Ergernissen

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Ayla
Sergeant
Sergeant

Re: Ergernissen

Berichtdoor Ayla » 22 jun 2014 20:31

Gevonden!

http://www.npo.nl/in-de-voetstappen-van ... ON_1224028

Ik heb het programma niet helemaal gezien, viel er halverwege in zoals ik al zei. Ik zag het ongeveer vanaf de 28e minuut, en vanaf iets na de 32e minuut begint hetgeen waar ik zo over baalde. (Die blonde mevrouw, die ook eerder aan het woord is geweest, en de presentator gaat daar ook op verder)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jun 2014 23:32

Ayla schreef:Gevonden!

http://www.npo.nl/in-de-voetstappen-van ... ON_1224028

Ik heb het programma niet helemaal gezien, viel er halverwege in zoals ik al zei. Ik zag het ongeveer vanaf de 28e minuut, en vanaf iets na de 32e minuut begint hetgeen waar ik zo over baalde. (Die blonde mevrouw, die ook eerder aan het woord is geweest, en de presentator gaat daar ook op verder)

Dank je, ik ga hem later helemaal bekijken (als ik 't boeiend vind uiteraard).

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 23 jun 2014 00:03

hoi Ayla,

ik heb dat stuk gekeken wat je zei, maar volgens mij klopt het gewoon wat die mevrouw zegt,
Paulus paste de boodschap aan...de joden een jood, de grieken een griek.
en inderdaad was er discussie over moet je nu besneden worden of niet, had paulus toch nog ruzie over gehad ? Conclusie , voor heidenen is dat niet noodzakelijk.

lijkt mij een integere documentaire!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jun 2014 00:34

Paulus preekte de besnijdenis absoluut niet meer hoor, jood noch heiden, laat je niks wijsmaken, zie Gal 5,11.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 23 jun 2014 07:07

meribel schreef:hoi Ayla,

ik heb dat stuk gekeken wat je zei, maar volgens mij klopt het gewoon wat die mevrouw zegt,
Paulus paste de boodschap aan...de joden een jood, de grieken een griek.
en inderdaad was er discussie over moet je nu besneden worden of niet, had paulus toch nog ruzie over gehad ? Conclusie , voor heidenen is dat niet noodzakelijk.

lijkt mij een integere documentaire!

Wauw, sommige mensen op Refoweb blijven me verbazen, wat er in deze documentaire allemaal beweerd wordt is simpelweg niet waar, en in sommige gevallen ieder geval een enorme simplificatie van de werkelijkheid. Ik heb nu de hele docu gezien en heb me blijven ergeren over allerlei bizarre uitspraken etc. Het begint met name vanaf de 20ste minuut, daarvoor is het een interessante docu. Een paar voorbeelden:

- in de docu vraagt de presentator zich af, wat is er nu gebeurd dat een man die eerst christenen vervolgde, nu ineens een christen wordt en het evangelie wil verspreiden? Op zich een hele legitieme en interessante vraag. Het antwoord in de docu: Paulus bewéért dat hij een visioen heeft gehad maar de presentator wil graag weten wat er écht is gebeurd. (Oftewel zijn bekeringsverhaal is niet waar). Hij gaat daarvoor naar een psycholoog (!). Die zegt dat men naar het agressieve verleden van Paulus moet kijken. Daaruit blijkt dat Paulus een innerlijke onrust had en dat hij worstelde met zijn identiteit. En omdat die worsteling diep zit kunnen mensen soms 180 graden draaien, dat is wat er met Paulus gebeurd is. (Ze noemen hem nog net niet gestoord en psychotisch!). Het stukje sluit af met "Wat er ook daadwerkelijk is gebeurd..." Totaal geen rekening houdende met God en Zijn kracht. Als het nu een docu was gemaakt door atheïsten dan zou je nog kunnen denken, ja die geloven daar niet in, maar in deze docu wordt gezegd dat de presentator christen is.

- Paulus hééft de boodschap niet aangepast! Lees Handelingen 15 maar. In het hele boek Handelingen lees je de leiding door Jezus van de apostelen. In Handelingen 15 lees je dat men samen tot de conclusie is gekomen dat degenen die zich tot God bekeren niet zwaarder belast moeten worden dan nodig. Denk je dat als dat niet was wat Jezus wilde, Hij dat de apostelen niet duidelijk had kunnen maken? In de docu wordt het gebracht alsof Paulus eigenhandig het hele christendom aanpaste om maar zieltjes te winnen. Ze zeggen "Paulus realiseerde zich dat sommige eisen van het geloof een barrière kunnen vormen voor mensen om te geloven, dáárom paste hij zijn boodschap aan. Paulus leerde dat je Jezus kon volgen en heiden kon blijven!" Ze noemen hem radicaal en arrogant. "Komt hij aan, op basis van één visoen, tenminste dat bewéért hij... En vertelt iedereen wat ze moeten doen, hij verandert alle regels!" En verderop zeggen ze: hij was erg koppig en greep alle middelen aan om niet-joden te bekeren. En dan gaan ze ook nog 1 korinthe 9:21-22 totaal uit z'n verband gerukt quoten. Hij wordt afgeschilderd als een manipulatief mannetje die het ook vooral ging om zijn eigen eer. Ik kan er niet over uit dat jullie niet gefrustreerd raakten bij het kijken ernaar. Ik kan nog wel meer voorbeelden noemen, maar goed, ik ga niet de hele docu hier uit de doeken doen, jullie moeten de rest zelf maar kijken, haha!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 23 jun 2014 17:39

