Elke zondag twee keer naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Majiem
Mineur
Mineur

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Majiem » 25 jun 2014 19:18

God geeft ons veel om van te genieten, maar ik geloof dat dat ook wel buiten de kerkdiensten om kan.
deep water faith in the shallow end

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 jun 2014 19:26

Ok het gaat om aardse genoegens tijdens een kerkdienst dus,
Dat had ik er niet zo uitgehaald.

Tsja dan kom je weer terug op de vraag hoe vaak je naar de kerk gaat,
Één, twee, drie of vier keer.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 25 jun 2014 19:28

Dat was mijn interpretatie. Maar wellicht dat schelpje het wat breder trekt.

Ik ga gewoon zo vaak als wij door de kerkenraad belegde diensten hebben. Dat is twee keer per zondag en dan nog wat extra diensten als bid- en dankdag en rond de christelijke feestdagen.
deep water faith in the shallow end

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2014 19:45

meribel schreef:
Waarom vallen aardse genoegens weg?
Dat herken ik niet,
We mogen juist genieten van het leven ons gegeven, dat is toch een aards genoegen?

Nee hoor, maar waar gaat je hart naar uit!
We mogen zeker op een bepaalde manier genieten, bijv. van onze kinderen of onze kleinkinderen. Wat een Zegen als de Heere ons dit nog geeft!
Maar het is tijdelijk, voorbijgaand, als we ons daar maar van bewust zijn en ons hart er niet ten diepste in zetten, want wie iemand anders meer liefheeft dan de Heere, is Mijns niet waardig, dat staat in de Bijbel.

Ik kreeg vandaag binnen het half uur, 2 rouwberichten.
Eén van een jonge man, 25 jaar, op slag dood, de ander een moeder/oma..
Het zijn roepstemmen Meribel!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 jun 2014 21:34

Majiem schreef:Dat was mijn interpretatie. Maar wellicht dat schelpje het wat breder trekt.

Ik ga gewoon zo vaak als wij door de kerkenraad belegde diensten hebben. Dat is twee keer per zondag en dan nog wat extra diensten als bid- en dankdag en rond de christelijke feestdagen.

Ja dat is gebruikelijk, maar is dat het goede gebruik,
Veel mensen gaan maar één keer, zou je dan niet beter als kr één dienst kunnen beleggen en die bijv langer of anders invullen?
Is meer altijd beter?
Er is ook van drie naar twee teruggegaan heb ik begrepen in sommige kerken, en sommigen hebben wel of niet doordeweekse diensten,

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 26 jun 2014 07:45

schelpje3 schreef:Nee hoor, maar waar gaat je hart naar uit!
We mogen zeker op een bepaalde manier genieten, bijv. van onze kinderen of onze kleinkinderen. Wat een Zegen als de Heere ons dit nog geeft!
Maar het is tijdelijk, voorbijgaand, als we ons daar maar van bewust zijn en ons hart er niet ten diepste in zetten, want wie iemand anders meer liefheeft dan de Heere, is Mijns niet waardig, dat staat in de Bijbel.

Schelpje, eerder zei je dat als je in de kerk hebt gezeten, je om 18:00 niet de tv kunt aanzetten.
Wat mij wel opvalt, als mensen om 18:00 een roman van Veenhof gaan lezen (als voorbeeld) wordt daar niets van gezegd.
Of als er een spelletje ganzenbord gedaan wordt, idem.
Ik denk dat we niet bepaalde ontspanningsmiddelen moeten noemen, maar alleen het verkeerd gebruik.
Bijvoorbeeld, een spelletje biljard of darts of een kaartspel, hoeft niet verkeerd te zijn, echter kan het wel totaal verkeerd gebruikt worden, in een kroeg bijvoorbeeld met goddeloze muziek. Zijn daarom de spelletjes verkeerd? Nee, het kan verkeerd worden gebruikt.

Datzelfde geld ook voor de TV, voor een roman van Veenhof en voor een spelletje ganzenbord.
Niet het medium is verkeerd, maar het kan verkeerd gebruikt worden.

Samenvattend wat jij zegt, wie iemand anders meer liefheeft dan de HEere, is Mijns niet waardig.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 jun 2014 08:47

schelpje3 schreef:
Je begrijpt heel goed wat ik bedoel, maar je blijft bewust mijn woorden anders interpreteren, oftewel, jij ziet dat niet zo.
Prima, dat is jouw keuze!
Als God werkelijk in je leven op de eerste plaats komt, vallen de aardse genoegens weg.
Je kunt niet God dienen en daarnaast de andere afgoden, zoals voetbal enz. en daarom met een gerust hart, bewust, Zijn dienst verzaken.
En dan nogmaals, voordat dat weer verkeerd uitgelegd wordt, het maakt dan niet uit of je naar de kerk gaat, naar een dienst via internet luistert, preek leest, thuis of in een verpleeginrichting.

