Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2014 12:36

StillAwake schreef:Deze kinderen zijn in ongewijde grond begraven (en dat is nogal wat in RK kringen...) en daarnaast anoniem begraven (erg voor de nabestaanden).
Faramir schreef:Voor zover ik weet klopt dat. En dat is naar onze huidige maatstaven niet netjes. Sowieso is zo'n tehuis nu niet meer in te denken in een westerse cultuur.

Die hele "gewijde grond" is niet naar onze huidige maatstaven verfoeilijk, maar juist naar de RKK maatstaven die in die tijd, en zeker bij een klooster gangbaar waren.
Het toont in elk geval aan dat bastaardkinderen in die tijd echt als afval beschouwd werden, iets wat juist de kerk niet had mogen doen.
Als je al iemand wilt veroordelen (wat mijns inziens onze taak niet is) moet je bij de ouders wezen. Het kind kan er werkelijk niks aan doen.
StillAwake schreef:Bovendien geeft de hele entourage toch nog steeds een rare smaak in de mond, hoewel het aantal overleden kinderen (hoewel hoog) niet onwaarschijnlijk is.
Faramir schreef:Klopt dat het een vreemde gewaarwording is om geconfronteerd te worden met iets wat wij ons moeilijk voor kunnen stellen wat niet eens zo lang geleden is. Tegenwoordig is het minder erg om een bastaardekind te hebben en kunnen vrouwen ook prima zonder vader het kind opvoeden.

Natuurlijk is de kerk geen voorstander van bastaardkinderen, maar juist deze kinderen zijn slachtoffer van de situatie, en op geen enkele manier dader.
Faramir schreef:Naast de 30.000 ongeboren kinderen die enkel al in Nederland vernietigd worden op jaarbasis.
Ik ben een tegenstander van abortus, maar het principiele verschil tussen het in het riool kieperen van een geboren kind en een ongeboren kind ontgaat me ten enen male!
Faramir schreef:Vroeger werd het merendeel van die kinderen gewoon geboren en wist men in de samenleving er niet zoveel raad mee en dus was er enkel nog de katholieke Kerk die zich ontfermde over kind (en moeder). En dat ging niet altijd goed omdat de zusters/broeders die de zorgtaak op zich hadden genomen daartoe lang niet altijd opgewassen waren, omdat de middelen er niet waren en zo nog andere factoren die niet echt positieve invloed hadden.
Deze religieuzen namen inderdaad een zware en ondankbare taak op zich. In dit geval lijkt het alleen alsof deze taak een beetje op de JBF-methode werd uitgevoerd...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 jun 2014 12:49

StillAwake schreef:Die hele "gewijde grond" is niet naar onze huidige maatstaven verfoeilijk, maar juist naar de RKK maatstaven die in die tijd, en zeker bij een klooster gangbaar waren.

Vandaag de dag zouden zulke kinderen in gewijde grond begraven worden.
In het verleden was het zo dat ongedoopte mensen niet in gewijde grond begraven werden.
Het toont in elk geval aan dat bastaardkinderen in die tijd echt als afval beschouwd werden, iets wat juist de kerk niet had mogen doen.

Dus het enige instituut wat ze onderdak, eten, drinken en onderwijs bood (en daarmee een toekomst) neem je het nu kwalijk dat ze op bepaalde punten tekort zijn geschoten. De kinderen hadden anders allemaal in de goot gelegen samen met hun moeders.
Deze religieuzen namen inderdaad een zware en ondankbare taak op zich. In dit geval lijkt het alleen alsof deze taak een beetje op de JBF-methode werd uitgevoerd...

Makkelijk oordelen. Jij hebt niet in deze situatie gestaan waar jij samen met je paar collega's weinig geschoold was en de zorgtaak kreeg over 100 moeder en 200 kinderen. Waar besmettelijke ziekten uitbraken en aan alle middelen een tekort was.

Maar oordeel gerust verder. Ik heb de nuance die ik wou aanbrengen aangebracht. Dat er zo'n 20 kinderen in een septic tank begraven zijn is niet goed te praten maar voor de rest hebben de betrokkenen zowel zusters als moeders gedaan wat zij konden voor de kinderen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2014 13:02

StillAwake schreef:Die hele "gewijde grond" is niet naar onze huidige maatstaven verfoeilijk, maar juist naar de RKK maatstaven die in die tijd, en zeker bij een klooster gangbaar waren.
Faramir schreef:Vandaag de dag zouden zulke kinderen in gewijde grond begraven worden.
In het verleden was het zo dat ongedoopte mensen niet in gewijde grond begraven werden.

