God liefhebben

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

God liefhebben

Berichtdoor Spreeuw » 01 jul 2014 07:24

De Here Jezus heeft de gehele Wet samengevat in twee geboden.

Matteüs 22:37-40 (NBG'51)
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

De laatste tijd houdt me het gebod "God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand" erg bezig. Hier op aarde is ons liefhebben altijd onvolmaakt. Toch roept de Here Jezus ons op om God lief te hebben. Ik vind het lastig om te bepalen of ik God werkelijk liefheb.

Vraag: Hoe kun je merken dat je God liefhebt? Wat zijn de kenmerken hiervoor?

Anoniem_89

Re: God liefhebben

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 jul 2014 22:44

Spreeuw schreef:De Here Jezus heeft de gehele Wet samengevat in twee geboden.

Matteüs 22:37-40 (NBG'51)
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

De laatste tijd houdt me het gebod "God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand" erg bezig. Hier op aarde is ons liefhebben altijd onvolmaakt. Toch roept de Here Jezus ons op om God lief te hebben. Ik vind het lastig om te bepalen of ik God werkelijk liefheb.

Vraag: Hoe kun je merken dat je God liefhebt? Wat zijn de kenmerken hiervoor?

Er is een liedje Ik heb U lief.
Ervaar je Zijn liefde dan nooit op zo'n manier?
Zoals je in het liedje hoort, zo ervaar ik het soms.
Soms ervaar ik niets, maar ik weet dat Hij van mij houdt en dat Hij mij liefheeft en ik Hem.

Alles is genade.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 jul 2014 22:57

Spreeuw schreef:Vraag: Hoe kun je merken dat je God liefhebt? Wat zijn de kenmerken hiervoor?

Als je Zijn geboden bewaart. Indien gij Mij liefhebt zult gij Mijn geboden bewaren. Je kunt het ook ervaren, maar je ziet het aan de daden.
Als ik twijfel of Hij van mij houdt dan zie ik altijd gelijk het kruis. Hoe kun je er überhaupt aan twijfelen als Hij dat voor je over heeft gehad?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 01 jul 2014 23:49

Spreeuw schreef:(...)Ik vind het lastig om te bepalen of ik God werkelijk liefheb.

Over God kunnen we in ieder geval zeggen, dat Hij ons in alles overstijgt. Hij weet meer, ziet meer, kan meer, is eigenlijk in alles meer dan wij.

Maar dat is niet het enige. Want kwade krachten, het lot of de gevaren om ons heen zijn ook sterker dan wijzelf, maar daar hebben we verder niet zo veel van te verwachten.

Het meest kenmerkende van God is dat Hij alles is, wat wij nodig hebben, alles waar wij naar verlangen, alles wat wij missen. Hij is alles waarom wij met de hele Schepping bestaan. Alles waar het om draait. Alles wat we kwijt zijn, waar we naar op zoek zijn. Alles vinden we in Hem.
Tegelijkertijd: onze eenzaamheid, onze angst, onze schuld, onze menselijke kwalen, gebreken en zonden, alles wordt bij Hem weggenomen, verzoend, hersteld, vernieuwd.

Kortom, God is alles wat we nodig hebben. En ten diepste hebben we liefde nodig. Dat lost de eenzaamheid, de angsten, de gebreken op.

Als je het lastig vindt om te bepalen of je God werkelijk liefhebt, bedenk dan dat God jou alles waar je naar verlangt wil geven. Hoe graag wil je bemind worden? Hoe graag wil je verzoend worden, vergeven worden, gereinigd worden, hersteld worden, genezen, gered, verlost?
Ik neem aan, heel graag!
Dan zou ik een grote liefde gaan opvatten voor God, als ik jou was. Dan zou ik grote bewondering en vertrouwen in Hem gaan krijgen! Dan zou ik maar een groot verwachtingspatroon hebben van God. Niemand die dit alles geven kan, alleen Hij. Ik zou Hem daarom niet snel uit het oog verliezen, maar in Zijn buurt blijven. Hoe langer hoe meer zul je merken dat je God echt gaat beminnen. Die liefde groeit vanzelf, want Hij doet wat Hij belooft.

