Jvslooten schreef:Er staat anders wel; ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen...
..
door hen te dopen [1.] (...) en te onderwijzen [2.].
[/quote]
Ja inderdaad.
Maak ze tot zijn leerlingen, zijn leerlingen worden het pas na de doop, omdat ze gevraagd hebben om een zuiver geweten en een nieuw leven willen beginnen.
Wat jij bedoelde was zeker dat je ze moest dopen en dat ze zo Zijn leerlingen moesten worden?
Wat heeft de doop voor nut dan als je gedoopt bent, maar niet zijn leerling wilt zijn?
Een half jaar is natuurlijk wat laat om te dopen, maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik moet echter opmerken dat de tekst uit Mat. 18 helemaal niet zegt dat iemand die pas gedoopt is direct een discipel is. Zo iemand is een discipel in wording. Immers, op het dopen volgt het leren, en langs die weg wordt iemand tot discipel gemaakt. Een dopeling is dus een discipel in wording, en dat kan heel goed inderdaad. Zie ps. 22:11.
Wat is een leeftijd waarop een kind gedoopt wordt dan?
Psalm 22:11 gaat erover dat de Psalmist God heeft leren kennen, op een moment in zijn leven bewust 'ja' heeft gezegd tegenover God.
Dat hij inziet dat God hem al kende vanaf het begin.
En hem gemaakt heeft tot wie hij nu is.
Een niet gelovige zal dit ontkennen.
Jazeker, heel goed zelfs. In het bijzonder op de wijze zoals de Heilige Petrus die in 1 Pet. 3:1-2 beschrijft.
Lijkt me sterk, ik weet niet goed wat je bedoelt met de tekst uit 1 Petrus.
Nee, dat klopt. Er staat "alle volken". Weet je wat een volk is? Waar een volk uit bestaat? Mannen? Vrouwen? Bejaarden? Kinderen? Zuigelingen? Jezus zegt: maak ze allemaal tot Mijn discipelen. Jezus sluit helemaal niemand uit, omdat ze naar menselijke maatstaven (nog) niet (goed genoeg) zouden kunnen leren. In tegendeel, Hij zegt: „zalig zijn de armen van Geest” en:„als u niet wordt als deze kinderen zult u het koninkrijk van God niet ingaan.”
Dus in principe zou je de hele wereld kunnen dopen, je geeft ze bijbels onderwijs zover ze dat willen, maar als ze het niet aanvaarden was de doop ook nodig geweest?
Omdat ze nog niet alles begrepen hebben maar je ze wel met alles wat je weet de mensen vertelt.
Als ze Zijn Woord niet aanvaarden dan heb je in ieder geval je best gedaan om ze met de leer van Christus te onderwijzen.
De doop maak m.i. je met je eigen volle verstand waarbij je je leven aan God toe vertrouwd.
'Zalig zijn de armen van geest'..
Wordt daar niet mee bedoelen ze daar niet mee dat je veel zaken benaderd zonder zelf voor een partij te kiezen?'
Dat je niemand voortrekt of bevooroordeeld?
'Worden als een kind'..
Een kind is makkelijk te vormen, ze zijn jong en 'kneedbaar'.
Een volwassene denkt het vaak allemaal wel te weten.
Wij hebben meer levenservaring en weten dus beter hoe het zit..
En meer van dat soort uitspraken.