Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 jun 2014 09:40

Tante Pollewop schreef:Ik vind eerlijk gezegd mensen die hun kind niet thuis willen ontvangen omdat hun kind homo is best wel extremistisch.
mona schreef:Zeker is dit extreem, en ik vind dat heel erg. Maar je kunt toch niet zeggen dat het christelijke broertje van de homo vanuit zijn overtuiging als christen een bom onder de auto van zijn broer zal plaatsen, omdat hij homo is. Dat gaat toch echt wel tien stappen verder over de grens van een christen.
Dat zeg ik niet, en yobem ook niet.
Tante Pollewop schreef:Zo ver weg is dat extremisme niet.
mona schreef:hoe lang duurt het nog denk je, voordat ik jouw op kom zoeken met een gordel om mijn middel? Vind je dat niet een beetje 'opgeblazen'?
Met 'dat extremisme' doelde ik op de eerder geschetste situatie. En eigenlijk vind ik dat net zo kwalijk als een bomaanslag. Van dichtbij maak ik mee hoe het is om als kind afgewezen te worden door je ouders. Dat grijpt diep in.

Tante Pollewop schreef:Als je geen consensus wil zoeken, plaats je je dus eigenlijk buiten de samenleving, zoals yobem ook al betoogd heeft.
mona schreef: Het gaat er mij om dat je met elkaar om moet gaan in verdraagzaamheid. Dat is wat anders dat dat ik jouw standpunt voor de helft accepteer, omdat ik vrede met jou wil houden. In de midden bij elkaar komen, is voor allebei water in de wijn doen. Ik zie dat van jullie standpunt uit, ook niet gebeuren. Blijft er dus verdraagzaam zijn naar elkaar over.

Ik ben best wel begripvol over standpunten. Maar als mensen anderen gaan kwetsen houdt het op. Dat kwetsen gebeurt hier en op andere plekken in de reformatorische hoek aan de lopende band tegenover (christelijke) andersdenkenden.

Wat dat betreft kunnen we het beste elkaar en elkaars standpunten respecteren. Dat betekent niet dat we het met elkaar eens zijn of dat we er niet over kunnen praten. Als je respectvol bent tegenover andersdenkenden betekent dat ook dat je de ander als gelijkwaardig ziet. Dat kan niet als je je eigen mening als die van God ziet en ook op die manier het gesprek ingaat. Dan geef je jezelf teveel autoriteit, waardoor je je boven een ander plaatst. In gesprek gaan met iemand die met jou van mening verschilt heeft geen zin als je je hebt opgesloten in je eigen gelijk.

Kortom, het gaat er dus niet om dat je standpunten van een ander (gedeeltelijk) overneemt of niet, maar vooral om gelijkwaardigheid tussen gesprekspartners en een open luisterende houding.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2014 10:23

Even een zijstraatje, maar dat 'zo zijn wij niet' intrigeert mij. We denken allemaal dat we zo beschaafd zijn, dat wij niet in staat zouden zijn tot (zulke) erge dingen. En toch blijkt uit onderzoek en praktijk dat mensen in extreme situaties heel extreme dingen doen.

Nu is het in het Westen gelukkig zo dat er maar weinigen zijn die voelen dat terrorisme/aanslagen de enige manier zijn om te worden gehoord. Dat zegt mijns inziens meer over de situatie op de plaatsen waar dat wél zo is dan over onze 'inherente' goedheid.

Want wat nou als je geloof, je organisaties, je kerken, je politieke partijen, je media allemaal verboden worden. Hoe zorg je dan dat je wordt gehoord? Ga je dan nog steeds gedwee zitten afwachten? Jij misschien wel, maar of iedereen zo is? Ik vrees van niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 jun 2014 21:20

yobem schreef: Wat de ware God voor u is dat bepalen wij wel, en in samenleven zijn we eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd zolang u niet volgens onze pijpen wilt dansen; u mag niet berusten in uw onwil jegens de door ons bepaalde waarheid. Dat is extremistisch. Het laat geen enkele ruimte voor foutmarges in de eigen interpretatie, laat geen enkele ruimte voor andere perspectieven. Hier is uw kant en klaar pakket; doe de riem om een zodra u het draagt zijn we blij voor/met u; we verzekeren u dat het geen bom is*.