Zo.....dat jij dit zegt? Wees maar voorzichtig hiermee.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 27 jun 2014 18:51

Ik vind het een rijke Zegen,dat we in ons land nog twee keer naar Godshuis moge gaan.
Ik vind het een groot gemis,als ik niet kan.
Maar gelukkig,is dat zelden.
Ik schrijf dit niet om eens te laten zien hoe het hoort.
Maar Onze Schepper en door de Here Jezus onze Hemelse Vader heeft
recht op deze ontmoeting.
En dat geeft de kerkganger rust.
Ja kerkgang hoort er helemaal bij.
Laatst gewijzigd door cornelis op 27 jun 2014 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 27 jun 2014 18:52

Er ging wat fout,sorry.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 jun 2014 18:59

cornelis schreef:Ik vind het een rijke Zegen,dat we in ons land nog twee keer naar Godshuis moge gaan.

Het is vraag een aanbod natuurlijk. Is er in een gemeente/parochie genoeg vraag naar twee keer kerk dan kan een groep vrijwilligers dat op poten zetten. Is die vraag er op een gegeven moment niet meer zalmen terug gaan naar 1 viering op de zondag.
Ik vind het een groot gemis,als ik niet kan.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen het niet fijn vinden als er iets aan een traditie veranderd.
Maar Onze Schepper en door de Here Jezus onze Hemelse Vader heeft
recht op deze ontmoeting.

Hij heeft hopelijk wel recht op meer ontmoetingen in de week dan 2 maal op een zondag.
En dat geeft de kerkganger rust.
Ja kerkgang hoort er helemaal bij.

Kerkgang hoort bij het gelovig zijn en bij een geloofsgemeenschap. Vele dingen kan een christen rust geven en regelmaat en duidelijkheid in het aantal diensten/vieringen is er daar een van.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jun 2014 09:15

Faramir schreef:Het is vraag een aanbod natuurlijk. Is er in een gemeente/parochie genoeg vraag naar twee keer kerk dan kan een groep vrijwilligers dat op poten zetten. Is die vraag er op een gegeven moment niet meer zalmen terug gaan naar 1 viering op de zondag.

Het is een aanbod van God Zelf! Een lieflijke nodiging en als je die in de wind slaat, doordat je andere leuke(re) dingen wilt doen, veracht je dus Zijn nodiging.
In veel kerken is het smorgens drukker dan smiddags, daar moet je je als k.r. niet op aan gaan passen.
Al gaat het er maar om 1 of 2, hongerigen naar het Woord.
Dan zal de Heere Zijn zegen eraan verbinden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 jun 2014 10:01

Aanbod van God?
Mensen organiseren die diensten,
Je weet wel de oorsprong van de middagdienst toch?
Daar moet je niet iets heiligs van maken, dat is toen ook zo gelopen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 jun 2014 10:31

schelpje3 schreef:Het is een aanbod van God Zelf!

Dat is een manier om het te zien.
Een lieflijke nodiging en als je die in de wind slaat, doordat je andere leuke(re) dingen wilt doen, veracht je dus Zijn nodiging.

Als je het zo brengt dan heeft het met lieflijke nodiging niets meer te maken maar slechts met pure dwang.
In veel kerken is het smorgens drukker dan smiddags,

In veruit de meeste kerken is er 's middags geen dienst/viering.
daar moet je je als k.r. niet op aan gaan passen.

Volstrekt onrealistisch om als k.r. niet in te spelen op de wensen van de lokale geloofsgemeenschap en slechts een traditie door te drijven omdat het een traditie is die koste wat kost in stand gehouden moet worden. Een verspilling van middelen, middelen die ook prima anders ingezet kunnen worden en dan wellicht veel effectiever zijn.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jun 2014 10:35

schelpje3 schreef:Het is een aanbod van God Zelf! Een lieflijke nodiging en als je die in de wind slaat, doordat je andere leuke(re) dingen wilt doen, veracht je dus Zijn nodiging.
In veel kerken is het smorgens drukker dan smiddags, daar moet je je als k.r. niet op aan gaan passen.

Zelfs in roomse, remonstrantse en homokerken?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jun 2014 11:09

Faramir schreef:In veruit de meeste kerken is er 's middags geen dienst/viering.

In alle kerken in de midden- en rechterflank, zijn 2 soms zelfs 3 diensten, elke zondag!
En ook nog doordeweeks, op woensdag- of donderdagavond.

Terug naar “Archief”