Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Gegoochel met getallen

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2014 17:48

Oke, je bent alweer teruggekomen op je wegloopactie.

En je geeft mij gelijk: Gilgal en Golgotha hebben niet dezelfde getalswaarde.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 feb 2014 18:08

Tja, wie kaatst....

En dan even de hamvraag mijnerzijds: wat is het nut van het koppelen van allerlei getallen aan gebeurtenissen, al dan niet letterlijk of figuurlijk. Ik zie er echt de meerwaarde niet van in. Wat ik wel zie, is dat mensen zich helemaal blindstaren op getallen en er conclusies aan verbinden, als ware het dat de bijbel vol zit met allerlei "geheime" boodschappen. Dan ga ik wel Dan Brown lezen, dat is tenminste nog redelijk geschreven. (al moet ik zeggen dat de amusements-waarde van dit topic inmiddels erg hoog is geworden).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 18:12

Cicero schreef:Oke, je bent alweer teruggekomen op je wegloopactie.

En je geeft mij gelijk: Gilgal en Golgotha hebben niet dezelfde getalswaarde.

Ik geef je met alles gelijk. Dag hoor!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2014 18:32

Wilsophie schreef:Ik geef je met alles gelijk. Dag hoor!

Fijn dat je je fout toegeeft.

Het klopt dus ook dat het niet zo is dat het getal 100 altijd met het binnengaan in het koninkrijk te maken heeft? (Die vraag staat namelijk nog open.)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 06 feb 2014 20:03

Wat mij betreft, sluiten we dit onderwerp ongeveer af. Het is duidelijk aangetoond dat die cijfers niet kloppen. (Waarvoor dank.) En dan heb ik het nog niet eens over de theorie zelf. De aanhangers daarvan zijn vriendelijk verzocht om de getallen voortaan op dit forum achterwege te laten.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 06 feb 2014 22:02

Cicero schreef:sjittiem en satan hebben ook NIETS met elkaar te maken. Klankexegese heet dat.

Sittim en satan hebben dezelfde getalswaarde.

Omdat deze getalswaarden hetzelfde zijn mag je de woorden voor elkaar inwisselen.

Zo komt er een verborgen (zie opmerking van @maaarten in dit draadje) betekenis/bedoeling te voor schijn.

Sittim mag dus vervangen worden door satan.

Het is een joods-mystieke wijze tot verstaan van de bijbel.

h.g.
Learsi

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2014 22:18

Cicero schreef:sjittiem en satan hebben ook NIETS met elkaar te maken. Klankexegese heet dat.

learsi schreef:Sittim en satan hebben dezelfde getalswaarde.

Omdat deze getalswaarden hetzelfde zijn mag je de woorden voor elkaar inwisselen.

Zo komt er een verborgen (zie opmerking van @maaarten in dit draadje) betekenis/bedoeling te voor schijn.

Sittim mag dus vervangen worden door satan.

Het is een joods-mystieke wijze tot verstaan van de bijbel.

h.g.
Learsi

sjittim: 300+9+9+10+600=928
satan: 300+9+700=1009

Als we de fout maken de slotletters te vergeten ontstaat het volgende:
300+9+9+10+40=368
300+9+50=359

Als we bovendien de fout maken de tet in sjittim zonder dageesj te lezen, mag je van 368 nog 9 aftrekken.

Ze komen dus alleen overeen in getalswaarde als je twee leesfouten maakt.

Je mag mij de eerste Jood aanwijzen die deze fout maakt.

En als dit een joodse wijze van lezen zou zijn, heeft dat nog niets te maken met de oorspronkelijke strekking van de Bijbelteksten.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 06 feb 2014 22:19

Reeds eerder gezegd:

......het is een methode om het onderwijs van de Geest over het geschreven Woord niet nodig te hebben om de bijbel toch te kunnen verstaan.

Wordt er de nadruk op gelegd dan is het de natuurlijke (vleselijke) mens die buiten de Geest om tot kennis over de bijbel wil komen. Leer de getallen en je snapt het. Het is heel simpel!

......Mijn Woord zal doen waartoe Ik het uitzendt........

Er zijn er die met getallen het Woord uitleggen en Christus niet kennen. En omdat ze Hem niet kennen hebben ze de getallen nodig.

h.g.
Learsi
Laatst gewijzigd door learsi op 06 feb 2014 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 feb 2014 08:00

Onderwerp kan nu afgesloten worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor elbert » 07 jul 2014 10:15

Na overleg in het moderator team is besloten om dit onderwerp weer te heropenen om de discussie over gematria weer een kans te geven.
Daar zit wel de volgende beperking aan: dit is het enige topic op Refoweb waarin gematria besproken kan worden. In andere topics zullen posts over gematria dus verwijderd worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 jul 2014 10:28

Elbert, hartelijk dank!

De volgende vragen heb ik in een ander topic gesteld:
1. Hoe wordt vanuit de Bijbel zelf bewezen dat gematria een sleutel is bij het Bijbellezen?
2. Welke regels gelden er voor het gebruik van de getallen. Wanneer mag je welk soort getal gebruiken? Wanneer moet je optellen, wanneer moet je aftrekken? Mag je ook vermenigvuldigen? Bij verschillende handschriften van een tekst, welke moet je dan gebruiken?

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik in andere topics heel sceptisch ben over gematria. Temeer omdat nog steeds niet duidelijk is wat het antwoord is op bovenstaande vragen. En omdat dat niet duidelijk is, komen oplossing voor problemen vaak als een konijn uit de hoge hoed.
Dat zal de titel van dit topic wel verklaren...

