hettys schreef:Net zoals in de bijbel. Daar wordt geen abrogatie toegepast maar interpretatie. Of gewoon negeren.
Wat ook gedaan wordt is tot in het absurde door te redeneren om het kloppend te krijgen. In het nieuwe testament overlijdt Judas op 2 verschillende manieren. Dan moeten er dus 2 verhalen samengevoegd worden die niet te combineren zijn.
(matt 27: vers 3 t/m 9 en
hand. 1 vers 18 t/m 21)
Die verhalen zijn wel te combineren, en ik hoop dat je begrijpt wat abrogatie inhoudt:
Dat Allah zelf van gedachten is veranderd over talloze zaken.
Beste Ayla. Ik lees echt geen enkele tekst waarin staat dat Moslims andersgelovigen moeten uitroeien. Ongelovigen moeten naar de hel, precies zoals de bijbel leert. Ik kan nu ook een hele serie teksten gaan plaatsen over de poel van vuur waarin ongelovigen volgens het christendom recht op hebben.
Of wie er volgens het OT allemaal gestenigd moeten worden vanwege hun geloof. Die heb ik al eerder gepost en kan dat gerust nog es doen. Op de sabbath hout sprokkelen? publiekelijk stenigen.
Deut 17
2 Wanneer zich in een van de steden die de HEER, uw God, u zal geven, iemand bevindt, man of vrouw, die doet wat slecht is in de ogen van de HEER door de regels van het verbond te overtreden, 3 door andere goden te vereren, de zon, de maan of de sterren, en daarvoor neer te knielen, hoewel ik dat verboden heb, 4 en het komt u ter ore, dan moet u zorgvuldig navraag doen. Als blijkt dat het waar is, als onomstotelijk vaststaat dat deze gruwelijke dingen onder het volk van Israël hebben plaatsgevonden, 5 dan moet u de man of vrouw die zich zo misdragen heeft de stad uit brengen en buiten de poort stenigen tot de dood erop volgt. 6 Het doodvonnis mag alleen op grond van de verklaring van ten minste twee getuigen worden voltrokken, één getuigenverklaring is onvoldoende. 7 De getuigen moeten, samen met de rest van het volk, de dader stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moeten zij de eerste steen werpen. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem smoren.
Hettys, meen je dit? Heb je de teksten die ik heb geplaatst echt gelezen? Zou je misschien kunnen zeggen hoe jij het dan interpreteert?
Ik denk dat Ineke-Kitty al voldoende antwoord heeft gegeven op je vraag waarom dat niet wordt toegepast. En ja ik vind het zelf ook bizar dat het er staat en ga ook niet zeggen dat ik dat minder erg vind dan in de islam, het verschil voor mij is echt dat Jezus ons gebiedt dat niet te doen.
Dat lijkt me sterk. In de bijbel staan net zulke, of nog veel ergere teksten. Het christendom heeft zich ernstig misdragen n.a.v. die teksten.
Heden ten dage zijn er niet zoveel christenen die geweld gebruiken. Daar heeft ooit de verlichting voor gezorgd, denk ik. maar die is weer niet doorgedrongen in Afrika, dus daar heb je nog gewoon christelijke milities. Er bestaan ook nog veel christenen die zwarten zien als minderwaardig (afgestamd van Cham) enzovoorts.
Deut 20:
12 Als ze echter geen vrede willen sluiten en liever de strijd met u aangaan, 13 en de HEER, uw God, u de belegerde stad in handen geeft, moet u alle mannelijke inwoners ter dood brengen. 14 Maar de vrouwen en kinderen en het vee en alles wat er aan goederen in de stad is mag u buitmaken. U mag van de buit eten wat u wilt, want u krijgt het van de HEER, uw God. 15 Zo moet u te werk gaan bij de steden die op grote afstand van u liggen, buiten het gebied dat u nu gaat veroveren. 16 Maar daarbinnen, in de steden van het land dat de HEER, uw God, u als grondgebied zal geven, mag u geen mens in leven laten. 17 Alle Hethieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten moet u doden, zoals de HEER, uw God, u heeft opgedragen, 18 om te voorkomen dat u de gruwelijke dingen die zij voor hun goden doen van hen overneemt, waardoor u tegen de HEER, uw God, zou zondigen.
Wordt er in de Koran ook opgeroepen tot genocide?
Bedoel je dat het je sterk lijkt dat ik de islam heb verlaten of bedoel je iets anders?
Genocide is volgens artikel 2 van het Genocideverdrag:
'een van de volgende handelingen, gepleegd met de bedoeling om een nationale, etnische, godsdienstige groep, dan wel een groep, behorende tot een bepaald ras, geheel of gedeeltelijk als zodanig te vernietigen: 'het doden van leden van de groep; het toebrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel aan leden van de groep; het opzettelijk aan de groep opleggen van levensvoorwaarden die gericht zijn op haar gehele of gedeeltelijke lichamelijke vernietiging; het nemen van maatregelen, bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen en het gewelddadig overbrengen van kinderen van de groep naar een andere groep.
(a) het doden van leden van de groep;
(b) het toebrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel aan leden van de groep;
(c) het opzettelijk aan de groep opleggen van levensvoorwaarden die gericht zijn op haar gehele of gedeeltelijke lichamelijke vernietiging;
(d) het nemen van maatregelen, bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen;
(e) het gewelddadig overbrengen van kinderen van de groep naar een
andere groep.'
In de islam wordt opgeroepen om joden en christenen te vermoorden, sterker nog, de natuur zal ze op de dag des oordeels een handje helpen:
“The Last Hour would not come unless the Muslims will fight against the Jews. The Jews would hide themselves behind a stone or a tree and a stone or a tree would say: ‘Muslim, or the servant of Allah, there is a Jew behind me; come and kill him;’ but the tree Gharqad would not say, for it is the tree of the Jews.” Sahih Muslim 41.6985
Dus ik zou zeker willen stellen dat er in de islam wordt opgeroepen tot genocide.
Even voor de duidelijkheid: dit betekent niet dat alle moslims daarmee instemmen!!!