? Waarom zou er een diepere/andere laag in de Bijbel zitten, die ik niet zou kunnen begrijpen? Wat heeft God daar voor bedoeling mee, dat mensen die getallen moeten weten? Is het schadelijk, of anders gezegt: mis je iets belangrijks als je hiervan geen kennis hebt?

Zomaar even wat vragen die naar boven komen. Bekijk ik het misschien verkeerd? Wie kan er wat over zeggen?

In de door mij genoemde voorbeelden (vader+moeder=kind en brood+wijn=Pesach) kan je verbanden leggen hoe het Plan vorm heeft. Het is de bedoeling dat een kind zowel een vader als een moeder heeft, los van de sterven en ziekte, is het zeker niet de bedoeling dat ouders scheiden. Brood en wijn komen in combinatie al voor bij Melchizedek, de nadruk hierop in de tekst geeft te denken dat hier voor het eerst een soort Pesach wordt gevierd.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 08 jul 2014 14:01

Rozijn schreef:Zeker. Het was helaas Engels, en het lijkt me dat een uitleg meer dan een regel vergt...
Maar het was een begin.

Mensen willen altijd regels, terwijl gematria vooral een zaak is van 'ervaren'.

Wanneer je je bent gaan realiseren hoe onthullend het gematria-aspect is in de Studie De komende geloofsafval en het steen-motief, wat betreft de waarde 700, dan ben je veel meer aan de weet gekomen dan slechts een regel, waaraan mensen trouwens meteen beginnen te tornen als die regel hun niet bevalt. :roll:

Met dergelijke studies was ik destijds maanden kwijt aan research teneinde een en ander op een verantwoorde wijze in geschrifte neer te kunnen zetten.
En dan zijn er helaas personen die met een enkele blik op de stof menen afkeurende conclusies te kunnen trekken.
Maar OK, dat gebeurt nu eenmaal. Iedereen mag van zijn vooringenomenheid blijk geven. Zij evenwel die bereid zijn kennis te nemen van het feit hoe ernstig de komende geloofsafval in elkaar steekt, juist op grond van die waarde 700, kijken voortaan met een andere blik naar de tijd die nog voor ons ligt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 jul 2014 14:14

Faramir schreef:Hoe werkt dit alles eigenlijk in het octale getallenstelsel?

Probeer het maar niet te begrijpen, dat is verspilling van je tijd. Houd het er maar op dat het joodse fabelen zijn, meer hoef je er niet van te weten.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 jul 2014 14:25

Ik kijk wel naar andere getallen, op mijn bankrekening bijvoorbeeld. :-oo

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 08 jul 2014 14:27

"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 08 jul 2014 15:00

MaartenB schreef:Mensen willen altijd regels, terwijl gematria vooral een zaak is van 'ervaren'.
Aha. Dus 1+1=3 als jij dat zo ervaart? Regels doen er immers niet toe.

Wanneer je je bent gaan realiseren hoe onthullend het gematria-aspect is in de Studie De komende geloofsafval en het steen-motief, wat betreft de waarde 700, dan ben je veel meer aan de weet gekomen dan slechts een regel, waaraan mensen trouwens meteen beginnen te tornen als die regel hun niet bevalt. :roll:
Allemaal kletskoek.

Met dergelijke studies was ik destijds maanden kwijt aan research teneinde een en ander op een verantwoorde wijze in geschrifte neer te kunnen zetten.
En dan zijn er helaas personen die met een enkele blik op de stof menen afkeurende conclusies te kunnen trekken.
Ja dat is jammer voor je inspanningen. Echter hoe lang je ermee bezig bent geweest maakt het niet waar. Het is verspilling van je tijd geweest, waarin je beter iets nuttigs had kunnen doen.
Maar OK, dat gebeurt nu eenmaal. Iedereen mag van zijn vooringenomenheid blijk geven. Zij evenwel die bereid zijn kennis te nemen van het feit hoe ernstig de komende geloofsafval in elkaar steekt, juist op grond van die waarde 700, kijken voortaan met een andere blik naar de tijd die nog voor ons ligt.
Er is al een aantal keer gevraagd naar argumenten en regels, zodat anderen er iets meer in kunnen gaan zien dan wilde speculatie. Die wil je echter niet geven. Dat kun je natuurlijk ook niet. Dan zijn wij niet vooringenomen, maar gewoon verstandig.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 jul 2014 16:53

Faramir schreef:Hoe werkt dit alles eigenlijk in het octale getallenstelsel?

LOL, ik las: occulte.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “[Religie] - Open forum”