Maar goed, ik zie graag in dit topic een uitleg, zonder dat gezegd wordt: lees hier maar, of lees daar maar, want dat maakt een discussie haast onmogelijk. Dan ga je discussie voeren over de interpretatie van teksten van een ander.

Misschien dat antwoorden op de bovenstaande vragen mijn begrip voor en van gematria iets kan doen toenemen?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 jul 2014 10:40

Rozijn schreef:De volgende vragen heb ik in een ander topic gesteld:
1. Hoe wordt vanuit de Bijbel zelf bewezen dat gematria een sleutel is bij het Bijbellezen?
2. Welke regels gelden er voor het gebruik van de getallen. Wanneer mag je welk soort getal gebruiken? Wanneer moet je optellen, wanneer moet je aftrekken? Mag je ook vermenigvuldigen? Bij verschillende handschriften van een tekst, welke moet je dan gebruiken?

Ik zal de vragen proberen te beantwoorden aan de hand van wat in wetenchappelijke kringen voor waarschijnlijk wordt gehouden.
1. Gematria is geen sleutel bij het Bijbellezen. Wel is in de loop van de geschiedenis door joden en christenen gebruik gemaakt van gematria om de Bijbel uit te leggen. Maar dit valt doorgaans onder het kopje inlegkunde.

Overigens komen gematria wel in de Bijbel voor, bijv. het getal van het beest. Ook is het aannemelijk dat in Bijbelse verhalen, zoals Gen. 1, bepaalde getallen een rol spelen bij de compositie. Dit is een uiting van schriftgeleerdheid, maar zonder deze getalsstructuren is de Bijbel ook prima te begrijpen.

2. Gematria zoals in latere Bijbelse tijden gebruikelijk komt meestal neer op a=1, b=2 enz. (met het Hebr/Griekse alfabet). De basis is het optellen van de letterwaarden. Het probleem is natuurlijk dat naarmate je berekeningen ingewikkelder worden, de mogelijkheden astronomisch toenemen en de kans dat je goed zit astronomisch klein wordt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 10:41

Heerlijk, die Gemaria. Wist je dat ´vijf plus vijf is tien´ als letterwaarde 666 heeft? Blijkbaar is elementaire wiskunde van de Satan dus. ´Ook reptilians microchips´ (spannend!) en ´Obama is de leider van het Beest´ hebben ieder een getalswaarde van 666. En, je raad het niet, maar ook ´Maarten Luther´, ´Tom Cruise´, ´Prins Arthur´, ´Ashley Greene´ en ´de laatste Paus´ komen deze illustere eer toe. Afijn, zie hier de lijst http://www.gematrix.org/?word=666. Ohja.. voordat jullie helemaal uforisch worden van deze ´biblical truths´: er zullen ongetwijfeld nog duizenden andere varianten te verzinnen zijn.

:-$

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 jul 2014 11:21

Rozijn schreef:De volgende vragen heb ik in een ander topic gesteld:

Cicero schreef:Ik zal de vragen proberen te beantwoorden aan de hand van wat in wetenchappelijke kringen voor waarschijnlijk wordt gehouden.
1. Gematria is geen sleutel bij het Bijbellezen. Wel is in de loop van de geschiedenis door joden en christenen gebruik gemaakt van gematria om de Bijbel uit te leggen. Maar dit valt doorgaans onder het kopje inlegkunde.

Overigens komen gematria wel in de Bijbel voor, bijv. het getal van het beest. Ook is het aannemelijk dat in Bijbelse verhalen, zoals Gen. 1, bepaalde getallen een rol spelen bij de compositie. Dit is een uiting van schriftgeleerdheid, maar zonder deze getalsstructuren is de Bijbel ook prima te begrijpen.

Het wordt door sommigen hier wel als sleutel gebruikt. Wellicht kunnen zij reageren waarom zij dit doen?
Verder: is het getal van het Beest daadwerkelijk te berekenen met behulp van Gematria? Waar is de aanwijzing dat dit via die methode berekend moet worden?

2. Gematria zoals in latere Bijbelse tijden gebruikelijk komt meestal neer op a=1, b=2 enz. (met het Hebr/Griekse alfabet). De basis is het optellen van de letterwaarden. Het probleem is natuurlijk dat naarmate je berekeningen ingewikkelder worden, de mogelijkheden astronomisch toenemen en de kans dat je goed zit astronomisch klein wordt.

De getalswaarden van een letter zal in het Hebreeuws en Grieks niet gelijk zijn. Welke taal moet je dan hanteren, waarschijnlijk de oorspronkelijke?
In een voorbeeld dat elders werd aangehaald, ging het ineeens ook over andere getallen uit de Bijbel. Daarom mijn vraag voor hen die zich er serieus mee bezig houden: welke regels gelden er?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 jul 2014 11:22

Jvslooten schreef:Heerlijk, die Gemaria. Wist je dat ´vijf plus vijf is tien´ als letterwaarde 666 heeft? Blijkbaar is elementaire wiskunde van de Satan dus. ´Ook reptilians microchips´ (spannend!) en ´Obama is de leider van het Beest´ hebben ieder een getalswaarde van 666. En, je raad het niet, maar ook ´Maarten Luther´, ´Tom Cruise´, ´Prins Arthur´, ´Ashley Greene´ en ´de laatste Paus´ komen deze illustere eer toe. Afijn, zie hier de lijst http://www.gematrix.org/?word=666. Ohja.. voordat jullie helemaal uforisch worden van deze ´biblical truths´: er zullen ongetwijfeld nog duizenden andere varianten te verzinnen zijn.

:-$

Ik wil vragen om te proberen even niet al te flauw te doen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”