Wij zeggen denk ik vaak heel makkelijk dat mensen die geen christen zijn, allerlei zonden doen. Maar mijn vraag is: zijn ze eigenlijk wel verantwoordelijk voor hun daden die tegen de Bijbel ingaan?
Paulus schrijft in zijn brief aan Timoteüs dat hij (voor zijn bekering tot het christendom) in onwetendheid/uit ongeloof een lasteraar van Christus was. Om deze reden is hem ontferming bewezen. Het wordt hem dus niet aangerekend dat hij een godslasteraar was, omdat hij het niet wist.
1 Timoteüs 1:12-14 (NBG'51)
12 Ik breng dank aan Hem, die mij kracht gegeven heeft, Christus Jezus, onze Here, dat Hij mij getrouw geacht heeft, daar Hij mij in de bediening gesteld heeft, 13 hoewel ik vroeger een godslasteraar en een vervolger en een geweldenaar was. Maar mij is ontferming bewezen, omdat ik het in mijn onwetendheid, uit ongeloof, gedaan heb, 14 en zeer overvloedig is de genade van onze Here geweest, met het geloof en de liefde in Christus Jezus.
Als je nu de lijn doortrekt naar alle ongelovigen (niet-christenen), wat kun je dan zeggen m.b.t. godslastering en andere zonden van degenen die het uit onwetendheid doen? Is dat hen niet aan te rekenen?