Berichtdoor jaapo » 09 jun 2014 21:23
Ik vind het aan de orde stellen van dit zg. vraagstuk op zich al verdacht. Wat heeft het met geloof te maken en wat heeft het te maken met jouw persoonlijk geloof? Dit vraag ik niet alleen aan de topic-opener, maar aan alle lezers en deelnemers hier.
Min of meer terzijde: juist gelezen: Het Verbond van James Mitchener. Verbijsterend, dat onze calvinistische voorouders, die in de 19e eeuw naar Zuid-Afrika gingen en daar de Voortrekkers vormden (o.a.), de apartheidspolitiek indertijd hebben uitgevonden op grond van de bijbel. Ze meenden, dat ze Gods wil uitvoerden, door de zwarten en de kleurlingen als mindere mensen te beschouwen en de blanken te verbieden met hen om te gaan. Ze mochten wel als slaven voor ze werken, overeenkomstig de verhalen van de inname van Kanaän door de Israëlieten, zoals o.a. omschreven in het boek Jozua. Verbijsterend. I(n mijn jeugd lagen de boeken van bijv. L. Penning, over de Boerenoorlogen in vele christelijke bibliotheken, waar veel anderssoortige boeken op de verboden lijst stonden. Achteraf verbijsterend. Volgens de Calvinisten had God met de Boeren een verbond gesloten, zoals in het oude testament een verbond met Israël. Ernstige godsdiensthoogmoed.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB