Valse leraren, en leraressen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Valse leraren, en leraressen.

Berichtdoor xsidd » 03 jun 2014 10:12

Hoi allemaal,

9 jaar geleden, mocht ik door genade tot geloof komen. In de tijd erna, ben ik op zoek gegaan naar een kerk. En ik heb met grote verbazing gezien, dat heel veel mensen, bijna alles wat de pastor of predikant zegdt, aannemen als zoete koek. Als het goed in het leven, of straatje past dan is het wel goed...

Zo kwam ik in kring van gelovigen, die terwijl de voorganger aan het preken was, hard moest lachen.. En de 1 viel de ander bij... Nou, ik had weinig te lachen, maar vond het een zeer apart verhaal. Toen het meisje voor me, ineens begon te bewegen en kronkelen als een slang, dacht ik : Ik zit hier niet goed. Ik heb dat aangekaart bij degene die me meenam, en die vond het normaal... Normaal??? Nou, ik kan u zeggen dat ik aardig wat gezien heb in mijn leven, maar dit achtte ik zeker niet als normaal.

Veel Christenen houden zichzelf deze tekst voor als het om de leraren, of leraressen gaat...

Matheus 7 vers 17 en 18 (Herziene Statenvertaling)
17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort en een slechte boom brengt slechte vruchten voort.
18 Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen.

Dat is een maatstaf die de Heere Jezus geeft, maar veel mensen willen niet naar deze tekst van Petrus kijken, die net zo goed waarheid is.

2 Petrus 2 vers 1 (Herziene Statenvertaling)
Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die HEIMELIJK verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf.

In deze huidige tijd wil ik alle nadruk leggen, op het woord HEIMELIJK. Het houd mijns inziens in dat er dus leraren, en leraressen zijn die dus dingen toevoegen in de ware leer, of er van af doen. Maar het probleem is dat het heimelijk is, en dus niet zichtbaar.

+- 2014 jaar lang heeft de tegenstander van God de tijd gehad om de kerk van God te bestuderen. Iedereen weet dat de tegenstander, God wil nabootsen... Het intereseert hem niet of u 99,9 procent waarheid geloofd, maar met dat éne stukje leugen u ten gronde gaat... Het maakt satan niet uit, of u wettish leeft, en denk daardoor behouden te worden... Het zal satan een worst wezen, hoe u misleid word.. Als u maar misleid wordt.

Een goed voorbeeld wat misbruikt word door de tegenstander is handoplegging.

Door handoplegging worden in de geestelijke wereld enorme ketens van mensen gevormd. En als degene die begonnen is een valse leraar is, zit je dus gezellig allemaal door handoplegging aan hem vast. Dit is niet zichtbaar voor het blote oog, maar wel de diepe waarheid achter handoplegging.

Handoplegging zoals Paulus deed is natuurlijk goed, maar dat was ook geen valse leraar. Ik verketter handoplegging zeker niet, maar als de vijand het gebruikt door valse leraren het te laten uitvoeren, zijn de rapen gaar mijns inziens.

Ik open dit topic, omdat ik erg benieuwd ben naar jullie inzichten hierover, en om deze dingen te delen. Ik heb heel bewust geen kerken, of achtergronden benoemd....

Wat vinden jullie hiervan, en hoe zien jullie dit?

Hartelijke groet.
Laatst gewijzigd door xsidd op 03 jun 2014 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Re: Valse leraren, en leraressen.

Berichtdoor MoesTuin » 03 jun 2014 10:35

Geen Dominee
Geen Voorganger
Geen Mens

kan jou het Eeuwige Leven schenken.
Dat kan enkel en alleen de Heere Jezus, door oneindige Genade en het werk van de Heilige Geest, die dit in je werkt.

de Heere Jezus is de Ware Wijnstok
Zijn Vader is de Landman

Elke rank aan Hem die geen vrucht draagt neemt Hij weg
Maar elke rank die vrucht draagt snoeit Hij zodat de rank meer vrucht gaat dragen

Wij zijn nu door het Woord wat Jezus bracht rijk
Blijf in Hem en dan verhoord Hij alle gebeden van Zijn kinderen
Zie enkel op Hem.

Geen Kerk / Gemeente heeft het 100 procent bij het juiste eind
De Kerk op aarde is niet volmaakt
Christus zal deze op de jongste dag Volmaakt maken
Er zal dan ook geen Hervormde Kerk of Gereformeerde Gemeente of Evangelische Gemeente of Rooms Katholieke kerk of welke richting dan ook kerk zijn, maar de Gemeente van de Heere Jezus Christus, die gevormd zal worden door elke mens, waarin de Heere Jezus in het hart persoonlijk woont en geleefd wordt in alles.
tot die tijd denken velen het beter te weten soms dan wie dan ook (zeer helaas)

Openbaringen 2 vers 2-7 schreef:2 Ik weet uw werken en inspanning en uw volharding en dat gij de kwaden niet kunt verdragen en hen op de proef gesteld hebt, die zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat gij hen leugenaars hebt bevonden;
3 en gij hebt volharding en hebt verdragen om mijns naams wil en gij zijt niet moede geworden.
4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt.
5 Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt en bekeer u en doe (weder) uw eerste werken. Maar zo niet, dan kom Ik tot u en Ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen, indien gij u niet bekeert.
6 Doch dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke ook Ik haat.
7 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.

https://www.youtube.com/watch?v=7ju2l92lHDc
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 03 jun 2014 12:08

xsidd schreef:Ik open dit topic, omdat ik erg benieuwd ben naar jullie inzichten hierover, en om deze dingen te delen. Ik heb heel bewust geen kerken, of achtergronden benoemd....

Wat vinden jullie hiervan, en hoe zien jullie dit?

Hartelijke groet.

Misschien moet je eerst eens naar jezelf kijken, in plaats van over anderen te oordelen?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 03 jun 2014 12:14

xsidd,

In wat voor soort dienst was je dan verzeild geraakt?
Opwekkings-achtig, evangelisch, baptistisch?
Je hoeft niet gelijk naam en adres te noemen.

Waar ik dan mee zit: hoe herken je valse leraren en leraressen?
Inhoudelijk: in "onze" kerk wordt ook wel eens gelachen.
Wat is er verkeerd met vrolijk zijn, het is dan ook een (eucharistie)Viering(!)
Waar moet een dienst aan voldoen? Geven de de apostelen hier nog handreikingen>
Vermaning: ja wat mij betreft wel.
Onderzoeking: idem
Bidden, danken en Lofprijzing en je verheugen: idem, zo niet het belangrijkste.

Daar bots ik wel eens met de bevindelijken: Ze lopen op de vroege zondagmorgen met een strak gezicht naar de kerk, groeten niemand; (op een doordeweekse dag wel.) schenken je soms een minachtende blik (wat doe jij op straat??) Lopen over de hele breedte van de straat, want hoe haalt een ander zich in het hoofd om er langs te willen rijden op zondag.
De dienst komt over als een grote strafexpeditie* en waag het niet s'avonds weg te blijven!
* Troost, vreugde en verdraagzaamheid worden hierbij nogal eens vergeten.

Nog een heeeele andere kant van het spectrum
Stukje van Nehemia-ministries voorganger gezien op You-tube en daar schrik ik dan heel erg van.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 jun 2014 12:37

Cicero schreef:Misschien moet je eerst eens naar jezelf kijken, in plaats van over anderen te oordelen?

Als ik je reactie zo lees dan maak ik er uit op dat je niet weet wat er allemaal speelt in deze wereld als het gaat om dwaalleringen.
Met name in de VS...
Probleem is veel groter dan jij denkt.. :(

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 jun 2014 12:43

@moderngelovige

Ik kwam terecht bij de betreffende gemeente, waarvan ik de naam niet meer weet. Ik ben daar ook maar 1 keer geweest, en ik schaar het niet onder 1 van de mogelijkheden die je nu geeft... Want ik wil door deze ervaring met deze gemeente de verschillende richtingen, niet afkraken. Dat is mijns inziens niet eerlijk, en ook onnuttig.

Er zijn verschillende manieren om een valse leraar of lerares te herkennen.

1 Spreekt diegene tot eigen eer, of tot eer van God? En dan vermeld ik er gelijk bij, dat je ook vol lofprijzing over God, en de Heere Jezus kan praten, met zoveel indruk dat het alsnog om diegene zelf gaat, ook al zegd diegene anders.
2 Hoe spreekt diegene over God de Vader ? Kent hij of zij God, of probeert hij of zij een verdraaid beeld voor te houden? Dat is duidelijk te herkennen, aan hoe diegene in woorden spreekt.
3 Is de leer ,die word verteld, te toetsen aan, en naast het Woord? Of is de leer ingevuld met meningen, en aanname's van de leraar, of lerares?

En ik heb er niks tegen als er word gelachen in de kerk hoor :) Alleen als mensen beginnen te kronkelen over de grond, en de pastoor verteld een verhaal dat er bij iemand edelstenen uit de lucht, en de tuin vielen, ben ik gegaan.
Laatst gewijzigd door xsidd op 03 jun 2014 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 jun 2014 12:45

@Cicero

Begin citaat"Misschien moet je eerst eens naar jezelf kijken, in plaats van over anderen te oordelen?Einde citaat"

Wie heb ik geoordeeld Cicero?
Laatst gewijzigd door xsidd op 03 jun 2014 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 03 jun 2014 12:46

xsidd schreef:@Cicero

Begin citaat"Misschien moet je eerst eens naar jezelf kijken, in plaats van over anderen te oordelen?Einde citaat"

Wat heb ik geoordeeld Cicero?

De Handoplegging

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 jun 2014 12:50

@benefietdiner

Als je het goed gelezen heb, kan je zien dat ik handoplegging niet geoordeeld heb. Ik heb de waarheid, wat er gebeurd door handoplegging willen laten zien naar wat ik weet.... En ik heb ook de twee mogelijkheden genoemd. De goede mogelijkheid door als je handoplegging krijgt van iemand die een Kind van God is. En de verkeerde kant van handoplegging, als een valse leraar of lerares het gebruikt, want dan zijn de mensen waar de handen zijn opgelegd, verbonden aan die valse leraren, en leraressen.

Met vriendelijke groet.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jun 2014 12:55

Is iets wat niet binnen je eigen traditie of belevingswereld past dan vals? Of is het gewoon anders?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 jun 2014 13:01

@Farimir

Dat zou vreemd zijn... En mijns inziens, zou dat enorm kortzichtig zijn, om alles wat van buiten komt, te toetsen aan je eigen ervaring, wat wel logisch is, maar geen maatstaf is voor vals of niet vals.

Er staat een belofte in de Bijbel over de waarheid. Want met de waarheid is de leugen te weerleggen.

Johannes 16 vers 13 (HS)

Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 03 jun 2014 16:49

Volgens mij is er hier een misverstand over wat xsidd bedoelt.
Ik neem aan dat hij niet gewoon lachen tijdens een dienst bedoelt,
maar lachen 'in de geest'. Oftewel mensen die hysterisch lachen en zeggen dat de Heilige Geest dat bewerkstelligt. Dat is wat anders dan mensen die lol hebben tijdens een dienst om een grapje ofzo.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 jun 2014 16:57

@Ayla

Ja, natuurlijk ben ik niet tegen normaal lachen :). En ik weet niet goed wat ik moet met het lachen in de Geest. Lang heb ik gezocht naar de waarheid daarover, maar ik ben er niet uit gekomen. En eerlijk gezegd durf ik daar niet zomaar, iets over te zeggen...

Groet.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 03 jun 2014 17:29

xsidd schreef:@Ayla

Ja, natuurlijk ben ik niet tegen normaal lachen :). En ik weet niet goed wat ik moet met het lachen in de Geest. Lang heb ik gezocht naar de waarheid daarover, maar ik ben er niet uit gekomen. En eerlijk gezegd durf ik daar niet zomaar, iets over te zeggen...

Groet.

Zie je, ik dacht al dat je dat bedoelde! Volgens mij begreep de rest je verkeerd (zo niet:excuus!)
Ik heb precies hetzelfde, ik vind het eerlijk gezegd eng, en huilen 'in de geest' is al helemaal dramatisch, ik kan er echt niet tegen! Maar aan de andere kant durf ik het niet te veroordelen want misschien is het wel van God en dan heb je gezondigd tegen de Heilige Geest!
(Iets van God toeschrijven aan de boze!!).
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 jun 2014 17:46

@Ayia

Ik ben om exackt dezelfde reden, zo voorzichtig! Straks zou ik iets zeggen over Gods Heilige Geest, wat als laster kan worden aangemerkt, en daar pas ik voor.

Groet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”