Spreeuw schreef:(...)Ik vind het lastig om te bepalen of ik God werkelijk liefheb.
Over God kunnen we in ieder geval zeggen, dat Hij ons in alles overstijgt. Hij weet meer, ziet meer, kan meer, is eigenlijk in alles meer dan wij.
Maar dat is niet het enige. Want kwade krachten, het lot of de gevaren om ons heen zijn ook sterker dan wijzelf, maar daar hebben we verder niet zo veel van te verwachten.
Het meest kenmerkende van God is dat Hij alles is, wat wij nodig hebben, alles waar wij naar verlangen, alles wat wij missen. Hij is alles waarom wij met de hele Schepping bestaan. Alles waar het om draait. Alles wat we kwijt zijn, waar we naar op zoek zijn. Alles vinden we in Hem.
Tegelijkertijd: onze eenzaamheid, onze angst, onze schuld, onze menselijke kwalen, gebreken en zonden, alles wordt bij Hem weggenomen, verzoend, hersteld, vernieuwd.
Kortom, God is alles wat we nodig hebben. En ten diepste hebben we liefde nodig. Dat lost de eenzaamheid, de angsten, de gebreken op.
Als je het lastig vindt om te bepalen of je God werkelijk liefhebt, bedenk dan dat God jou alles waar je naar verlangt wil geven. Hoe graag wil je bemind worden? Hoe graag wil je verzoend worden, vergeven worden, gereinigd worden, hersteld worden, genezen, gered, verlost?
Ik neem aan, heel graag!
Dan zou ik een grote liefde gaan opvatten voor God, als ik jou was. Dan zou ik grote bewondering en vertrouwen in Hem gaan krijgen! Dan zou ik maar een groot verwachtingspatroon hebben van God. Niemand die dit alles geven kan, alleen Hij. Ik zou Hem daarom niet snel uit het oog verliezen, maar in Zijn buurt blijven. Hoe langer hoe meer zul je merken dat je God echt gaat beminnen. Die liefde groeit vanzelf, want Hij doet wat Hij belooft.
Want God is goed. Daar is alles mee gezegd.
gravo