Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 01 jul 2014 23:36

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 jul 2014 23:37

Anoniem_89 schreef: Op heel veel reacties heb ik nog geen antwoord namelijk.
Daar kunnen we ook geen antwoord op geven omdat het door bijbelse teksten allemaal onderbouwd is.
Haha, nu wordt het echt leuk. Ik ben al de hele avond non-stop bezig te reageren op een overload aan vragen en insunaties van jullie kant, en wat zeg je nu? Dat je op heel veel vragen nog geen antwoord hebt?! Ongelofelijk. Daar is ook een spreekwoord van: één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.

Maarehm.. nu je hebt aangegeven dat je toch niet te overtuigen bent, met welke bijbeltekst dan ook, stop ik er maar mee. Met reageren uiteraard, niet met de leer van het dopen. Immers, de Apostelen doopten al baby's (Nee - dat verzin ik niet; dat kun je teruglezen in allerlei christelijke geschriften, die nota bene ouder zijn dan jou Bijbel), dus wij dopen ze ook. Zo simpel is het eigenlijk.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 jul 2014 23:41

mealybug schreef:@vSlooten.

Ken je deze al? :

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... lingen.pdf

Wat een on-geestelijk stuk. Ik wordt er onpasselijk van.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 jul 2014 23:43

Jvslooten schreef:(Nee - dat verzin ik niet; dat kun je teruglezen in allerlei christelijke geschriften, die nota bene ouder zijn dan jou Bijbel), dus wij dopen ze ook. Zo simpel is het eigenlijk.

Geen sola scriptura dus?
Wat voor geschriften mogen dat dan wel zijn?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 jul 2014 23:46

Jvslooten schreef:Wat een on-geestelijk stuk. Ik wordt er onpasselijk van.

dat heb je snel gelezen!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 00:03

mealybug schreef:Geen sola scriptura dus?
Wat voor geschriften mogen dat dan wel zijn?
Je begrijpt duidelijk niet wat "Sola Scriptura" betekend - of je doet alsof. Dit overwegende laat ik je tweede vraag dus maar liggen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 00:04

mealybug schreef:Dat heb je snel gelezen!
Ik hoefde het niet alleen te doen, dus dat scheelt.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jul 2014 00:13

Jvslooten schreef:Haha, nu wordt het echt leuk. Ik ben al de hele avond non-stop bezig te reageren op een overload aan vragen en insunaties van jullie kant, en wat zeg je nu? Dat je op heel veel vragen nog geen antwoord hebt?! Ongelofelijk. Daar is ook een spreekwoord van: één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.

Je meende ergens gezegd te hebben volgens mij dat geloven niet eerst hoeft als je gedoopt wordt.
Ik heb nogal wat bijbelteksten aangehaald waar het tegendeel stond.
Over het feit dat de doop een zegel is, daar heb ik nog geen reactie op gehad.
Er staat helemaal niet geschreven dat het een zegel is.
Het is een teken.

Jvslooten schreef:Maarehm.. nu je hebt aangegeven dat je toch niet te overtuigen bent, met welke bijbeltekst dan ook, stop ik er maar mee. Met reageren uiteraard, niet met de leer van het dopen. Immers, de Apostelen doopten al baby's (Nee - dat verzin ik niet; dat kun je teruglezen in allerlei christelijke geschriften, die nota bene ouder zijn dan jou Bijbel), dus wij dopen ze ook. Zo simpel is het eigenlijk.

Waar staan die geschriften dan?
Geef eens een linkje.

Hoe betrouwbaar zijn die geschriften dan?
Mooi stukje uit de link van mealybug;
2 Tim.3:16-17 16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, 17 zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.

Ja inderdaad, laten we de bijbel aan de kant schuiven en die geschriften die 0.01% van de gelovigen kent erbij halen waar de apostelen baby's doopten.
Ik verbaas me hierover want ik heb hier nooit van gehoord.
De bijbel is geschreven van het begin, hoe oud moeten die geschriften wel niet zijn? :shock:

Wat je wel mag weten is dat elke keer als ik een uitspraak doe over iets (in dit geval de doop) dat ik God vraag of het goed is wat ik zeg, en of Hij mij wil duidelijk maken als ik verkeerd zit zodat ik hiervoor vergeving kan vragen aan God en aan jou.

Wat bedoel je daarmee?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 00:22

Anoniem_89 schreef:Wat bedoel je daarmee?
Dat geestelijke dingen, of althans, in dit geval wat er voor door moet gaan, geestelijk onderscheiden worden.

