Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor rotterdam » 02 jul 2014 09:47

mealybug schreef:
Alsjeblieft zeg, Origenes :roll:

http://www.vergadering.nu/boekouweneelalverzoend.htm

De vraag was of jvslooten geschriften uit de begintijd van de kerk kon citeren over de kinderdoop.

Dus jouw reactie is ; ](*,)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 jul 2014 09:52

rotterdam schreef:De vraag was of jvslooten geschriften uit de begintijd van de kerk kon citeren over de kinderdoop.

Dat heeft hij netjes gedaan, meerdere bronnen zelfs. Een van de reacties was dat het dwaalleer was. Hoe grappig maar vooral ook hooghartig is dat. Van die 19/20e eeuwse christelijke stromingen die het vroege christendom dwaalleer noemen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 jul 2014 09:54

Faramir schreef: Een van de reacties was dat het dwaalleer was. Hoe grappig maar vooral ook hooghartig is dat. Van die 19/20e eeuwse christelijke stromingen die het vroege christendom dwaalleer noemen.

Ik probeer het ook grappig te vinden maar het lukt me niet, ik zit nog naar adem te happen. #-o

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 09:54

mealybug schreef:Dat je de leer van iemand die leerde dat zelfs de satan uiteindelijk nog gered zal worden, beter niet kunt geloven.(Origenes)
Je hebt het recht niet om zo minachtend te spreken van hen die al eeuwen juichen voor Gods troon!!! Bovendien heb je nog eens ongelijk ook. Grappig trouwens, dat je je blijkbaar schikt naar zijn -onterechte- veroordeling door de Katholieke Kerk in de zesde eeuw, terwijl je die juist zo intens haat. Dit schrijft trouwens dezelfde site als waar je naar linkte op een andere pagina:

´´Origenes (185-254) was een van de eerste christelijke theologen die een omvangrijk oeuvre hebben nagelaten. Hij is op verscheidene terreinen van betekenis geweest. Zijn allegorische bijbeluitleg werkte door tot ver na de Middeleeuwen. In zijn theologie, die een experimenteel karakter droeg, trachtte hij in de beginfase van de theologische bezinning greep te krijgen op het Mysterie. De Kerk heeft dit zoekend en tastend karakter helaas miskend en hem in de zesde eeuw als ketter veroordeeld. Hierdoor is hij tijdelijk enigszins op de achtergrond geraakt. Tegenwoordig is er weer grote belangstelling voor deze experimentele theoloog, die ook als apologeet en pastor een waardevolle bijdrage heeft geleverd. Bovendien heeft hij door zijn uitgebreide correspondentie en als adviseur op kerkelijke vergaderingen in zijn tijd grote invloed gehad.´´

en:

´´Leerde Origenes ook niet de wederoprichting van alle dingen? Uit het boek van Ledegang blijkt niet een soort alverzoening bij Origenes. Het gaat hier om een interpretatie van 1 Kor. 15:23-28, waar de apostel spreekt over Christus, Die alles aan God de Vader onderwerpt en ten slotte ook Zichzelf aan Hem onderwerpt, opdat God „alles in allen” zal zijn. Volgens Gen. 1:26 heeft God de mens geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis, maar in het volgende vers blijkt volgens Origenes dat Hij de mens wel naar Zijn beeld, maar niet naar Zijn gelijkenis schiep. Ledegang: „Dat wil zeggen dat de mens bij de eerste schepping wel het beeld van God kreeg, maar dat de volmaakte gelijkenis pas bij de voltooiing gerealiseerd wordt.” Naar het begin van Gen. 1:1 keert volgens Origenes alles weer terug: die aarde en hemel worden het verblijf en de rustplaats van de vromen. Zij zullen God kennen van aangezicht tot aangezicht, en zo vindt het volmaakte herstel van de hele schepping plaats.

Tegenwoordig zijn theologen volgens Ledegang van mening dat de veroordeling van Origenes op onjuiste gronden heeft plaatsgehad. De kerkvader wilde binnen de apostolische traditie blijven. In dit boek wordt hij duidelijk vanuit de orthodoxe kant belicht. Ledegang schreef een handzame inleiding die hij voorzag van een aantal interessante kernteksten.´´

Bron: http://www.vergadering.nu/boekledegang-origenes.htm

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 jul 2014 10:00

Je hoeft het niet in alles met Origenes eens te zijn, om in te zien dat zijn schrijven over de doop in lijn was met de geschriften van zowat alle andere kerkvaders, want daar gaat het hier om.
Maar dit past wel een beetje in het straatje van: "hij dwaalde op 1 punt, dus dwaalde hij overal in". Dat is een "shoot the messenger" mentaliteit. Je moet de zaken scheiden van de personen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 10:13

elbert schreef:Je hoeft het niet in alles met Origenes eens te zijn, om in te zien dat zijn schrijven over de doop in lijn was met de geschriften van zowat alle andere kerkvaders, want daar gaat het hier om.
Maar dit past wel een beetje in het straatje van: "hij dwaalde op 1 punt, dus dwaalde hij overal in". Dat is een "shoot the messenger" mentaliteit. Je moet de zaken scheiden van de personen.
Ach, dit is gewoon de zoveelste goedkope poging om de inhoud te negeren.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jul 2014 11:03

Het is als je het mij vraagt belachelijk te noemen dat in de hele bijbel geen tekst staan waar specifiek een kind gedoopt wordt.
Of baby natuurlijk.
En dan zegt iemand doodleuk dat het opeens wel zou moeten.

Cyprianus (geb. ca. 200, in 258 de marteldood gestorven) schreef in 250 na Chr. dat het niet nodig was om met de doop te wachten tot de achtste dag, maar dat het zelfs goed was om dit op de geboortedag te doen, ''omdat aan geen enkel mens, en geen ogenblik, de barmhartigheid en de genade van God onthouden mag worden, waarvan de bediening aan de kerk is toevertrouwd"
Jezus heeft Zijn leven reeds gegeven vóórdat wij erom vroegen.
Waarom zou dan geen enkel mens en geen enkel ogenblik de genade van God onthouden worden?Hij heeft het volbracht zei Jezus zelf.
Dat iemand dan zoiets brengt dat het schijnbaar niet het geval is?
Waar haalt diegene dat vandaan? Ik zou het niet weten

Origenes (geb. 185, in 254 de marteldood gestorven) schrijft in zijn commentaar op de Romeinenbrief dat de kerk van de apostelen de traditie ontving om de kinderen te dopen. Dat schreef hij als zoon uit een familie die al meerdere generaties christen was. Hij moet dat dus van vader of grootvader gehoord hebben, en is zelf ook als kind gedoopt. Hij schrijft: ''.. hierom bovendien ontving de kerk van de Apostelen de traditie om zuigelingen ook te dopen.'', en in zijn commentaar op Lucas: ''.. hierom dienen de kinderen ook gedoopt te worden.''
Tradities gaat het niet om, het gaat om het Woord.
Hij kan wel uit een familie komen die al generaties christen was. Maar wie zegt dat het geen eigen geloof was geworden waar ze alleen datgene geloven wat in hun straatje past?
En wat wordt er bedoeld met .........hierom dienen de kinderen oook gedoopt te worden?
En ja God was de eerste die ons opgezocht heeft, Hij heeft Zijn leven immers al gegeven.
Nóg voordat wij erom vroegen.
Dat is onvoorwaardelijke liefde.. Gods Zoon die voor ons stierf, het is al gebeurd, kan niet meer ongedaan gemaakt worden.

Hippolytus (geb. 170, in 235 de marteldood gestorven) schreef in het jaar 215 een kerkorde waarin hij aangeeft de overleveringen van de apostelen te verwoorden. Expliciet noemt hij ook de kinderdoop: "..de kleine kinderen moeten eerst gedoopt worden. Als ze (de doopvragen) zelf kunnen beantwoorden, laat ze antwoorden. Maar als ze dat nog niet kunnen, laat het dan hun ouders of een ander familielid doen."
Doopvragen zelf beantwoorden?
Ten eerste: Belijdt u dat onze kinderen, hoewel ze in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?
Wel in Christus geheiligd maar toch gedoopt moeten worden?
In mijn bijbel staat dat kinderen geheiligd zijn in hun ouders, dat je eerst moet geloven voordat je overgaat op de doop, dat je vraagt om een zuiver geweten en je oude leven aflegt en een nieuw leven leidt met Jezus als rode draad in je leven.

Ten tweede: Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?Nee ik geloof niet in de artikelen van het Christelijk geloof, ik neem alleen de bijbel n.a.v. 2 Tim 3:16-17
Wat een uitspraken ook.. ware en volkomen leer...

Ten derde: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kin­deren van wie u vader en moeder (of getuige) bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen?
Hoe moet een kind dit beantwoorden dan?
Het spreekt toch voor zich dat als je gelooft dat je je kinderen wilt onderwijzen in het geloof?

Polycarpus (geb. 69, in 156 de marteldood gestorven), die rond het jaar 100 door de Apostel Johannes tot bisschop van Smyrna werd gezalfd, schrijft aan het eind van zijn leven hoe hij als baby gedoopt werd. Let op: slechts 36 jaar na Pinksteren, mogelijk zelfs door dezelfde Apostel Johannes(!). Vlak voordat hij gedood wordt schreef hij: ''Zesentachtig jaar lang ben ik Zijn discipel geweest, en nooit heeft Hij mij tekort gedaan; zou ik dan nu mijn Koning en Verlosser verlochenen?''

Mogelijk dus.. nou ik geloof van niet.
Waarom zou iemand tot een bisschop gezalfd moeten zijn?
Waarom was hij niet gewoon een voorganger of wat dan ook?
Dat hij als baby gedoopt werd kan ook zijn dat ze toen al gelijk hun eigen interpretatie eraan gaven m.b.t. hoe te geloven en wat daarbij hoort.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 11:08

@Anoniem_89, zou je misschien een andere letterkleur kunnen kiezen? Dit is echt niet leesbaar. :oops:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jul 2014 11:19

Maar er wordt 7x aangehaald iets uit een formulier.. waarom niet gewoon meer bijbelteksten? :roll:
Jammer al zeg ik het zelf.. maarja..

Kan iemand mij vertellen waar staat dat de doop een zegel is?
Voordat ik weer begin te roepen dat het allemaal niet klopt?

Oh en ik zal in het vervolg erop letten en andere kleur te gebruiken. :wink:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jul 2014 11:24

Anoniem_89 schreef:Maar er wordt 7x aangehaald iets uit een formulier.. waarom niet gewoon meer bijbelteksten? :roll:
Jammer al zeg ik het zelf.. maarja..

In het debat tussen van de Brink en Ezinga, was het juist Ezinga die gebruik maakte van buiten bijbelse bronnen. Daarnaast in de preken die Ezinga over de doop gehouden heeft doet hij dat ook.

Dus dit verwijt kan je 2-kanten op doen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 jul 2014 11:30

Anoniem_89 schreef:Het is als je het mij vraagt belachelijk te noemen dat in de hele bijbel geen tekst staan waar specifiek een kind gedoopt wordt.
Of baby natuurlijk.
Er staat ook geen tekst in de bijbel die zegt dat vrouwen avondmaal vieren. Dus dat mag ook niet?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 jul 2014 11:39

elbert schreef:Er staat ook geen tekst in de bijbel die zegt dat vrouwen avondmaal vieren. Dus dat mag ook niet?

Er staat ook geen teksts in de Bijbel die zegt dat kinderen aan het avondmaal gaan, mag toch ook niet?

''Een ieder beproeve zichzelven'', wordt daar bijgehaald.
maar het ''alleen als u van harte gelooft, mag u zich laten dopen'' hoor ik zelden.

Heb je daar een reden voor?

Hand. 2:41 "Zij dan, die zijn woord aannamen. lieten zich dopen."
Hand. 8:12 "Maar toen zij Filippus geloofden. die het evangelie van het koninkrijk Gods en van de naam van Jezus Christus verkondig de, lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen."
Hand. 10:47 "Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden ... en hij beval hen te dopen ..."
Hand. 16:14 "zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd. En toen zij gedoopt was en haar huis . . . "
Hand. 16:33 "en hij liet zich onmiddellijk dopen, hij en al de zijnen."
Hand. 18:8 "en velen van de Korinthiërs hoorden en geloofden en lieten zich dopen."
Hand. 19:5 "en toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen tot de naam van de Heer Jezus".

Uit al deze voorbeelden zien we duidelijk de Goddelijke volgorde: het evangelie horen, het geloven en zich laten dopen. En voor de evangelist geldt: evangelie verkondigen en hen die het aannemen dopen!

bron Fijnvandraat

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 jul 2014 12:00

mealybug schreef:
Jvslooten ; Nee - dat verzin ik niet; dat kun je teruglezen in allerlei christelijke geschriften, die nota bene ouder zijn dan jou Bijbel), dus wij dopen ze ook. Zo simpel is het eigenlijk.

MB ; Wat voor geschriften mogen dat dan wel zijn?

Anoniem 89 en MB maken omtrekkende bewegingen.

Eerst vragen jullie naar de vroegchristelijke geschriften - die worden gegeven - daar gaan jullie niet op door maar in plaats daarvan krijgen we de hele bekende riedel weer te horen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 12:01

Oké - ik reageer wel in rood
Anoniem_89 schreef:Het is als je het mij vraagt belachelijk te noemen dat in de hele bijbel geen tekst staan waar specifiek een kind gedoopt wordt.
Of baby natuurlijk.
Opeens - dat meen je toch niet hoop ik?! De Kerk van de afgelopen 2000 jaar heeft haar kinderen gedoopt, daar is niets ´opeens´ aan. Jij mag het ´´belachelijk´ noemen, maar feit is dat de Heere Zijn zegen menigvuldig aan de doop verbonden heeft.

Cyprianus (geb. ca. 200, in 258 de marteldood gestorven) schreef in 250 na Chr. dat het niet nodig was om met de doop te wachten tot de achtste dag, maar dat het zelfs goed was om dit op de geboortedag te doen, ''omdat aan geen enkel mens, en geen ogenblik, de barmhartigheid en de genade van God onthouden mag worden, waarvan de bediening aan de kerk is toevertrouwd"
Jezus heeft Zijn leven reeds gegeven vóórdat wij erom vroegen.
Waarom zou dan geen enkel mens en geen enkel ogenblik de genade van God onthouden worden?Hij heeft het volbracht zei Jezus zelf.
Dat iemand dan zoiets brengt dat het schijnbaar niet het geval is?
Waar haalt diegene dat vandaan? Ik zou het niet weten

Volgens mij lees je niet goed - Cyprianus zegt dat je kind weerhouden van de doop een poging is om het van God te onthouden. Niet dat God Zich iets in de weg laat leggen trouwens, maar dat neemt niet weg dat wij God niet in de weg zouden moeten proberen te staan. Net zo goed als dat wij de nodeging tot het Avondmaal niet licht naast ons neer mogen leggen.

Origenes (geb. 185, in 254 de marteldood gestorven) schrijft in zijn commentaar op de Romeinenbrief dat de kerk van de apostelen de traditie ontving om de kinderen te dopen. Dat schreef hij als zoon uit een familie die al meerdere generaties christen was. Hij moet dat dus van vader of grootvader gehoord hebben, en is zelf ook als kind gedoopt. Hij schrijft: ''.. hierom bovendien ontving de kerk van de Apostelen de traditie om zuigelingen ook te dopen.'', en in zijn commentaar op Lucas: ''.. hierom dienen de kinderen ook gedoopt te worden.''
Tradities gaat het niet om, het gaat om het Woord.
[color=#FF0000]Tradities die in het Woord geworteld zijn zijn de hartslag van een levende ziel.

Hij kan wel uit een familie komen die al generaties christen was. Maar wie zegt dat het geen eigen geloof was geworden waar ze alleen datgene geloven wat in hun straatje past?
Ja vast - hij heeft zich vast door twee paarden uit elkaar laten trekken voor iets wat zo goed in zijn eigen straatje paste. :-& Je classificering van broeders en zusters die hun leven letterlijk en figuurlijk gaven voor Jezus is misselijkmakend - anders kan ik het niet noemen.
En wat wordt er bedoeld met .........hierom dienen de kinderen ook gedoopt te worden?
Aan de hand van de uitspraken van Jezus. Misschien zou je wat zoekwerk kunnen doen, de verklaring is vast wel ergens online te vinden en anders in de betere boekhandel.
En ja God was de eerste die ons opgezocht heeft, Hij heeft Zijn leven immers al gegeven.
Nóg voordat wij erom vroegen.
Dat is onvoorwaardelijke liefde.. Gods Zoon die voor ons stierf, het is al gebeurd, kan niet meer ongedaan gemaakt worden.[/color]

Hippolytus (geb. 170, in 235 de marteldood gestorven) schreef in het jaar 215 een kerkorde waarin hij aangeeft de overleveringen van de apostelen te verwoorden. Expliciet noemt hij ook de kinderdoop: "..de kleine kinderen moeten eerst gedoopt worden. Als ze (de doopvragen) zelf kunnen beantwoorden, laat ze antwoorden. Maar als ze dat nog niet kunnen, laat het dan hun ouders of een ander familielid doen."
Doopvragen zelf beantwoorden?
Ten eerste: Belijdt u dat onze kinderen, hoewel ze in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?Je denkt toch niet echt dat ze in de tweede eeuw de doopvragen van het gereformeerde formulier gebruikten hé?
Wel in Christus geheiligd maar toch gedoopt moeten worden?
In mijn bijbel staat dat kinderen geheiligd zijn in hun ouders, dat je eerst moet geloven voordat je overgaat op de doop, dat je vraagt om een zuiver geweten en je oude leven aflegt en een nieuw leven leidt met Jezus als rode draad in je leven.
Ze zijn geheiligd door het bloed van Jezus. Meer mogelijkheden zijn er niet.

Ten tweede: Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?Nee ik geloof niet in de artikelen van het Christelijk geloof, ik neem alleen de bijbel n.a.v. 2 Tim 3:16-17
Wat een uitspraken ook.. ware en volkomen leer...

Als je de 12 Artikelen van het geloof niet geloofd dan ben je voor de kerk geen christen. Dan mag je ook niet posten in dit topic, want toen je je daarvoor inschreef heb je moeten ondertekenen dat je de 12 Artikelen van het geloof onderschrijft.

Ten derde: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kin­deren van wie u vader en moeder (of getuige) bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen?
Hoe moet een kind dit beantwoorden dan?
Het spreekt toch voor zich dat als je gelooft dat je je kinderen wilt onderwijzen in het geloof?

Polycarpus (geb. 69, in 156 de marteldood gestorven), die rond het jaar 100 door de Apostel Johannes tot bisschop van Smyrna werd gezalfd, schrijft aan het eind van zijn leven hoe hij als baby gedoopt werd. Let op: slechts 36 jaar na Pinksteren, mogelijk zelfs door dezelfde Apostel Johannes(!). Vlak voordat hij gedood wordt schreef hij: ''Zesentachtig jaar lang ben ik Zijn discipel geweest, en nooit heeft Hij mij tekort gedaan; zou ik dan nu mijn Koning en Verlosser verlochenen?''

Mogelijk dus.. nou ik geloof van niet.
Waarom zou iemand tot een bisschop gezalfd moeten zijn?
Waarom was hij niet gewoon een voorganger of wat dan ook?
Dat hij als baby gedoopt werd kan ook zijn dat ze toen al gelijk hun eigen interpretatie eraan gaven m.b.t. hoe te geloven en wat daarbij hoort.

´Waarom zou iemand tot een bisschop gezalfd moeten zijn?´
- Misschien omdat dat een Bijbelse opdracht is, aldus Titus 1:5?
´Waarom was hij niet gewoon een voorganger of wat dan ook?´
- Omdat ´wat dan ook´ Onbijbels is. De Bijbel benadrukt heel duidelijk dat er Bisschoppen moeten worden aangesteld.
´Dat hij als baby gedoopt werd kan ook zijn dat ze toen al gelijk hun eigen interpretatie eraan gaven m.b.t. hoe te geloven en wat daarbij hoort.´
- jaja.. dus hij werd als baby gedoopt in een tijd dat elf van de dertien apostelen nog leefden (Petrus en Paulus waren één jaar daarvoor gedood), in het hart van de christelijke wereld en dat doe jij af als ´het kan ook zijn dat ze toen al gelijk hun eigen interpretatie eraan gaven ´? En dat de Apostel Johannes vervolgens zo´n persoon, die in jou visie aan allerlei zaken een eigen interpretatie geeft, tot Bisschop zalft?! Je hebt wel weinig vertrouwen hoor, in ´de Discipel die Jezus liefhad´. :roll:

(PS het is niet helemaal goed gegaan met de kleurtjes, maar wat Rood is heb ik er bij gezet!)

Terug naar “Archief”