Teus schreef:Er is een groot verschil van geloven hettys.
hettys schreef:leg uit.
Op commando?
We gaan het doen.
Ik begin met deze aanhef omdat ik weet dat mijn hemelse Vader me helpt dit te doen.
Je vraag je nu af hoe ik dat weet.
Ik weet dat omdat
ik het je niet uit kan leggen en God mij beloofd heeft te helpen in alles waarbij ik hulp nodig heb, tot eer van Zijn Naam. Ik heb Hem gevraagd te helpen en geloof in Hem en helpt mij.
@Hettys
Als jij zegt dat je een lekker eten kan koken dan geloof ik dat, dan neem ik dat aan.
Wanneer je iets zegt dat wat onwaarschijnlijker is kan ik het ook geloven maar misschien ietsje met een “maar toch…….”in het achterhooft.
Er zijn veel mensen die zeggen dat ze in een god geloven, als je ze dan vraagt wat geloof je dan, dan is het veelal “nou eh….dat hij bestaat”.
Ze geloven dan misschien ook nog dat de beloftes nagekomen wordt inherent aan die god.
En als het er dan op aan komt gebeurt er niets als er om hulp gevraagd wordt.
Vraag je dan of hij ook de zonden heeft vergeven dan zegt men dikwijls “zonden?....ik leef netjes en dat ziet hij ook”
Dit is eigenlijk hetzelfde als wat ik hierboven omschreef.
Nu is er ook het zo genaamde Zaligmakend geloof, een geloof dat Zalig maakt, Heiligt of Zalft, kan ook.
We hebben dit nooit uit ons zelf, het is geen eigenschap of zo en het ook niet anders te verkrijgen als alleen van de Schepper van Hemel en aarde, de enige God.
Er wordt wel eens gezegd “toen ik tot geloof kwam”……dit neigt naar het zelf gedaan te hebben maar is absoluut niet zo, degene die dit zegt zal het zelf ook beamen dat er niets van hem of haar zelf bij is.
Het is niet zo dat als je Christelijk bent dat je ook geloofd, ik praat nu in het vervolg over het geloof van onze Schepper, je kunt jaren naar de kerk gaan, zoals ik zelf, en toch niet dit geloof hebben.
In dit geloof is verschil in kracht, geen gradatie of trap maar eigenlijk hoeveelheid, men praat ook wel eens over een groot of klein geloof.
Dit bijzondere geloof heeft één prioriteit en dat is dat je geloofd dat je zonden door God, door de gave van Zijn Zoon, vergeven zijn. Bij de een kan het een traject zijn tot bij de ander zeer heftig in een korte tijd, bij mij zeer heftig. Dit is het Zaligmakende geloof. Ieder kind van God weet dat zijn of haar zonden vergeven zijn, God heeft dat bekend gemaakt. Dit kan door woorden van God, via de Bijbel, is ook Zijn Woord of door de Liefde die Hij geeft als je afhankelijk van Hem bent.
Het kan zijn, het gebeurt dat iemand zijn zonden vergeven zijn en dat ook weet en best wel leeft zoals de persoon zelf wil, dit zou je een klein geloof kunnen noemen. Krijgt een eeuwig leven maar mist nu hier op aarde heel veel.
Het kan ook zijn dat een gelovige netjes naar de kerk gaat, erg druk is om goed te doen zeg maar, God laten zien wat hij of zij allemaal doet het kerkleven navolgen en de dominee gehoorzaam zijn. Het maakt geen verschil je kunt het ook een klein gelovige noemen.
Nu heb je ook mensen die leven naar de God wil, dit is wat God wil van mensen.
God wil dat we leven in afhankelijkheid van Hem. Hij moet dat zelf geven maar dat is een ander verhaal. God wil dat we Hem overal voor raadplegen omdat we het zelf niet kunnen, om tot Zijn Eer te zijn. Alles moet tot zijn eer zijn. Ieder van God gaat daar in mank hoor.
Als je in afhankelijkheid van God leeft dan weet je, als je Hem nodig hebt, dat Hij je helpt.
Dat is geloven, leven naar de beloften die Hij aan een kind van Hem gedaan heeft.
De Bijbel staat vol met beloftes aan Zijn kinderen. Hij wil zelfs dat je aanspraak op zijn beloftes maakt.
Als je als gelovige God om hulp vraagt en je denkt zou Hij het wel doen, dan ben je wat dit betreft z.g. klein gelovig. Vaak, achteraf als God het toch doet dan schaam je je voor God dat je het niet absoluut geloofd heb, ieder kind van God heeft dit wel eens maar dan maakt God het weer goed met je.
Er wordt nogal snel gezegd dat iemand geloofd, dat is ook wel zo maar niet altijd.
Als je een groot geloof hebt krijg je een nabij leven en wil je steeds meer afhankelijk van God zijn.
Dus het echte geloof komt van God, door de kracht van de Heilige Geest, aan Hem de Eer!