Anoniem_89 schreef:Ja maar waarom staat er in de bijbel dan specifiek dat ze geheiligd zijn in hun ouders?
Dit staat er:
1 Kor. 7:14 Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein,
maar nu zijn zij heilig.
De ongelovige man-vrouw is geheiligd door de gelovige partner.
De kinderen zijn niet onrein, maar heilig, net als de gelovige ouder.
Let op dat Paulus dit opmerkt in zijn schrijven over de echtscheiding. Een gelovige mag niet scheiden van een ongelovige, tenzij de ongelovige zelf de scheiding doorzet. Daarbij zegt Paulus dat de kinderen niet onrein zijn, maar heilig. Het woord onrein gebruikt hij maar op een paar plaatsen in zijn brieven. Naast 1 Kor. 7:14 ook nog bijvoorbeeld in 2 Kor. 6:17. In deze laatste tekst zegt hij: vorm geen ongelijk span met ongelovigen, raak niet aan wat onrein is. Daarmee bedoelt hij: vermeng je als gemeente niet met ongelovigen. Hij verwijst hierbij naar Jesaja 52:11, waarin het gaat over het heilige volk uit de heilige stad Jeruzalem dat in Babel gevangen zit. Zij moeten uit Babel gaan. Alleen de heiligen mogen voortaan in Jeruzalem komen en geen onreinen (Jes. 52:1). En nu zegt hij in 1 Kor 7:14 dus dat een gezin waarin 1 ouder gelovig is, dus als gezin deel is van het heilige volk en dus deel uitmaakt van de gemeente. Dus worden de kinderen van de gelovigen gerekend tot de gelovigen.
Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus door de wil van God, en Sosthenes, de broeder,
2 aan de gemeente van God die in Korinthe is, aan de geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, met allen die de Naam van onze Heere Jezus Christus aanroepen, in elke plaats, zowel hun als onze Heere:
Dit is dus geen opsomming (de gemeente van God plus de geheiligden, plus de heiligen plus allen die de Naam van Jezus aanroepen enz.), maar een verwoording van hetzelfde:
de gemeente van God = de geheiligden in Christus Jezus = de heiligen = allen die de Naam van de Heere Jezus aanroepen.
Mijn vraag: heeft deze brief als adressering alleen de volwassen heiligen, of zijn de "kleine" heiligen uit 1 Kor. 7:14 erbij inbegrepen? Is Jezus Christus hun Heere? Zo ja, dan heeft ds. van de Brink een punt als hij zegt dat je hen doopt die tot het lichaam van Christus (de gemeente) behoren.
1. Kinderen worden geboren en zijn geheiligd in hun ouders. En dat betekent dat ze tot de gelovigen gerekend worden en dus gedoopt worden.
2. Kinderen dienen op een gegeven moment zelf de keuze te maken kies ik voor of tegen. A. Ze hebben al gekozen, nl. in Adam en daardoor liggen ze onder de toorn van God.
B. God kiest voor hen door ze in Zijn gemeente geboren te laten worden. Hij eigent ze toe als Zijn kinderen. Daarom verwachten we van hen vruchten van geloof en bekering.
C. Op een gegeven moment komen deze kinderen uit voor hun vertrouwen in God en belijden Zijn Naam.
3. Wanneer mogen ze gedoopt worden? Als ze van ganser harte geloven. Als ze van God en dus van Zijn gemeente zijn.
4. Geloven = dopen. Doop is een teken en zegel van de afwassing van zonden, de dood en opstanding van Christus, de rechtvaardiging door het geloof alleen enz. Maar dit valt niet per definitie samen met het tijdstip van de belijdenis van het geloof en ook staat er in de Bijbel geen volgorde voorgeschreven, al is het natuurlijk logisch dat je van een (tot dan toe) ongelovige volwassene eerst een geloofsbelijdenis verwacht voordat hij/zij gedoopt wordt.
5. En de Heilige Geest zal ze geschonken worden De Heilige Geest is ze geschonken tot geloof en bekering.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)