Rozijn schreef:Beste Maarten,
Die pagina heb ik gelezen. En juist daarom ben ik zo benieuwd naar een set regels/afspraken/wetmatigheden of wat dan ook.
Want nu weet ik wel dat gematria getallen aan letters toekent. Dat je zo van Nero de stap naar 666 kan maken, maar waarom je, als de 10 zonen van Haman 5666 vormen ineens die 5000 niet meer uit een letterwaarde verklaard, maar aan de hand van de ONGEVEER 5000 uit het Evangelie snap ik niet. Mag dat zomaar? Als het niet zomaar mag, wat is dan de reden dat het mag?
Verder vind ik de link Nero naar 666 geen sluitend bewijs dat er echt sprake moet zijn van gematria als bedoelde rekenwijze in Openbaring. Kan dat niet toevallig zijn? Oftewel, is er meer aan bewijs voorhanden?
1.) Bij de de term "ongeveer 5000" is het getal 5000 op zich doorslaggevend.
Vergelijk Markus 6:44 (nbg), waar eenvoudig staat dat er 5000 mannen van de broden hadden gegeten.
2.) In geen enkele van mijn studies zul je de figuur Nero aantreffen.
Bijbelse gematria is gebaseerd op de 22 Hebreeuwse consonanten (medeklinkers).
Ook dat heb ik toegelicht in de Studie Het Beest in de gematria.
Ik citeer daarin Bullinger, de auteur van The Apocalypse >
Though the language is Greek, the thoughts and idioms are Hebrew; and this links it on, not to the Pauline epistles, but to the Old Testament, and shows that its great subject is God's final dealings with the Jew and the Gentile; and not the Church of God.
Bovendien kom ik bij Nimrod uit wanneer Op 13:18 aangeeft dat het getal van het Beest tevens het getal van een mens is.
Waarom Nimrod?
M.i. volkomen helder als je de redenen daarvoor wil lezen onder het kopje
De mens achter het getal 666.
Omdat Op 13:18 ons niet naar Nero maar naar Nimrod van Gn 10 leidt, moet men de Hebreeuwse letterwaarden hanteren.
In verband met zijn relatie tot het oorspronkelijke Babel voldoet Nimrod als enige aan de ' mens' van Op 13:18.
In Openbaring 17 is immers ook de relatie Beest / Babel onmiskenbaar helder.
Nu we het toch over die relatie hebben:
Het grote Babel, dat in Op 17 waanzinnige pogingen doet om het levensgevaarlijke Beest te 'berijden', heeft als 'getal' 34 בבל, is 34 (2+2+30)
De combinatie Beest / Babel heeft dus GW 700 (666 + 34).
Die conclusie is hoogst belangrijk. Waarom?
Je kunt het lezen in De komende geloofsafval en het steen-motief.
Om je nu te vrijwaren voor een "lap tekst" beveel ik aan te scrollen tot de paragraaf die begint met "Wellicht vraagt u zich met mij af welke vormen de aangekondigde geloofsafval tenslotte zal gaan aannemen..."
Veel succes!
PS Je kunt ook 'smal lezen' op mijn Blog. Klik hier.