ok sorry,
ik had alleen die vier minuten even gekeken die je had aangegeven, daar vond ik nie tbepaald ernstige dingen in,
echter ik zal mijn oordeel opschorten alvorens ik hem helemaal heb gezien..
ja...of misschien na jouw recensie....laat ik hem maar zitten.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 23 jun 2014 18:37

meribel schreef:ok sorry,
ik had alleen die vier minuten even gekeken die je had aangegeven, daar vond ik nie tbepaald ernstige dingen in,
echter ik zal mijn oordeel opschorten alvorens ik hem helemaal heb gezien..
ja...of misschien na jouw recensie....laat ik hem maar zitten.

Haha, laat je vooral niet tegenhouden door mij. :-)
Ben wel benieuwd eigenlijk wat je er verder van vindt!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jun 2014 19:32

Ook ik geloof het wel na jouw recensie! ;)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 jun 2014 13:08

nou nee...eigenlijk laat ik het maar zitten, ik geloof je wel op basis van je beschrijving, ik wil niet horen hoe ze Paulus afschilderen als een dwaze.
ik kijk aflevering twee wel terug van God in de lage landen, die moet ik nog zien, ik vond de eerste van dit seizoen heel interessant.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 24 jun 2014 23:08

Refo-taliban, van het soort dat zo flexibel is als een 10 cm dikke stalen plaat en teksten spuugt als ware het zweepslagen en adelaarsveren op een indianentooi. Ik ben af en toe blij dat ik in bepaalde afdelingen van het forum niet eens mag reageren; uit zelfbescherming...

Het past werkelijk niet in mijn bevattingsvermogen dat iemand zo kan denken, wellicht is dat mijn eigen beperking en stupiditeit. Het voordeel van dat laatste is dat je dat meestal zelf niet in de gaten schijnt te hebben.

Wil iemand me waarschuwen als ik zo'n kijk op het leven ontwikkel? Dan ren ik namelijk even heel hard tegen een blinde muur aan in de hoop op een wonderbaarlijke genezing.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 jun 2014 23:26

yobem schreef:Refo-taliban, van het soort dat zo flexibel is als een 10 cm dikke stalen plaat en teksten spuugt als ware het zweepslagen en adelaarsveren op een indianentooi. Ik ben af en toe blij dat ik in bepaalde afdelingen van het forum niet eens mag reageren; uit zelfbescherming...

Het past werkelijk niet in mijn bevattingsvermogen dat iemand zo kan denken, wellicht is dat mijn eigen beperking en stupiditeit. Het voordeel van dat laatste is dat je dat meestal zelf niet in de gaten schijnt te hebben.

Wil iemand me waarschuwen als ik zo'n kijk op het leven ontwikkel? Dan ren ik namelijk even heel hard tegen een blinde muur aan in de hoop op een wonderbaarlijke genezing.

Deze muur? ](*,)

:mrgreen:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 jun 2014 08:26

yobem schreef:Refo-taliban, van het soort dat zo flexibel is als een 10 cm dikke stalen plaat en teksten spuugt als ware het zweepslagen en adelaarsveren op een indianentooi. Ik ben af en toe blij dat ik in bepaalde afdelingen van het forum niet eens mag reageren; uit zelfbescherming...

Dat zul je vast niet.
Heb je het over deze serie reportages?:

http://www.refdag.nl/special/blik-op-de-biblebelt/

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 26 jun 2014 13:40

Wat een ergernis weer. Voor de zoveelste keer is er een door mij geopend topic gesloten, met het "excuus" dat het niet zou lijken op een discussie.
Bah. wat een rotsmoes. Ik heb duidelijk vragen gesteld, en dat er blijkbaar niemand een antwoord op heeft, maar WEL al 122 x bekeken is, is tekenend voor de Bijbelse kennis die men hier op het forum heeft.

Dus gooien we het maar op slot, zodat elke berichtgeving mijnerzijds, de mond wordt gesnoerd.
Fijn beleid hier. [-X

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 jun 2014 13:45

Een monoloog is geen discussie.
Terecht dat het gesloten is. Voor monologen open je maar een blog.

Dat het 122x bekeken is maar dat niemand de moeite heeft genomen om te reageren kan ook heel veel over jouw posts in dat topic zeggen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 26 jun 2014 14:55

faramir

Ook al een non-argument, maar goed, had niet anders verwacht.
Feit blijft, dat men zomaar een topic sluit, zonder plausibele reden, en dat ergert mij mateloos.
Dat er niet gereageerd wordt heeft niets met mijn visie op het thema te maken, en die vrijheid zou ik moeten krijgen, zoals een ieder krijgt op andere topics, waar ik persoonlijk geen belang in stel, en waarin ik geen enkele behoefte heb om daarop te reageren, of over in discussie te gaan.

In het betreffende topic over de twee beesten, heb ik geen enkele mogelijkheid uitgesloten tot discussie. Ik vind het daarom onterecht en getuigen van hypocriet beleid dat dit topic binnen 2 dagen gesloten is door de moderator.

Terug naar “Slow Chat”