meribel schreef:hoi Ayla,
ik heb dat stuk gekeken wat je zei, maar volgens mij klopt het gewoon wat die mevrouw zegt,
Paulus paste de boodschap aan...de joden een jood, de grieken een griek.
en inderdaad was er discussie over moet je nu besneden worden of niet, had paulus toch nog ruzie over gehad ? Conclusie , voor heidenen is dat niet noodzakelijk.
lijkt mij een integere documentaire!
Wauw, sommige mensen op Refoweb blijven me verbazen, wat er in deze documentaire allemaal beweerd wordt is simpelweg niet waar, en in sommige gevallen ieder geval een enorme simplificatie van de werkelijkheid. Ik heb nu de hele docu gezien en heb me blijven ergeren over allerlei bizarre uitspraken etc. Het begint met name vanaf de 20ste minuut, daarvoor is het een interessante docu. Een paar voorbeelden:
- in de docu vraagt de presentator zich af, wat is er nu gebeurd dat een man die eerst christenen vervolgde, nu ineens een christen wordt en het evangelie wil verspreiden? Op zich een hele legitieme en interessante vraag. Het antwoord in de docu: Paulus bewéért dat hij een visioen heeft gehad maar de presentator wil graag weten wat er écht is gebeurd. (Oftewel zijn bekeringsverhaal is niet waar). Hij gaat daarvoor naar een psycholoog (!). Die zegt dat men naar het agressieve verleden van Paulus moet kijken. Daaruit blijkt dat Paulus een innerlijke onrust had en dat hij worstelde met zijn identiteit. En omdat die worsteling diep zit kunnen mensen soms 180 graden draaien, dat is wat er met Paulus gebeurd is. (Ze noemen hem nog net niet gestoord en psychotisch!). Het stukje sluit af met "Wat er ook daadwerkelijk is gebeurd..." Totaal geen rekening houdende met God en Zijn kracht. Als het nu een docu was gemaakt door atheïsten dan zou je nog kunnen denken, ja die geloven daar niet in, maar in deze docu wordt gezegd dat de presentator christen is.
- Paulus hééft de boodschap niet aangepast! Lees Handelingen 15 maar. In het hele boek Handelingen lees je de leiding door Jezus van de apostelen. In Handelingen 15 lees je dat men samen tot de conclusie is gekomen dat degenen die zich tot God bekeren niet zwaarder belast moeten worden dan nodig. Denk je dat als dat niet was wat Jezus wilde, Hij dat de apostelen niet duidelijk had kunnen maken? In de docu wordt het gebracht alsof Paulus eigenhandig het hele christendom aanpaste om maar zieltjes te winnen. Ze zeggen "Paulus realiseerde zich dat sommige eisen van het geloof een barrière kunnen vormen voor mensen om te geloven, dáárom paste hij zijn boodschap aan. Paulus leerde dat je Jezus kon volgen en heiden kon blijven!" Ze noemen hem radicaal en arrogant. "Komt hij aan, op basis van één visoen, tenminste dat bewéért hij... En vertelt iedereen wat ze moeten doen, hij verandert alle regels!" En verderop zeggen ze: hij was erg koppig en greep alle middelen aan om niet-joden te bekeren. En dan gaan ze ook nog 1 korinthe 9:21-22 totaal uit z'n verband gerukt quoten. Hij wordt afgeschilderd als een manipulatief mannetje die het ook vooral ging om zijn eigen eer. Ik kan er niet over uit dat jullie niet gefrustreerd raakten bij het kijken ernaar. Ik kan nog wel meer voorbeelden noemen, maar goed, ik ga niet de hele docu hier uit de doeken doen, jullie moeten de rest zelf maar kijken, haha!