Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor hettys » 05 jun 2014 19:27

Tante Pollewop schreef:En hoe weet je wanneer je 'goed' zit? Is dat te controleren?

Teus schreef:Als je geloofd.

schei uit. Het grootste deel van de wereld geloofd. en toch allemaal verschillend. En onderling maken ze ook nog ruzie. Het is totaal niet te controleren.
Ook gif is geschapen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 19:40

Tante Pollewop schreef:En hoe weet je wanneer je 'goed' zit? Is dat te controleren?

Teus schreef:Als je geloofd.

hettys schreef:schei uit. Het grootste deel van de wereld geloofd. en toch allemaal verschillend. En onderling maken ze ook nog ruzie. Het is totaal niet te controleren.

Je hebt helemaal gelijk, ook is het met ons menselijk verstand of gevoel niet te controleren.
Er is een groot verschil van geloven hettys.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 05 jun 2014 19:45

Teus schreef:Er is een groot verschil van geloven hettys.

leg uit.
Ook gif is geschapen.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 jun 2014 21:38

Laat me raden, er is een select clubje dat op de juiste manier gelooft en de rest is fout?

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 05 jun 2014 21:40

Tante Pollewop schreef:Laat me raden, er is een select clubje dat op de juiste manier gelooft en de rest is fout?

Bingo! U wint de sapcentrifuge. Of... u kunt verder spelen voor de magnetron als u kunt voorspellen wie in deze discussie als eerste zal beweren de juiste manier van geloven te kennen! :wink:

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 22:29

Teus schreef:Er is een groot verschil van geloven hettys.

hettys schreef:leg uit.

Op commando?

We gaan het doen.
Ik begin met deze aanhef omdat ik weet dat mijn hemelse Vader me helpt dit te doen.
Je vraag je nu af hoe ik dat weet.
Ik weet dat omdat ik het je niet uit kan leggen en God mij beloofd heeft te helpen in alles waarbij ik hulp nodig heb, tot eer van Zijn Naam. Ik heb Hem gevraagd te helpen en geloof in Hem en helpt mij.

@Hettys
Als jij zegt dat je een lekker eten kan koken dan geloof ik dat, dan neem ik dat aan.
Wanneer je iets zegt dat wat onwaarschijnlijker is kan ik het ook geloven maar misschien ietsje met een “maar toch…….”in het achterhooft.

Er zijn veel mensen die zeggen dat ze in een god geloven, als je ze dan vraagt wat geloof je dan, dan is het veelal “nou eh….dat hij bestaat”.
Ze geloven dan misschien ook nog dat de beloftes nagekomen wordt inherent aan die god.
En als het er dan op aan komt gebeurt er niets als er om hulp gevraagd wordt.
Vraag je dan of hij ook de zonden heeft vergeven dan zegt men dikwijls “zonden?....ik leef netjes en dat ziet hij ook”
Dit is eigenlijk hetzelfde als wat ik hierboven omschreef.

Nu is er ook het zo genaamde Zaligmakend geloof, een geloof dat Zalig maakt, Heiligt of Zalft, kan ook.
We hebben dit nooit uit ons zelf, het is geen eigenschap of zo en het ook niet anders te verkrijgen als alleen van de Schepper van Hemel en aarde, de enige God.
Er wordt wel eens gezegd “toen ik tot geloof kwam”……dit neigt naar het zelf gedaan te hebben maar is absoluut niet zo, degene die dit zegt zal het zelf ook beamen dat er niets van hem of haar zelf bij is.
Het is niet zo dat als je Christelijk bent dat je ook geloofd, ik praat nu in het vervolg over het geloof van onze Schepper, je kunt jaren naar de kerk gaan, zoals ik zelf, en toch niet dit geloof hebben.
In dit geloof is verschil in kracht, geen gradatie of trap maar eigenlijk hoeveelheid, men praat ook wel eens over een groot of klein geloof.

Dit bijzondere geloof heeft één prioriteit en dat is dat je geloofd dat je zonden door God, door de gave van Zijn Zoon, vergeven zijn. Bij de een kan het een traject zijn tot bij de ander zeer heftig in een korte tijd, bij mij zeer heftig. Dit is het Zaligmakende geloof. Ieder kind van God weet dat zijn of haar zonden vergeven zijn, God heeft dat bekend gemaakt. Dit kan door woorden van God, via de Bijbel, is ook Zijn Woord of door de Liefde die Hij geeft als je afhankelijk van Hem bent.

Het kan zijn, het gebeurt dat iemand zijn zonden vergeven zijn en dat ook weet en best wel leeft zoals de persoon zelf wil, dit zou je een klein geloof kunnen noemen. Krijgt een eeuwig leven maar mist nu hier op aarde heel veel.

Het kan ook zijn dat een gelovige netjes naar de kerk gaat, erg druk is om goed te doen zeg maar, God laten zien wat hij of zij allemaal doet het kerkleven navolgen en de dominee gehoorzaam zijn. Het maakt geen verschil je kunt het ook een klein gelovige noemen.

Nu heb je ook mensen die leven naar de God wil, dit is wat God wil van mensen.
God wil dat we leven in afhankelijkheid van Hem. Hij moet dat zelf geven maar dat is een ander verhaal. God wil dat we Hem overal voor raadplegen omdat we het zelf niet kunnen, om tot Zijn Eer te zijn. Alles moet tot zijn eer zijn. Ieder van God gaat daar in mank hoor.

Als je in afhankelijkheid van God leeft dan weet je, als je Hem nodig hebt, dat Hij je helpt.
Dat is geloven, leven naar de beloften die Hij aan een kind van Hem gedaan heeft.
De Bijbel staat vol met beloftes aan Zijn kinderen. Hij wil zelfs dat je aanspraak op zijn beloftes maakt.
Als je als gelovige God om hulp vraagt en je denkt zou Hij het wel doen, dan ben je wat dit betreft z.g. klein gelovig. Vaak, achteraf als God het toch doet dan schaam je je voor God dat je het niet absoluut geloofd heb, ieder kind van God heeft dit wel eens maar dan maakt God het weer goed met je.
Er wordt nogal snel gezegd dat iemand geloofd, dat is ook wel zo maar niet altijd.

Als je een groot geloof hebt krijg je een nabij leven en wil je steeds meer afhankelijk van God zijn.
Dus het echte geloof komt van God, door de kracht van de Heilige Geest, aan Hem de Eer!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 22:33

Tante Pollewop schreef:Laat me raden, er is een select clubje dat op de juiste manier gelooft en de rest is fout?

Wel zo vriendelijk om eerst eens te reageren op hetgeen ik je het laatste schreef, i.p.v. op een niet zo vriendelijke manier op een schrijven die niet aan je gericht is.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 jun 2014 22:42

Daar heb ik je al op geantwoord.

Volgens mij zat ik er niet ver naast met mijn opmerking. Zodra er termen als 'echt geloof' voorbij komen weet ik al hoe laat het is.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 22:56

Excuus Tante, als je deze bedoeld, heb het over het hoofd gezien.
Tante Pollewop schreef:En hoe weet je wat de Heilige Geest te zeggen heeft? Want er zijn veel christenen met bijna net zoveel veel meningen.
Ik denk niet dat iedereen die luistert naar wat de Heilige Geest zegt het met elkaar eens is, of denk jij van wel?

Het hangt er van af waar het over gaat.
God heeft voor ieder mens een eigen bedeling afhankelijk van karakter, levenswijze e.d.
Als het echt van de Heilige Geest is en de toehoorder is echt gelovig dan zal die het verstaan en er mee eens zijn, dat kan gewoon niet anders, dat is de kracht van de Heilige Geest.
Het is niet zo dat als je naar de kerk gaat dat je een gelovige bent, was het maar waar.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 23:00

Tante Pollewop schreef:
Volgens mij zat ik er niet ver naast met mijn opmerking. Zodra er termen als 'echt geloof' voorbij komen weet ik al hoe laat het is.

Dus geloven is geloven bij jou?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 jun 2014 23:03

Teus schreef:Als het echt van de Heilige Geest is en de toehoorder is echt gelovig dan zal die het verstaan en er mee eens zijn, dat kan gewoon niet anders, dat is de kracht van de Heilige Geest.

Dat zijn dus 2 zaken waar niemand anders dan de persoon zelf iets over kunt zeggen.
Toch zeg jij over andere christenen dat zij niet 'echt gelovig' zijn. Dat is dan toch in tegenspraak met wat je hierboven zegt?

Teus schreef:Dus geloven is geloven bij jou?

Ja.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 23:13

sorry, ik begrijp niet goed wat je bedoeld.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 jun 2014 07:58

Als het echt van de Heilige Geest is en de toehoorder is echt gelovig dan zal die het verstaan en er mee eens zijn, dat kan gewoon niet anders, dat is de kracht van de Heilige Geest.

Toch zijn er legio voorbeelden van christenen van wie we in de regel mogen aannemen dat ze 'echt' gelovig waren of zijn, en die toch een diep meningsverschil hebben in geloofszaken.

Bijvoorbeeld tussen ds. Kersten c.s. en Christelijk-gereformeerde theologen over de verbondenleer. Kersten noemde de Chr.ger. opvating 'verbondsontzenuwend'. Dat is nogal wat.
Bijvoorbeeld tussen de GG en de GGiN. Tot op de dag van vandaag diepe en onoverkomelijke meningsverschillen over de prediking, de uitleg van de Bijbel en wat er in 1953 gebeurd is.
Bijvoorbeeld tussen HHK-ers en mensen die verder gingen als de PKN. Hele families zijn erdoor uiteen gereten. Allemaal ongelovigen?
En kijk eens wat op internet rond, bijvoorbeeld bij de rokende vlaswiek, de woeste weg of iets minder extreme sites. Wat een enorme veroordelingen van elkaar.

Als we jouw stelling volgen, kan er maar één groepje hier zijn die echt gelooft. Want ja, als ze echt geloofden, zouden ze het wel met elkaar eens zijn.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 jun 2014 09:01

Dit bedoel ik dus.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 06 jun 2014 10:49

@Cicero,
Iemand die geloofd die geloofd niet altijd. Het wordt veelal gezegd “ik geloof” en daar is het mee af. Het kan zijn dat van zo’n iemand de zonden vergeven zijn en dat geloofd maar dat wil niet zeggen dat je een geloofsleven hebt.
Het geloof komt door God, door de Heilige Geest uit, ons zelf hebben we dat niet. Iemand met een groot geloof, een nabij leven, heeft zelfs niet altijd het geloof. Om geloof mag/moet je vragen als je verlangen er naar is.
Zoals ik zei is geloven is leven naar Gods beloften en het ene kind van God doet dat meer als de andere omdat de behoefte er vaak niet is, populair gezegd lossen we het zelf wel op.
Ook een kind van God gaat wel eens buiten zijn boekje omdat hij of zij het zelf doet en satan altijd ligt te loeren en als je vertrouwen dan niet op God is, geloofd, dan gaat het veelal fout.
Dan komen de meningsverschillen.
Het geloof kan zelfs van het ene moment op het andere weg zijn.
Een voorbeeld uit een stukje wat ik eens schreef.

Op een vrijdag komt mijn baas naar me toe en zegt Teus je mag volgende week naar Denemarken. Ik schrok een beetje want dan kan ik niet naar die cursus. Ik zeg “Heere hoe kan dat nu, ik mocht toch van U naar die cursus en nu moet ik naar Denemarken, nu kan ik het niet bij wonen.” Terwijl ik tegen God sprak werd ik al rustiger maar was nog nergens van overtuigd. Dit is een moment van ongeloof Stillawake, ik twijfelde, ik vertrouwde voor een moment niet op God want ik ging mijn baas vragen of het wel zeker was.
Hier had ik op dat moment geen geloof. God had me beloofd dat ik naar die cursus mocht en toch ging ik mijn baas vragen of het zeker was. Als mijn geloof er echt op dat moment was had ik gewoon geweten dat ik niet hoefde te gaan, op momentgeloofde ik God niet, ik vroeg mijn baas om bevestiging en niet God.

Ik dus naar mijn baas en vroeg is dat heel zeker? Nou zegt hij voor 99.9% wel ga je koffer maar pakken. Ik dacht bij mezelf “ik ga geen koffer pakken want ik ga niet, ik ga naar die cursus, de volgende donderdag. Toen wist ik dat ik niet hoefde te gaan en dankte God en was superbij natuurlijk. Niet omdat ik niet hoefde te gaan nee dat God me bijstaat, het fijt dat Hij voor me zorgt.
Hier komt het geloof weer terug maar naar aanleiding van de reactie van mijn baas doordat het bijna zeker was. Ik moest een heel eind in die zekerheid gebracht worden om het te geloven, 99.95%.

Toch zijn er legio voorbeelden van christenen van wie we in de regel mogen aannemen dat ze 'echt' gelovig waren of zijn, en die toch een diep meningsverschil hebben in geloofszaken.

Je hebt gelijk al die scheuringen en daardoor alle verschillende kerken komen door ongeloof er wordt niet gewerkt in afhankelijkheid, afhankelijk van God door het geloof door de Heilige Geest, wist je dat God dit verschrikkelijk vindt? Hoe dit komt is weer een ander verhaal.

Bijvoorbeeld tussen HHK-ers en mensen die verder gingen als de PKN. Hele families zijn erdoor uiteen gereten. Allemaal ongelovigen?

Nee, geloof ik niet maar aangaande deze kwestie wel. Als ze God geraadpleegd hadden was het absoluut niet gebeurd. Denk er om dat die mensen die wel afhankelijk van God aangaande deze kwestie waren, gemeenteleden b.v., ongelooflijk veel verdriet aangedaan zijn maar dan weet ik zeker dat God ze ondersteund heeft, door het geloof.

Als we jouw stelling volgen, kan er maar één groepje hier zijn die echt gelooft. Want ja, als ze echt geloofden, zouden ze het wel met elkaar eens zijn.

Als je het bovenstaande kan volgen weet je nu het antwoord.
Er is niemand die continu geloofd. Twijfel aan God of Zijn daden is ongeloof, jammer genoeg heeft ieder kind van God dat.
Op het moment van onenigheid is er geen afhankelijkheid van God.
Satan wil niet dat we van God afhankelijk zijn, hij zal alles proberen om het te verhinderen.
Als we God niet raadplegen, afhankelijk leven, wint satan, we redden het niet, we hebben God daarvoor nodig en moeten geloven dat Hij helpt. Satan is heerser van deze aarde.

Terug naar “[Religie] - Open forum”