Als de doop in de RKK zo belangrijk is, en deze kinderen niet gedoopt waren toont het alleen maar extra aan dat ze als afdankertjes vna de maatschappij gezien werden.
StillAwake schreef:Het toont in elk geval aan dat bastaardkinderen in die tijd echt als afval beschouwd werden, iets wat juist de kerk niet had mogen doen.
Faramir schreef:Dus het enige instituut wat ze onderdak, eten, drinken en onderwijs bood (en daarmee een toekomst) neem je het nu kwalijk dat ze op bepaalde punten tekort zijn geschoten. De kinderen hadden anders allemaal in de goot gelegen samen met hun moeders.

Diezelfde goot waarin ze nu gedumpt zijn bedoel je? Het gaat me niet zozeer om het feit dat mensen tekort geschoten zijn, daar zijn het per slot van rekening mensen voor.
Het punt is juist de manier waarop met deze dode lichaampjes omgegaan werd. De manier waarop deze kinderen overleden is een heel andere discussie.
StillAwake schreef:Deze religieuzen namen inderdaad een zware en ondankbare taak op zich. In dit geval lijkt het alleen alsof deze taak een beetje op de JBF-methode werd uitgevoerd...
Faramir schreef:Makkelijk oordelen. Jij hebt niet in deze situatie gestaan waar jij samen met je paar collega's weinig geschoold was en de zorgtaak kreeg over 100 moeder en 200 kinderen. Waar besmettelijke ziekten uitbraken en aan alle middelen een tekort was.

Dat klopt. Het werk van deze mensen moet dan ook met respect bekeken worden. En ik denk ook dat in een groot gedeelte van de gevallen de kerk juist een oplossing bood.
In dit geval zijn kinderlijkjes (en die van hun vaak wél gedoopte moeders) in een rioolput gedumpt.
Begraven met het overige afval van het klooster. En DÁT kan niet.
Faramir schreef:Maar oordeel gerust verder. Ik heb de nuance die ik wou aanbrengen aangebracht. Dat er zo'n 20 kinderen in een septic tank begraven zijn is niet goed te praten maar voor de rest hebben de betrokkenen zowel zusters als moeders gedaan wat zij konden voor de kinderen.

Juist dat begraven in een septictank toont aan met welke minachting deze zusters (in dit specifieke geval) naar het afval van de maatschappij keken waar ze mee geconfronteerd werden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 jun 2014 13:06

StillAwake schreef:Als de doop in de RKK zo belangrijk is, en deze kinderen niet gedoopt waren toont het alleen maar extra aan dat ze als afdankertjes vna de maatschappij gezien werden.

Of deze kinderen of een deel daarvan gedoopt zijn weet ik niet. Zou zo maar kunnen en dat ze desondanks alsnog in ongewijde grond begraven zijn. Nood breekt wet. Als ik morgen kom te overlijden en er is enkel ongewijde grond beschikbaar dan maar daar begraven worden.
Diezelfde goot waarin ze nu gedumpt zijn bedoel je?

Ze zijn begraven op een veld. Een veld waar inwoners van het dorp regelmatig bloemen brachten, waar een hek om heen staat/stond en waarvan iedereen in de omgeving wist dat het een graf was.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2014 13:10

Faramir schreef:Ze zijn begraven op een veld. Een veld waar inwoners van het dorp regelmatig bloemen brachten, waar een hek om heen staat/stond en waarvan iedereen in de omgeving wist dat het een graf was.

Het punt waar ik van walg is niet zozeer het grafveld, maar vooral de riooltank waarin kinderen gedumpt werden. Van een kerk had ik dat niet willen geloven.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 jun 2014 13:16

StillAwake schreef:Het punt waar ik van walg is niet zozeer het grafveld, maar vooral de riooltank waarin kinderen gedumpt werden. Van een kerk had ik dat niet willen geloven.

Dat vind ik ook. Ik zou daar wel een onderzoek naar willen zien of in ieder geval een antwoord op de waarom vraag van een betrokkene.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2014 13:50

Faramir schreef:Dat vind ik ook. Ik zou daar wel een onderzoek naar willen zien of in ieder geval een antwoord op de waarom vraag van een betrokkene.

