Tante Pollewop schreef:Ik vind eerlijk gezegd mensen die hun kind niet thuis willen ontvangen omdat hun kind homo is best wel extremistisch.
Dat zeg ik niet, en yobem ook niet.mona schreef:Zeker is dit extreem, en ik vind dat heel erg. Maar je kunt toch niet zeggen dat het christelijke broertje van de homo vanuit zijn overtuiging als christen een bom onder de auto van zijn broer zal plaatsen, omdat hij homo is. Dat gaat toch echt wel tien stappen verder over de grens van een christen.
Tante Pollewop schreef:Zo ver weg is dat extremisme niet.
Met 'dat extremisme' doelde ik op de eerder geschetste situatie. En eigenlijk vind ik dat net zo kwalijk als een bomaanslag. Van dichtbij maak ik mee hoe het is om als kind afgewezen te worden door je ouders. Dat grijpt diep in.mona schreef:hoe lang duurt het nog denk je, voordat ik jouw op kom zoeken met een gordel om mijn middel? Vind je dat niet een beetje 'opgeblazen'?
Tante Pollewop schreef:Als je geen consensus wil zoeken, plaats je je dus eigenlijk buiten de samenleving, zoals yobem ook al betoogd heeft.
mona schreef: Het gaat er mij om dat je met elkaar om moet gaan in verdraagzaamheid. Dat is wat anders dat dat ik jouw standpunt voor de helft accepteer, omdat ik vrede met jou wil houden. In de midden bij elkaar komen, is voor allebei water in de wijn doen. Ik zie dat van jullie standpunt uit, ook niet gebeuren. Blijft er dus verdraagzaam zijn naar elkaar over.
Ik ben best wel begripvol over standpunten. Maar als mensen anderen gaan kwetsen houdt het op. Dat kwetsen gebeurt hier en op andere plekken in de reformatorische hoek aan de lopende band tegenover (christelijke) andersdenkenden.
Wat dat betreft kunnen we het beste elkaar en elkaars standpunten respecteren. Dat betekent niet dat we het met elkaar eens zijn of dat we er niet over kunnen praten. Als je respectvol bent tegenover andersdenkenden betekent dat ook dat je de ander als gelijkwaardig ziet. Dat kan niet als je je eigen mening als die van God ziet en ook op die manier het gesprek ingaat. Dan geef je jezelf teveel autoriteit, waardoor je je boven een ander plaatst. In gesprek gaan met iemand die met jou van mening verschilt heeft geen zin als je je hebt opgesloten in je eigen gelijk.
Kortom, het gaat er dus niet om dat je standpunten van een ander (gedeeltelijk) overneemt of niet, maar vooral om gelijkwaardigheid tussen gesprekspartners en een open luisterende houding.