Oke, je bent alweer teruggekomen op je wegloopactie.
En je geeft mij gelijk: Gilgal en Golgotha hebben niet dezelfde getalswaarde.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Cicero schreef:Oke, je bent alweer teruggekomen op je wegloopactie.
En je geeft mij gelijk: Gilgal en Golgotha hebben niet dezelfde getalswaarde.
Wilsophie schreef:Ik geef je met alles gelijk. Dag hoor!
Cicero schreef:sjittiem en satan hebben ook NIETS met elkaar te maken. Klankexegese heet dat.
Cicero schreef:sjittiem en satan hebben ook NIETS met elkaar te maken. Klankexegese heet dat.
learsi schreef:Sittim en satan hebben dezelfde getalswaarde.
Omdat deze getalswaarden hetzelfde zijn mag je de woorden voor elkaar inwisselen.
Zo komt er een verborgen (zie opmerking van @maaarten in dit draadje) betekenis/bedoeling te voor schijn.
Sittim mag dus vervangen worden door satan.
Het is een joods-mystieke wijze tot verstaan van de bijbel.
h.g.
Learsi
Rozijn schreef:De volgende vragen heb ik in een ander topic gesteld:
1. Hoe wordt vanuit de Bijbel zelf bewezen dat gematria een sleutel is bij het Bijbellezen?
2. Welke regels gelden er voor het gebruik van de getallen. Wanneer mag je welk soort getal gebruiken? Wanneer moet je optellen, wanneer moet je aftrekken? Mag je ook vermenigvuldigen? Bij verschillende handschriften van een tekst, welke moet je dan gebruiken?
Rozijn schreef:De volgende vragen heb ik in een ander topic gesteld:
1. Hoe wordt vanuit de Bijbel zelf bewezen dat gematria een sleutel is bij het Bijbellezen?
2. Welke regels gelden er voor het gebruik van de getallen. Wanneer mag je welk soort getal gebruiken? Wanneer moet je optellen, wanneer moet je aftrekken? Mag je ook vermenigvuldigen? Bij verschillende handschriften van een tekst, welke moet je dan gebruiken?
Cicero schreef:Ik zal de vragen proberen te beantwoorden aan de hand van wat in wetenchappelijke kringen voor waarschijnlijk wordt gehouden.
1. Gematria is geen sleutel bij het Bijbellezen. Wel is in de loop van de geschiedenis door joden en christenen gebruik gemaakt van gematria om de Bijbel uit te leggen. Maar dit valt doorgaans onder het kopje inlegkunde.
Overigens komen gematria wel in de Bijbel voor, bijv. het getal van het beest. Ook is het aannemelijk dat in Bijbelse verhalen, zoals Gen. 1, bepaalde getallen een rol spelen bij de compositie. Dit is een uiting van schriftgeleerdheid, maar zonder deze getalsstructuren is de Bijbel ook prima te begrijpen.
2. Gematria zoals in latere Bijbelse tijden gebruikelijk komt meestal neer op a=1, b=2 enz. (met het Hebr/Griekse alfabet). De basis is het optellen van de letterwaarden. Het probleem is natuurlijk dat naarmate je berekeningen ingewikkelder worden, de mogelijkheden astronomisch toenemen en de kans dat je goed zit astronomisch klein wordt.
Jvslooten schreef:Heerlijk, die Gemaria. Wist je dat ´vijf plus vijf is tien´ als letterwaarde 666 heeft? Blijkbaar is elementaire wiskunde van de Satan dus. ´Ook reptilians microchips´ (spannend!) en ´Obama is de leider van het Beest´ hebben ieder een getalswaarde van 666. En, je raad het niet, maar ook ´Maarten Luther´, ´Tom Cruise´, ´Prins Arthur´, ´Ashley Greene´ en ´de laatste Paus´ komen deze illustere eer toe. Afijn, zie hier de lijst http://www.gematrix.org/?word=666. Ohja.. voordat jullie helemaal uforisch worden van deze ´biblical truths´: er zullen ongetwijfeld nog duizenden andere varianten te verzinnen zijn.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten