Zijn niet-christenen verantwoordelijk voor hun zonden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Zijn niet-christenen verantwoordelijk voor hun zonden?

Berichtdoor Spreeuw » 14 jun 2014 14:48

Wij zeggen denk ik vaak heel makkelijk dat mensen die geen christen zijn, allerlei zonden doen. Maar mijn vraag is: zijn ze eigenlijk wel verantwoordelijk voor hun daden die tegen de Bijbel ingaan?

Paulus schrijft in zijn brief aan Timoteüs dat hij (voor zijn bekering tot het christendom) in onwetendheid/uit ongeloof een lasteraar van Christus was. Om deze reden is hem ontferming bewezen. Het wordt hem dus niet aangerekend dat hij een godslasteraar was, omdat hij het niet wist.

1 Timoteüs 1:12-14 (NBG'51)
12 Ik breng dank aan Hem, die mij kracht gegeven heeft, Christus Jezus, onze Here, dat Hij mij getrouw geacht heeft, daar Hij mij in de bediening gesteld heeft, 13 hoewel ik vroeger een godslasteraar en een vervolger en een geweldenaar was. Maar mij is ontferming bewezen, omdat ik het in mijn onwetendheid, uit ongeloof, gedaan heb, 14 en zeer overvloedig is de genade van onze Here geweest, met het geloof en de liefde in Christus Jezus.

Als je nu de lijn doortrekt naar alle ongelovigen (niet-christenen), wat kun je dan zeggen m.b.t. godslastering en andere zonden van degenen die het uit onwetendheid doen? Is dat hen niet aan te rekenen?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Zijn niet-christenen verantwoordelijk voor hun zonden?

Berichtdoor ineke-kitty » 14 jun 2014 15:06

spreeuw: " is dat hen niet aan te rekenen?"

Natuurlijk wel, anders zou de Here Jezus voor niets de zonden der wereld op Zich genomen hebben.
ELK mens wordt hun zonden aangerekend, tenzij zij tot bekering/geloof komen in Christus Jezus.
De GEHELE wereld ligt in zonden, en ELK mens heeft de verlossing nodig die Christus Jezus uit genade aan ieder mens geeft die tot geloof in hem komt.

Overigens, de apostel Paulus is eveneens tot bekering gekomen, en daarmee werden zijn zonden van het verleden vergeven.

Elk mens, dat daarom NIET tot geloof komt, blijft verantwoordelijk voor zijn zonden, "onwetend" of niet.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 14 jun 2014 15:19

Nee hoor. Ik voel me niet aangesproken door die hele christelijke obsessie met zonden. Ik leef m'n leven zo goed als ik kan, en ga daarvoor geen enkele verantwoording afleggen aan één of meer goden of andere 'hogere machten'. Het leven is te kort om me daar druk over te maken.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 jun 2014 16:04

Wim2600 schreef:Nee hoor. Ik voel me niet aangesproken door die hele christelijke obsessie met zonden. Ik leef m'n leven zo goed als ik kan, en ga daarvoor geen enkele verantwoording afleggen aan één of meer goden of andere 'hogere machten'. Het leven is te kort om me daar druk over te maken.

Dan zondigt u niet meer in onwetendheid. Dus dan is het u aan te rekenen en ontvangt u bovendien geen ontferming van God.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 jun 2014 16:08

ineke-kitty schreef: Elk mens, dat daarom NIET tot geloof komt, blijft verantwoordelijk voor zijn zonden, "onwetend" of niet.

Maar hoe kun je verantwoordelijk zijn voor je zonden, als je niet eens weet dat het zonden zijn? Dat is volgens mij ook wat Paulus bedoelt.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 14 jun 2014 16:45

Spreeuw schreef:Dan zondigt u niet meer in onwetendheid. Dus dan is het u aan te rekenen en ontvangt u bovendien geen ontferming van God.

Okee, prima. Daar kan ik mee leven.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 jun 2014 16:48

Wim2600 schreef:Nee hoor. Ik voel me niet aangesproken door die hele christelijke obsessie met zonden. Ik leef m'n leven zo goed als ik kan, en ga daarvoor geen enkele verantwoording afleggen aan één of meer goden of andere 'hogere machten'. Het leven is te kort om me daar druk over te maken.

Het aardse leven is inderdaad kort.
Maar waarom leef je zo goed als je kunt, als je er toch geen verantwoording over af gaat leggen?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 jun 2014 16:59

spreeuw

De mens heeft ook nog zoiets als een geweten, die hem kan doen weten wat het verschil is tussen goed en kwaad.
De mens in het algemeen weet heel goed wat zonden zijn, en dus is hij niet te verontschuldigen.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 14 jun 2014 17:08

mealybug schreef:Het aardse leven is inderdaad kort.
Maar waarom leef je zo goed als je kunt, als je er toch geen verantwoording over af gaat leggen?

Omdat dat zowel voor mezelf als voor de mensen om me heen het prettigst is. De ander behandelen zoals je zelf behandeld wil worden.
Het is niet omdat iemand niet gelooft in een leven na dit aardse leven, dat hij geen ethiek of normbesef kan hebben... (net zoals daar wél in geloven niet per se impliceert dat het met iemands normen en waarden dan 'sowieso' wel goed zit).

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 jun 2014 17:20

Spreeuw schreef:Wij zeggen denk ik vaak heel makkelijk dat mensen die geen christen zijn, allerlei zonden doen.

Wie zijn wij?

Ik denk namelijk dat alle mensen, christenen en niet-christenen, allerlei zonden doen.
Ik vind een erg mooi onderdeel van Mis dan ook de schuldbelijdenis:

Ik belijd voor de almachtige God,
en voor u allen,
dat ik gezondigd heb
in woord en gedachte,
in doen en laten,
door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld.
Daarom smeek ik de heilige Maria,
altijd maagd,
alle engelen en heiligen,
en u, broeders en zusters,
voor mij te bidden tot de Heer, onze God.
Moge de almachtige God zich over ons ontfermen,
onze zonden vergeven,
en ons geleiden tot het eeuwig leven.
Amen.

Edit; En natuurlijk zullen er 'christenen' zijn die hierover vallen. Deze 'christenen' bidden schijnbaar zelf nooit voor anderen of zullen anderen nooit vragen om voor hun te bidden. Hun probleem.

Maar mijn vraag is: zijn ze eigenlijk wel verantwoordelijk voor hun daden die tegen de Bijbel ingaan?

Iedereen (christenen en niet-christenen) is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden.
Laatst gewijzigd door Faramir op 14 jun 2014 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 jun 2014 17:23

Faramir schreef:Daarom smeek ik de heilige Maria,
altijd maagd,
alle engelen en heiligen,
en u, broeders en zusters,
voor mij te bidden tot de Heer, onze God.
Moge de almachtige God zich over ons ontfermen,
onze zonden vergeven,
en ons geleiden tot het eeuwig leven.
Amen.

Laat de Bijbel nu overduidelijk zijn dat Jezus Christus onze Hogepriester is, die voor ons bidt en bemiddelt.
Niet Maria, maar Jezus Christus, Hem is die taak gegeven.

](*,) ](*,) ](*,)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 jun 2014 17:30

Overigens is wat Paulus bedoelt, dat hij speciaal geroepen werd als apostel voor de heidenen, en daarmee de 13e apostel werd.
Dat was de reden waarom Christus Zich aan Paulus openbaarde op de weg naar Damascus.

Romeinen 1:18-19,20 zegt het heel duidelijk:
19. Overmits hetgeen van God kennelijk is in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.
20. Want Zijne onzienlijke dingen worden van de schepping der wereld aan uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijne eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat....... zij niet te verontschuldigen zouden zijn........!

Psalm 19:2 zegt het ook al: De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk.
Dit alleen al is een getuigenis van het bestaan van God, en geen mens kan zich verontschuldigen dat zij het "niet geweten" hebben. Romeinen leert dat, en eveneens Psalm 19 leert dat.

En.... zonde is uiteraard ongeloof, ook DAT leert de Schrift.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 jun 2014 18:17

mealybug schreef:

Laat de Bijbel nu overduidelijk zijn dat Jezus Christus onze Hogepriester is, die voor ons bidt en bemiddelt.
Niet Maria, maar Jezus Christus, Hem is die taak gegeven.

](*,) ](*,) ](*,)[/quote]

Zoals zo vaak - beetje kort door de bocht

Wat doe je met Openbaringen 8 ;
Ik zag de zeven engelen die voor Gods troon staan. Ze kregen alle zeven een bazuin. Toen kwam er een andere engel, die met een gouden wierookschaal bij het altaar ging staan. Hij kreeg een grote hoeveelheid wierook om die op het gouden altaar voor de troon te offeren, samen met de gebeden van alle heiligen. De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen uit de hand van de engel op naar God.

en met Openbaringen 5 ;
Op hetzelfde moment wierpen de vier wezens en de vierentwintig oudsten zich voor het lam neer. Ieder van hen had een lier en een gouden schaal vol wierook; dat zijn de gebeden van de heiligen

Zing je psalm 148 wel eens ?
Daarin roep je de engelen, de sterren, zon en maan aan en vraagt hen God te loven.
Looft Hem, gij englen, legermachten,
Die op Zijn wil en wenk blijft wachten
Looft, heldre sterren, maan en zon,
Looft d' Almacht, looft der lichten bron.

worteltjes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor worteltjes » 14 jun 2014 19:15

mealybug schreef:Het aardse leven is inderdaad kort.

De meeste christenen geven gelukkig de voorkeur aan de moraliteit van liefde, vrede, goedheid, barmhartigheid etc, zoals dit in het nieuwe testament geleerd wordt. Vervolgens veronderstellen ze dat deze moraliteit van God komt en vragen zei zich af hoe atheïsten aan hun moraliteit komen. Er is heel duidelijk geen goede absolute moraliteit in de bijbel, ook al denken veel christenen dit. Het oude testament staan immers redelijk wat mensonterende wetten. Dus de moraliteit van christenen komt niet door God of de bijbel, maar door hun eigen keuze om sommige teksten in de bijbel wel aan te nemen en andere niet. Ik wil het volgende zeggen tegen christenen zeggen die zich afvragen waar atheïsten hun moraal vandaan hebben: Is jou geloof/de bijbel echt de enige reden dat jij geen mensen vermoord, verkracht etc.? Ik hoop van niet. De bijbel heeft geen alleenrecht op liefde en goedheid. Moraliteit is ouder dan de mens en heeft een evolutionair voordeel. Het komt heel duidelijk voor bij Chimpansees en Bonobo’s die bijvoorbeeld ouderen in hun groep helpen om erbij te blijven. Ze kennen gerechtigheid en compassie en vertonen soms meer altruïstisch gedrag dan mensen.
Laatst gewijzigd door worteltjes op 14 jun 2014 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 jun 2014 19:21

Faramir schreef: Ik denk namelijk dat alle mensen, christenen en niet-christenen, allerlei zonden doen.

In een christen heerst de zonde niet meer. Niet dat hij niet meer zondigt. Dat er een inwendige strijd in de gelovige is, is wel duidelijk. Kun je bijvoorbeeld lezen in Romeinen 7:14-26. In een niet-christen heerst de zonde echter wel. Dat is een cruciaal verschil.

Terug naar “[Religie] - Open forum”