Waar komt de donkere huidskleur vandaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Waar komt de donkere huidskleur vandaan?

Berichtdoor hettys » 08 jun 2014 10:27

Spreeuw schreef:en wat hadden die twee voor huidskleur volgens jou ?

En in die 6000 jaar zijn alle verschillende huidskleuren spontaan ontstaan ?

Geen idee, het staat niet vermeld in de Bijbel.
Op je tweede vraag weet ik niet direct het antwoord. Er is een algemeen uitgangspunt dat de donkere huidskleur van het geslacht van Cham, een van de zoons van Noach, afkomstig is. Dan zouden Adam en Eva heel goed blank geweest kunnen zijn.

rotterdam schreef: Je moet binnen jouw visie gaan tellen na de zondvloed - dus je hebt 4 echtparen en 4000 jaar.

Nee, je hebt maar 2000 jaar, want we weten dat alle huidskleuren al lang voor het jaar 0 bestonden.
Ook gif is geschapen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 jun 2014 11:14

rotterdam schreef:
nee je snapt het wel / je doet maar alsof.
dag MB mooi pinksterfeest.

nee, ik snap het niet.
En ik doe nooit ''alsof'', want dat is liegen.
Maar misschien ie er iemand wel christelijk en vriendelijk genoeg , die het snapt en uit kan leggen ipv vals beschuldigen?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jun 2014 11:23

hettys schreef:Nee, je hebt maar 2000 jaar, want we weten dat alle huidskleuren al lang voor het jaar 0 bestonden.

Geen speld tussen te krijgen :D

Ga je gang Spreeuw.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 jun 2014 13:19

rotterdam schreef:Geen speld tussen te krijgen :D

Ga je gang Spreeuw.
Waar heb je tweeduizend jaar voor nodig? De Heere spreekt, en het is er; Hij gebiedt, en het staat er.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 jun 2014 17:16

rotterdam schreef:Er zijn echter lieden die "God schiep de mens naar Zijn beeld en gelijkenis"
ook letterlijk nemen.
Voordat je het weet zit er een blanke grijsaard op een troon met de uiterlijke kenmerken van een doorsnee Nederlandse opa.

mealybug schreef:Leg eens uit, ik snap em niet.

Hij bedoelt Sinterklaas. :mrgreen:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jun 2014 17:22

Jvslooten schreef:Geen speld tussen te krijgen :D

Ga je gang Spreeuw. Waar heb je tweeduizend jaar voor nodig? De Heere spreekt, en het is er; Hij gebiedt, en het staat er.

Even om het duidelijk te krijgen ;

4000 jaar geleden (na de zondvloed - volgens jouw telling) waren er dus 8 mensen - 4 echtparen.

En toen ? Is er een tweede schepping aangevangen ?

4000 jaar dwz pak weg 130 generaties ?

En toen ? Witte / zwarten / gelen / roodhuiden ? Spleetogen / dikke Europese plofkoppen/indianen ? Al die talen ?
O nee die waren al eerder in Babel / maar Noach en zijn gezin dat was toch één taal neem ik aan?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jun 2014 17:48

Jvslooten schreef:Waar heb je tweeduizend jaar voor nodig? De Heere spreekt, en het is er; Hij gebiedt, en het staat er.

Tja, als je dat als argument accepteert, is er helemaal geen discussie natuurlijk. Sterker nog, er is niet eens een probleem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 jun 2014 18:45

Mortlach schreef:Tja, als je dat als argument accepteert, is er helemaal geen discussie natuurlijk. Sterker nog, er is niet eens een probleem.
Geweldig toch? Ik hield toch al niet zo van problemen. 8)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 jun 2014 21:14

Spreeuw schreef: Er is een algemeen uitgangspunt dat de donkere huidskleur van het geslacht van Cham, een van de zoons van Noach, afkomstig is. Dan zouden Adam en Eva heel goed blank geweest kunnen zijn.

Niet zo'n heel fris uitgangspunt volgens mij.
http://www.twelvetribes-ex.com/cham.html
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 jun 2014 22:09

Bambi schreef:Leg eens uit, ik snap em niet.

