Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor janpep » 16 jun 2014 21:05

benefietdiner schreef:Ik kijk uit naar vrijdag:
Datum: D.V. vrijdag 20 juni 2014

Ik hoop er ook te zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 jun 2014 07:15

benefietdiner schreef:zijn argumenten voor de kinderdoop vond ik zwak.

Zo zie je maar, met welke insteek je naar zo'n preek luistert is kennelijk van veel invloed.
Ik vond zijn argumenten namelijk ijzersterk.
En ook heel belangrijk, niet polariserend.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 jun 2014 08:25

rotterdam schreef:Zo zie je maar, met welke insteek je naar zo'n preek luistert is kennelijk van veel invloed.
Ja dat vond ik het eerste zwakke argument.
rotterdam schreef:Ik vond zijn argumenten namelijk ijzersterk.
En ook heel belangrijk, niet polariserend.

Als je de twee voorafgaande preken beluister van Ds. M.M. van Campen promoot hij de geloofsdoop, over polariseren gesproken.
Met de derde preek moet hij wel terug komen op de kinderdoop want ja dat wordt in zijn kerk gepraktiseerd en dat kan je toch zomaar niet loslaten.
Als je van te voren, als je een preek begint, al moet zeggen dat je het moet willen begrijpen en moet willen zien vind ik zwak. De kinderdoop is ook op een moeilijke constructie gebaseerd met verschillende visies die je moet willen zien want ze staan er niet.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 jun 2014 08:48

rotterdam schreef:Ik vond zijn argumenten namelijk ijzersterk.

Zie hier bijvoorbeeld het roomse zuurdesem over de kinderdoop van de reformatoren. Het is gewoon een veronderstelde wedergeboorte.

Luther: Als ik naar mezelf kijk, word ik soms heel bang. Ik doe zo veel wat niet goed is. Dan zegt de duivel tegen me: „ Jij kunt toch niet zalig worden!” Weet je wat ik dan doe? Dan zeg ik hardop tegen mezelf: „ Ik ben gedoopt!” En dan denk ik eraan wat dat betekent: God heeft beloofd om mij mijn zonden niet aan te rekenen. En Hij heeft ook beloofd om de zonde in mij te doden. Ik oefen mezelf om dat steeds te geloven. Om mezelf steeds vast te houden aan Gods belofte bij mijn doop. Het is als een jas, die je elke dag weer aan moet doen.”

Calvijn: „ Wil je weten wat je hebt aan je doop? Dan moet je als eerste letten op wat God belooft als je wordt gedoopt. God belooft dat Hij je als Zijn kind aanneemt (adopteert). Zelfs als jij nog te klein bent om Hem Vader te noemen. Doordat je bent gedoopt, weet je dat Hij je zonden heeft vergeven. En dat je bij Hem hoort. Je bent voor Hem geen vreemde. Als dat je niet interesseert, dan heb je er niets aan. Maar als je het gelooft, dan is het een enorme troost. Door de doop weet je extra zeker dat het waar is wat God belooft.”

à Brakel: „ Telkens als ik mijn naam hoor, probeer ik eraan te denken dat God mijn naam ook heeft genoemd. Toen ik gedoopt werd, heeft Hij mijn naam genoemd en beloofd dat Hij mijn Vader wil zijn. Als ik niet weet of ik wel geloof, dan gebruik ik mijn doop om mezelf te troosten. Dan zeg ik tegen mezelf: „W at God beloofd heeft, staat vast.” Daar kan ik op vertrouwen en ik zie ook in mijn leven dat het waar is. Mijn doop helpt ook om tegen zonde te strijden. Als ik bij Christus hoor, wil ik toch geen zonde meer doen? Als er in de kerk een kindje wordt gedoopt, ga ik niet zitten praten, maar dan denk ik aan mijn eigen doop. En ik bid voor het kindje.”