Zie je wel dat we het eens zijn?
Mijn walging van dit gebeuren staat los van mijn mening over de katholieke kerk in het algemeen, en nog véél verder los van mijn mening over jou als katholiek in het bijzonder.
Ik hoop dan ook dat je mijn afkeuring van dit gebeuren en de hypocrisie die daar in mijn optiek vanuit deze zusters achter lag niet als een persoonlijk verwijt of een afkeuring van jouw beleving van het christen-zijn opvat.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 jun 2014 11:11

Een schrijfsel wat het drama wel aardig verwoord:
http://broodjepaap.nl/2014/06/11/journa ... massagraf/

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 jul 2014 19:06

Dat kan toch niet waar zijn? :shock:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 jul 2014 18:34

Richard Dawkins noemt zichzelf een seculier christen. Die man van dat↑ artikel zou zichzelf misschien ook zoiets kunnen noemen, of een christelijke seculier. Eigenlijk vind ik elke aanduiding in de trant van 'christelijk' voor zo iemand misplaatst. Want christelijk kan in dit geval toch hooguit betekenen: hij draait mee in het christelijke wereldje van kerk en partij. Maar verder is God voor Hem hooguit Virtual Reality, niet Iemand die er werkelijk is. Want anders zou je het met zo'n handelswijze toch in je broek doen van angst!

De oudtestamentische profeten fulmineerden tegen sociaal onrecht. Met dit bericht worden die teksten ineens weer verrassend actueel.
Als Maleachi 3:5 voorgelezen wordt, zal die man uit dat artikel zijn oren moeten dichtstoppen, lijkt mij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 jul 2014 18:44

Boekenlezer schreef:Richard Dawkins noemt zichzelf een seculier christen. Die man van dat↑ artikel zou zichzelf misschien ook zoiets kunnen noemen, of een christelijke seculier. Eigenlijk vind ik elke aanduiding in de trant van 'christelijk' voor zo iemand misplaatst. Want christelijk kan in dit geval toch hooguit betekenen: hij draait mee in het christelijke wereldje van kerk en partij. Maar verder is God voor Hem hooguit Virtual Reality, niet Iemand die er werkelijk is. Want anders zou je het met zo'n handelswijze toch in je broek doen van angst!

De oudtestamentische profeten fulmineerden tegen sociaal onrecht. Met dit bericht worden die teksten ineens weer verrassend actueel.
Als Maleachi 3:5 voorgelezen wordt, zal die man uit dat artikel zijn oren moeten dichtstoppen, lijkt mij.

Wat mij het meest verbaasd heeft in het artikel, is dat die man nog ouderling was.
Kun je een huisbezoek voorstellen met deze meneer, of dat hij ook mee moet beslissen of iemand zich aan mag melden bij het curatorium, om maar enkele voorbeelden te noemen?
Of dat hij tegen je zegt dat je niet mag scheiden.....................?
Niet alleen deze meneer zit fout, maar ook de rest van de kerkenraad van de kerk waar deze meneer toe behoort.
Want de andere leden van de kerkenraad moeten allang signalen gehoord hebben.
Maar ja, dankzij deze meneer wordt de haat van mensen tegen Christenen, tegen de kerk of uiteindelijk tegen God weer lekker gevoed.
Want zeg nu zelf: Is dit hoe de Heere Jezus vertegenwoordigd wil worden?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jul 2014 19:11

Boekenlezer schreef:Richard Dawkins noemt zichzelf een seculier christen

Hadden we dit niet al gehad, onder de noemer cultuurchristen ?
Of wou je die rotonde nog eens dunnetjes overdoen? :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 jul 2014 19:17

[Is reactie op Bambi. Mealybug zit er helaas ineens tussen...]

Je vraagt je inderdaad af hoe zo iemand binnen zijn kerkeraad functioneerde.
Ik vraag me ook af hoe die man er zelf tegenaan kijkt. Wat gaat er eigenlijk in zijn hoofd om?

Corrupte, frauderende christenen zijn funest voor de reputatie van christenen en christendom bij niet-gelovigen, dat is een ding wat zeker is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 jul 2014 19:24

Het Heilige Familie Ziekenhuis in Warschau... ik weet niet hoor, ik kan het mis hebben, maar in mijn oren klinkt dat als een Rooms-Katholieke instelling. Dan is het volgens mij ook niet zo vreemd als daar een abortus geweigerd wordt. Beetje raar om daar zo over te vallen, als je het mij vraagt.

Poolse arts zwaar onder vuur na weigering abortus

Terug naar “Actualiteit & Politiek”