Hij bedoelt Sinterklaas. :mrgreen:[/quote]
deze sinterklaas?
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... andal.html

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 jun 2014 12:11

Inderdaad. Dan is het maar goed dat we nu weten dat mensen oorspronkelijk een donkere huidskleur hadden en uit Afrika/ Azië afkomstig zijn.

http://www.wetenschapsagenda.leidenuniv ... &c=405.htm
Ook gif is geschapen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 09 jun 2014 21:23

Ik vind het aan de orde stellen van dit zg. vraagstuk op zich al verdacht. Wat heeft het met geloof te maken en wat heeft het te maken met jouw persoonlijk geloof? Dit vraag ik niet alleen aan de topic-opener, maar aan alle lezers en deelnemers hier.
Min of meer terzijde: juist gelezen: Het Verbond van James Mitchener. Verbijsterend, dat onze calvinistische voorouders, die in de 19e eeuw naar Zuid-Afrika gingen en daar de Voortrekkers vormden (o.a.), de apartheidspolitiek indertijd hebben uitgevonden op grond van de bijbel. Ze meenden, dat ze Gods wil uitvoerden, door de zwarten en de kleurlingen als mindere mensen te beschouwen en de blanken te verbieden met hen om te gaan. Ze mochten wel als slaven voor ze werken, overeenkomstig de verhalen van de inname van Kanaän door de Israëlieten, zoals o.a. omschreven in het boek Jozua. Verbijsterend. I(n mijn jeugd lagen de boeken van bijv. L. Penning, over de Boerenoorlogen in vele christelijke bibliotheken, waar veel anderssoortige boeken op de verboden lijst stonden. Achteraf verbijsterend. Volgens de Calvinisten had God met de Boeren een verbond gesloten, zoals in het oude testament een verbond met Israël. Ernstige godsdiensthoogmoed.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 jun 2014 23:31

jaapo schreef:Ik vind het aan de orde stellen van dit zg. vraagstuk op zich al verdacht. Wat heeft het met geloof te maken en wat heeft het te maken met jouw persoonlijk geloof? Dit vraag ik niet alleen aan de topic-opener, maar aan alle lezers en deelnemers hier.
Min of meer terzijde: juist gelezen: Het Verbond van James Mitchener. Verbijsterend, dat onze calvinistische voorouders, die in de 19e eeuw naar Zuid-Afrika gingen en daar de Voortrekkers vormden (o.a.), de apartheidspolitiek indertijd hebben uitgevonden op grond van de bijbel. Ze meenden, dat ze Gods wil uitvoerden, door de zwarten en de kleurlingen als mindere mensen te beschouwen en de blanken te verbieden met hen om te gaan. Ze mochten wel als slaven voor ze werken, overeenkomstig de verhalen van de inname van Kanaän door de Israëlieten, zoals o.a. omschreven in het boek Jozua. Verbijsterend. I(n mijn jeugd lagen de boeken van bijv. L. Penning, over de Boerenoorlogen in vele christelijke bibliotheken, waar veel anderssoortige boeken op de verboden lijst stonden. Achteraf verbijsterend. Volgens de Calvinisten had God met de Boeren een verbond gesloten, zoals in het oude testament een verbond met Israël. Ernstige godsdiensthoogmoed.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Bloedrivier

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 10 jun 2014 00:13

Die slag staat ook in het genoemde boek en deze slag en andere worden ook beschreven in de bovengenoemde boeken van Penning. Maar de reactie, de link-verwijzing, staat haaks op het hier aan de orde zijnde en ook haaks op wat ik heb proberen te verwoorden. Overigens: het koloniseren van Afrika is toch gewoon land afpikken van de inboorlingen geweest, om ze vervolgens nog uit te buiten ook. Net zoals de kolonisatie van Zuid-Amerika en de landdiefstal van de Indianen in N.Amerika. Nederland kon er ook wat van, wat betreft slavenhandel en uitbuiting. Die hele kolonisatiegeschiedenis is vaak overgoten geweest met een christelijk sausje. In de bijbel werd rechtvaardiging gezocht en gevonden voor al die wandaden, waarvan de apartheid er één is. Zwarte bladzijden in de geschiedenis van het calvinisme.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 jun 2014 08:40

mealybug schreef:Maar misschien ie er iemand wel christelijk en vriendelijk genoeg , die het snapt en uit kan leggen ipv vals beschuldigen?

Ik gok dat rotterdam doelt op het goed praten van Apartheid door de Boeren dmv de Bijbel..

Terug naar “[Religie] - Open forum”