PS: ik zal morgen proberen een linkje o.i.d te plaatsen naar die 'geschriften'.

Groet, Jvslooten

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jul 2014 00:26

Ja is goed, vertel gelijk even waarom dat soort geschriften niet in de bijbel staan.
Geeft gelijk heel veel duidelijkheid bij vele gelovigen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 08:40

Anoniem_89 schreef:Ja is goed, vertel gelijk even waarom dat soort geschriften niet in de bijbel staan.
Geeft gelijk heel veel duidelijkheid bij vele gelovigen.
Allereerst wil ik even opmerken dat het natuurlijk heel logisch is dat ze niet in de Bijbel (NT) staan, want daar staan alleen geschriften van de Apostelen zelf in. Maar goed, ik zal even een paar citaten plaatsen.

Cyprianus (geb. ca. 200, in 258 de marteldood gestorven) schreef in 250 na Chr. dat het niet nodig was om met de doop te wachten tot de achtste dag, maar dat het zelfs goed was om dit op de geboortedag te doen, ''omdat aan geen enkel mens, en geen ogenblik, de barmhartigheid en de genade van God onthouden mag worden, waarvan de bediening aan de kerk is toevertrouwd"

Origenes (geb. 185, in 254 de marteldood gestorven) schrijft in zijn commentaar op de Romeinenbrief dat de kerk van de apostelen de traditie ontving om de kinderen te dopen. Dat schreef hij als zoon uit een familie die al meerdere generaties christen was. Hij moet dat dus van vader of grootvader gehoord hebben, en is zelf ook als kind gedoopt. Hij schrijft: ''.. hierom bovendien ontving de kerk van de Apostelen de traditie om zuigelingen ook te dopen.'', en in zijn commentaar op Lucas: ''.. hierom dienen de kinderen ook gedoopt te worden.''

Hippolytus (geb. 170, in 235 de marteldood gestorven) schreef in het jaar 215 een kerkorde waarin hij aangeeft de overleveringen van de apostelen te verwoorden. Expliciet noemt hij ook de kinderdoop: "..de kleine kinderen moeten eerst gedoopt worden. Als ze (de doopvragen) zelf kunnen beantwoorden, laat ze antwoorden. Maar als ze dat nog niet kunnen, laat het dan hun ouders of een ander familielid doen."

Polycarpus (geb. 69, in 156 de marteldood gestorven), die rond het jaar 100 door de Apostel Johannes tot bisschop van Smyrna werd gezalfd, schrijft aan het eind van zijn leven hoe hij als baby gedoopt werd. Let op: slechts 36 jaar na Pinksteren, mogelijk zelfs door dezelfde Apostel Johannes(!). Vlak voordat hij gedood wordt schreef hij: ''Zesentachtig jaar lang ben ik Zijn discipel geweest, en nooit heeft Hij mij tekort gedaan; zou ik dan nu mijn Koning en Verlosser verlochenen?''

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 jul 2014 08:56

Jvslooten schreef:Origenes (geb. 185, in 254 de marteldood gestorven) schrijft in zijn commentaar op de Romeinenbrief dat de kerk van de apostelen de traditie ontving om de kinderen te dopen. Dat schreef hij als zoon uit een familie die al meerdere generaties christen was. Hij moet dat dus van vader of grootvader gehoord hebben, en is zelf ook als kind gedoopt. Hij schrijft: ''.. hierom bovendien ontving de kerk van de Apostelen de traditie om zuigelingen ook te dopen.'', en in zijn commentaar op Lucas: ''.. hierom dienen de kinderen ook gedoopt te worden.''

Alsjeblieft zeg, Origenes :roll:

http://www.vergadering.nu/boekouweneelalverzoend.htm

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 09:10

mealybug schreef:Alsjeblieft zeg, Origenes :roll:
Wat probeer je nou te zeggen? :roll:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jul 2014 09:14

Ik zou het eigenlijk dwaalleer noemen Jvanslooten :roll:

Lijkt inderdaad wat mealybug zegt; alverzoening.. :(

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 jul 2014 09:16

Jvslooten schreef:Wat probeer je nou te zeggen? :roll:

Dat je de leer van iemand die leerde dat zelfs de satan uiteindelijk nog gered zal worden, beter niet kunt geloven.(Origenes)
Hou je bij de Schrift, DAT is het Evangelie waarvan Paulus zegt dat we er bij moeten blijven.
Alles wat anders is, is vervloekt, zegt hij, toch?
Zeiden de reformatorne het ook niet, Sola Scriptura ?

Terug naar “Archief”