Nee, de waarheid omtrent Gods Woord is niet door ons bepaald. Dat is nu juist de reden waarom het uw plicht is om erin te geloven.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 jun 2014 21:54

Spreeuw schreef:Nee, de waarheid omtrent Gods Woord is niet door ons bepaald. Dat is nu juist de reden waarom het uw plicht is om erin te geloven.

Het vervelende is dat deze 'waarheid' omtrent Gods Woord ook maar een menselijke interpretatie is. Daarom is het nogal arrogant om te zeggen dat het je plicht is om erin te geloven.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 02 jun 2014 22:02

Tante Pollewop schreef:[Het vervelende is dat deze 'waarheid' omtrent Gods Woord ook maar een menselijke interpretatie is. Daarom is het nogal arrogant om te zeggen dat het je plicht is om erin te geloven.

Vanuit Spreeuw's geloofsovertuiging begrijp ik dat dan weer wel.
Het is niet arrogant al ben ik het er niet mee eens.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 jun 2014 22:08

Vanuit een gemeenschap waar dit idee er met de paplepel wordt ingegoten begrijp ik dat ook, maar ik mag toch wel vinden dat dit arrogant is?

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 02 jun 2014 22:30

Spreeuw schreef:Nee, de waarheid omtrent Gods Woord is niet door ons bepaald. Dat is nu juist de reden waarom het uw plicht is om erin te geloven.

Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend. Het is door jou bepaald dat het niet door jullie bepaald is. Geloof me, dit spelletje kunnen we nog wel even doorspelen.

Ik zie trouwens dat mijn plaatje verwijderd is en dat de moderator graag zijn duit in het zakje doet in de discussie. Dat lijkt me prima, maar kom dan gewoon lekker in het openbaar meediscussiëren en niet een beetje sneaky achteraf je christelijke lange tenen een soort van onherroepelijk gelijk laten halen. :D wat mij betreft is dit soort censuur het begin van het einde van een open forum... Je mag er wel roepen dat mensen naar de hel moeten, je mag er roepen dat de aarde hol is, je mag roepen dat de islam een duivelse uitvinding is maar oei oei oei inzicht verschaffen waarom een (intern) liefdevol perspectief niet per definitie een (extern) onschadelijk perspectief is, is respectloos voor christenen. Die tere zieltjes moeten beschermd worden van hogerhand tegen al te veel kritische noten. Chapeau; je hebt je christelijke burgerplicht wel weer gedaan: Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 02 jun 2014 22:32

yobem schreef:Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs.

Hoe vul jij dat dan persoonlijk in?

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 02 jun 2014 22:44

jamillah schreef:Hoe vul jij dat dan persoonlijk in?

Hahaha point taken; maar ik ben geen huisgenoot van jullie geloof meer. Toch wil ik er best antwoord op geven; door serieus mijn best te doen in de discussies die hier plaats vinden. Een goed gesprek ben ik nog nooit uit de weg gegaan.

Ik vrees alleen dat ik niet zo gevoelig ben voor heilige huisjes of gekwetste christenen. Dat spel heb ik nu wel vaak genoeg gezien; in veel gevallen is het een bewuste strategie om het dan maar ergens niet over te hebben. Het gebeurt nogal eens dat mensen aanstoot nemen aan wat ik schrijf; andersom eigenlijk nooit in die mate dat ik denk: goh, laat ik eens vragen of dat verwijderd mag worden; ik geloof dat ik ooit één keer zo'n verzoek heb ingediend toen iemands privé leven door het slijk gehaald werd, en dat betrof niet eens mijn eigen privé. In een open samenleving met vrijheid van meningsuiting heeft het niet zo veel zin om je gekwetst te voelen, je ontwikkelt er een schild tegen door goede argumenten op te werpen en in dialoog te gaan. De bedoeling achter een bepaalde kreet wordt vaak vanzelf duidelijk als je wat langer doorpraat.

Zoals je weet ben ik los van het papier ook niet zo scherp, eerder timide, we kennen elkaar ook buiten dit forum als ik me niet vergis. De mensen die ooit serieus via PB met mij hebben gesproken zullen vaak een mildere toon hebben getroffen. Maar ik kom hier om te discussiëren over de verhouding tussen het christendom en de seculiere wereld, ik vind dat nuttig om zo mijn geest te slijpen en te scherpen. Ik vind het prettig vind om het gevoel met jullie wereld en jullie denkwijze niet te verliezen. Ook al heb ik daar pittige kritiek op. In het dagelijks leven staat de deur open voor iedereen; ongeacht afkomst of religieuze overtuiging. