StillAwake schreef:Deze kinderen zijn in ongewijde grond begraven (en dat is nogal wat in RK kringen...) en daarnaast anoniem begraven (erg voor de nabestaanden).
Faramir schreef:Voor zover ik weet klopt dat. En dat is naar onze huidige maatstaven niet netjes. Sowieso is zo'n tehuis nu niet meer in te denken in een westerse cultuur.
Die hele "gewijde grond" is niet naar onze huidige maatstaven verfoeilijk, maar juist naar de RKK maatstaven die in die tijd, en zeker bij een klooster gangbaar waren.
Het toont in elk geval aan dat bastaardkinderen in die tijd echt als afval beschouwd werden, iets wat juist de kerk niet had mogen doen.
Als je al iemand wilt veroordelen (wat mijns inziens onze taak niet is) moet je bij de ouders wezen. Het kind kan er werkelijk niks aan doen.
StillAwake schreef:Bovendien geeft de hele entourage toch nog steeds een rare smaak in de mond, hoewel het aantal overleden kinderen (hoewel hoog) niet onwaarschijnlijk is.
Faramir schreef:Klopt dat het een vreemde gewaarwording is om geconfronteerd te worden met iets wat wij ons moeilijk voor kunnen stellen wat niet eens zo lang geleden is. Tegenwoordig is het minder erg om een bastaardekind te hebben en kunnen vrouwen ook prima zonder vader het kind opvoeden.
Natuurlijk is de kerk geen voorstander van bastaardkinderen, maar juist deze kinderen zijn slachtoffer van de situatie, en op geen enkele manier dader.
Ik ben een tegenstander van abortus, maar het principiele verschil tussen het in het riool kieperen van een geboren kind en een ongeboren kind ontgaat me ten enen male!Faramir schreef:Naast de 30.000 ongeboren kinderen die enkel al in Nederland vernietigd worden op jaarbasis.
Deze religieuzen namen inderdaad een zware en ondankbare taak op zich. In dit geval lijkt het alleen alsof deze taak een beetje op de JBF-methode werd uitgevoerd...Faramir schreef:Vroeger werd het merendeel van die kinderen gewoon geboren en wist men in de samenleving er niet zoveel raad mee en dus was er enkel nog de katholieke Kerk die zich ontfermde over kind (en moeder). En dat ging niet altijd goed omdat de zusters/broeders die de zorgtaak op zich hadden genomen daartoe lang niet altijd opgewassen waren, omdat de middelen er niet waren en zo nog andere factoren die niet echt positieve invloed hadden.