Kohlbrugge: „ Het gaat niet goed in de streek waar ik woon. Allerlei mensen komen in opstand en er wordt gevochten. We weten niet welke kant het op gaat. Er lijkt honger te komen. Hoe moet het dan met mijn gezin? Gelukkig weet ik dat God alles in Zijn hand heeft. Ik denk vaak aan de doop. God heeft beloofd dat Hij ons hele leven onze Vader wil zijn. Van mij en van mijn kinderen. Hij heeft beloofd dat Hij alles zal geven wat we nodig hebben. En dat Hij het kwaad tot ons welzijn zal gebruiken. De Heere Jezus is de Heiland van ons en onze kinderen. De Heilige Geest is onze leraar en trooster. Daaraan klamp ik me vast. Voor mezelf, voor mijn vrouw en kinderen. Met mijn zonden, met mijn nood en met mijn lege maag.”

Nu neem ik het deze reformatoren niet kwalijk dat zij zo dachten want met die roomse adem in je nek valt dat niet mee natuurlijk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 jun 2014 08:54

De doop in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest is gewoon de ene doop, de wedergeboorte, de doop in Christus enz enz. Of dat nou op baby's, kinderen, tieners of volwassenen wordt toegepast. Spijtig dat 18e en 19e eeuwse Amerikaanse splintergroeperinkjes met interessantdoenerij hebben getracht om zichzelf te verhogen en andere christenen te verlagen. Daar plukken we vandaag de dag nog de 'vruchten' van. Wellicht kunnen we dat het christengekkies zuurdesem noemen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 jun 2014 09:05

Faramir schreef:De doop in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest is gewoon de ene doop, de wedergeboorte, de doop in Christus enz enz. Of dat nou op baby's, kinderen, tieners of volwassenen wordt toegepast. Spijtig dat 18e en 19e eeuwse Amerikaanse splintergroeperinkjes met interessantdoenerij hebben getracht om zichzelf te verhogen en andere christenen te verlagen. Daar plukken we vandaag de dag nog de 'vruchten' van. Wellicht kunnen we dat het christengekkies zuurdesem noemen.

o, we gaan weer schelden bij gebrek aan argumenten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 jun 2014 10:10

benefietdiner schreef:Met de derde preek moet hij wel terug komen op de kinderdoop want ja dat wordt in zijn kerk gepraktiseerd en dat kan je toch zomaar niet loslaten.

Dat vind ik nog al een aantijging. Je twijfelt dus aan zijn intenties ?
Waarom deze zaak zo op de spits drijven ?
Uitermate vermoeiend #-o

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 jun 2014 10:14

benefietdiner schreef:Nu neem ik het deze reformatoren niet kwalijk dat zij zo dachten want met die roomse adem in je nek valt dat niet mee natuurlijk.

Wie neem je het dan wel kwalijk ?

En wat ?

God blijft trouw aan het werk wat Zijn hand begon.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 jun 2014 10:23

rotterdam schreef:Wie neem je het dan wel kwalijk ?

En wat ?

God blijft trouw aan het werk wat Zijn hand begon.

Buiten dat is het natuurlijk compleet infantiel om te beginnen over roomsche dit en roomsche dat. Het toont enkel aan dat persoon in kwestie uit is op beledigen en geen weet heeft van kerkgeschiedenis (wat er door de door jou gequote uitspraak er nog eens dik bovenop gelegd wordt). Beide kenmerken van stromingen uit de VS.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 jun 2014 14:42

Faramir schreef:Buiten dat is het natuurlijk compleet infantiel om te beginnen over roomsche dit en roomsche dat. Het toont enkel aan dat persoon in kwestie uit is op beledigen en geen weet heeft van kerkgeschiedenis (wat er door de door jou gequote uitspraak er nog eens dik bovenop gelegd wordt). Beide kenmerken van stromingen uit de VS.

Zomaar een paar dagen refoweb ;

MB ; Het begon allemaal (weer) met de mystiek van een of andere geflipte priester..ongelooflijk eigenlijk...
MB ; Waarom moet de theologie altijd iets anders formuleren dan dat het in de Bijbel staat?
Teus ; als het maar geen refokerk is.
Benefietdiner ; De verwoede pogingen van Ds. M.M. van Campen over de kinderdoop.

Ergerlijk, dat eeuwige zelfingenomen absolute gelijk, de claim op het alleenrecht op juiste Bijbelinterpretatie van deze sektarische fundamentalisten.
En het blijft maar doorgaan. Verscheidenheid accepteren is kennelijk niet mogelijk.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 17 jun 2014 17:14

Het komt weer goed los allemaal.
Ik hoop dat vrijdag in Gouda blijkt dat het ook anders kan.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 jun 2014 17:30

janpep schreef:Het komt weer goed los allemaal.

Wat wil je dan janpep? Wederzijdsrespect of je gelijk? ........ als ik zie hoe de discussie hier zo velen malen is gelopen dan heb ik daar geen fiducie in.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 jun 2014 18:33

Speedy schreef:
Jan Pep ; Het komt weer goed los allemaal.

Wat wil je dan janpep? Wederzijdsrespect of je gelijk? ........ als ik zie hoe de discussie hier zo velen malen is gelopen dan heb ik daar geen fiducie in.

Zolang er lieden zijn die te vuur en te wapen hun gelijk willen halen, anderen niet accepteren (dat wil ook zeggen "de ander niet willen bekeren", zal er niets gebeuren.
Het bestoken met doperse argumenten (die we ondertussen al duizenden keren gehoord hebben) gaat gewoon door.
Weet je Speedy, ik was vorige week in een grote provincieplaats in Rusland, in 4 dagen ben ik op straat aangesproken door Jehova getuigen, mormonen, zevende dag adventisten en pinkster jongens.
En allemaal "de absolute waarheid" in de aanbieding.
Gruwelijk, ik word er doodmoe van. :(

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 jun 2014 18:46

janpep schreef:Het komt weer goed los allemaal.

Ds. G.A. van den Brink is een man die vind dat de beiden dopen, kinderdoop en geloofsdoop, naast elkaar kunnen staan. Ds. M. Ezinga vind dat niet op grond van het vervulde Abrahamitische verbond in Christus. In principe is het Abrahamitische verbond het zelfde verbond als het vervulde in Christus maar ook naar een duidelijk ander volk (geen verbondsvolk) en symbool.

Dus vrijdag kan het bij voorbaat al zeker anders.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 jun 2014 19:03

rotterdam schreef:Zolang er lieden zijn die te vuur en te wapen hun gelijk willen halen, anderen niet accepteren (dat wil ook zeggen "de ander niet willen bekeren", zal er niets gebeuren.
Het bestoken met doperse argumenten (die we ondertussen al duizenden keren gehoord hebben) gaat gewoon door.
Weet je Speedy, ik was vorige week in een grote provincieplaats in Rusland, in 4 dagen ben ik op straat aangesproken door Jehova getuigen, mormonen, zevende dag adventisten en pinkster jongens.
En allemaal "de absolute waarheid" in de aanbieding.
Gruwelijk, ik word er doodmoe van. :(
Waarom ga je dan niet over tot een geloof / religie waar alles een eenheid is. 'Laat uw visie wereldomvattend zijn' - Bahá'u'lláh.
Bahá’u’lláh, de meest recente Boodschapper van God, bracht nieuwe geestelijke en sociale leringen voor onze tijd. Zijn boodschap is de eenheid van God, de eenheid van het menselijk ras en de eenheid van religie. Bahá'u'lláh zegt: “De aarde is één land, waarvan alle mensen haar bewoners zijn”, en dat het nu de tijd is om - zoals voorzegd in álle heilige geschriften uit het verleden – in eenheid en harmonie met elkaar te leven.
http://www.bahai.nl/
dit lijkt mij echt wat voor rotterdam wordt je ook niet zo moe. :D

Terug naar “Archief”