Want God is goed. Daar is alles mee gezegd.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 jul 2014 08:16

Spreeuw schreef:Vraag: Hoe kun je merken dat je God liefhebt? Wat zijn de kenmerken hiervoor?

Heb je je naasten werkelijk lief?
Daar merk je het aan,
Heb je nog en bloedhekel aan iemand, iemand die je niet kan uitstaan,
Dat staat in de weg tussen of je God liefhebt.

Ik vroeg laatst aan mijn kinderen...hoe geef je je geld nu aan Jezus?
( antwoord van één, in de lucht gooien, De ander, in de collectezak...die haalt Jezus op als de kerkdienst voorbij is )
Maar dat laatste is wel waar....want je geeft het door het aan mensen te geven die het nodig hebben.
Dat vertelt Hij ook zelf, denk aan matt 25 vanaf vs 31.

En hoe heb je God lief. Niet door naar de lucht te staren maar door de mensen lief te hebben.
Daarom, het gebod eraan gelijk, je naasten liefhebben als jezelf.
Zonder dat gebod kan je dat eerste niet uitvoeren. Het is eigenlijk de uitvoering ervan.

Zo denk ik er althans over.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2014 08:28

Mooi ook om van Gods Liefde te bezingen in dit topic

Tekst in de film

https://www.youtube.com/watch?v=hpTQND8dN8k
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 02 jul 2014 16:27

Ik geloof dat gehoorzaamheid,een kenmerk is van lief hebben.

Want de liefde tot God wordt mijn inziens vooral duidelijk en helder, als Hij iets aan je vraagd, waardoor je jezelf moet verloochenen... Of dat Hij je beproefd...

Dan is het een hele andere zaak..

Kijk eens naar Job! Job had God lief, en dat is door die heftige verzoeking van satan, tot uiting gekomen.Het was een verzoeking door satan, maar tegelijker tijd was het een beproeving van God.

En De Heere Jezus dan?

Hij bad, in de hof. Vader, indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan, maar niet mijn Wil maar Uw wil geschiedde. Jezus was gehoorzaam tot in de dood, en Hij is het voorbeeld voor iedereen!

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 02 jul 2014 18:34

meribel schreef:En hoe heb je God lief. Niet door naar de lucht te staren maar door de mensen lief te hebben.
Daarom, het gebod eraan gelijk, je naasten liefhebben als jezelf.
Zonder dat gebod kan je dat eerste niet uitvoeren. Het is eigenlijk de uitvoering ervan.

Zo denk ik er althans over.

Deze relatie wordt ook gelegd in de eerste brief van Johannes met name in hoofdstuk 4
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 02 jul 2014 21:25

Laten we vooropstellen dat we God nooit uit onszelf lief zullen hebben.
Zonder de kracht van de Heilige Geest is het gans onmogelijk en het hoeft niet per definitie een proces te zijn.
Onze liefde tot God ontstaat door de Liefde van God tot ons.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 02 jul 2014 21:42

Teus schreef:Laten we vooropstellen dat we God nooit uit onszelf lief zullen hebben (...)

O, zeker, maar ook die waarheid vormt geen enkel beletsel voor God om ons lief te hebben. Vaak denken we dat onze onmacht Gods macht beperkt. Als we maar heel vaak zeggen dat God ons eerst lief moet hebben, dan lijkt dat wel eens over te gaan in de gedachte dat er dan dus maar weinig liefhebbers van God zullen zijn.

Integendeel!

Juist omdat we het van God moeten en kunnen verwachten, is er eigenlijk geen enkele beperking. Niemand is een uitzondering, iedereen is afhankelijk van God!

De vraag is dan: wat zou God dan doen? Hoeveel mensen zou Hij liefhebben.

Voilá, het Evangelie: God heeft oneindig lief, Hij heeft de wereld lief, Hij kent slechts één gebod: liefde.

Hij ruimt gul en uitnodigend alle obstakels uit de weg om Hem lief te hebben.
Er is geen reden om aan Zijn liefde te twijfelen.
Of Hij mij ook liefheeft? Dat is nog het minste probleem. Ga daar vanuit!
Want God ís liefde.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 04 jul 2014 10:22

Teus schreef:Laten we vooropstellen dat we God nooit uit onszelf lief zullen hebben (...)

gravo schreef:O, zeker, maar ook die waarheid vormt geen enkel beletsel voor God om ons lief te hebben. Vaak denken we dat onze onmacht Gods macht beperkt. Als we maar heel vaak zeggen dat God ons eerst lief moet hebben, dan lijkt dat wel eens over te gaan in de gedachte dat er dan dus maar weinig liefhebbers van God zullen zijn.

Integendeel!

Juist omdat we het van God moeten en kunnen verwachten, is er eigenlijk geen enkele beperking. Niemand is een uitzondering, iedereen is afhankelijk van God!

De vraag is dan: wat zou God dan doen? Hoeveel mensen zou Hij liefhebben.

Voilá, het Evangelie: God heeft oneindig lief, Hij heeft de wereld lief, Hij kent slechts één gebod: liefde.

Hij ruimt gul en uitnodigend alle obstakels uit de weg om Hem lief te hebben.
Er is geen reden om aan Zijn liefde te twijfelen.
Of Hij mij ook liefheeft? Dat is nog het minste probleem. Ga daar vanuit!
Want God ís liefde.

gravo

Zeker, er is voor God geen enkel beletsel om ons lief te hebben.
Hij houdt van ieder mens met een onmetelijke liefde, onbevattelijk vele malen meer als dat een vader van zijn kinderen zou kunnen houden.
Als God jou niet lief zou hebben zou er ook geen vergeving zijn dus heb je wel een zeer groot probleem toch? Er over in zitten dat God je niet lief zou hebben is wat anders, wellicht bedoel je dat ook. Gods Liefde is juist de troost en het maakt Hem zo Groot, de wereld zou ophouden te bestaan. Hij vecht constant voor ons tegen de wereldheerser omdat Hij zoveel van ons houdt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jul 2014 14:24

God liefhebben gaat niet alleen over gulle gaven, maar dat kan bijv. ook met een paar simpele belegde boterhammen voor de dakloze op de hoek van de straat.
En een kom soep voor je zieke buurman, die vanwege zijn gebroken arm niet kan koken.
God liefhebben, ook als Hij je slaat, met ziekte, tegenspoed, verlies, rouw.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 jul 2014 21:20

gravo schreef: Als je het lastig vindt om te bepalen of je God werkelijk liefhebt, bedenk dan dat God jou alles waar je naar verlangt wil geven. Hoe graag wil je bemind worden? Hoe graag wil je verzoend worden, vergeven worden, gereinigd worden, hersteld worden, genezen, gered, verlost?
Ik neem aan, heel graag!
Dan zou ik een grote liefde gaan opvatten voor God, als ik jou was. Dan zou ik grote bewondering en vertrouwen in Hem gaan krijgen! Dan zou ik maar een groot verwachtingspatroon hebben van God. Niemand die dit alles geven kan, alleen Hij. Ik zou Hem daarom niet snel uit het oog verliezen, maar in Zijn buurt blijven. Hoe langer hoe meer zul je merken dat je God echt gaat beminnen. Die liefde groeit vanzelf, want Hij doet wat Hij belooft.

Want God is goed. Daar is alles mee gezegd.

gravo

Mooi uitgelegd, hier kan ik wel wat mee!
De HERE liefhebben betekent niet in de laatste plaats verwachtingen van Hem hebben.
Verwachtingen die ook echt uitkomen en echt nuttig zijn voor ons. God geeft ons niet alles in dit aardse leven, maar dat is tot ons nut. Alle goede gaven zijn van de Vader.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 06 jul 2014 21:43

Mooi verwoord, meen ik oprecht.

Hoe lezen we dan:
39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. ??
Want daar blijven we vaak in gebreke, in wat voor opzicht dan ook...

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 07 jul 2014 19:41

moderngelovige schreef:Mooi verwoord, meen ik oprecht.

Hoe lezen we dan:
39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. ??
Want daar blijven we vaak in gebreke, in wat voor opzicht dan ook...

Als je God liefhebt, dan vloeit dat eruit voort.

Terug naar “[Religie] - Open forum”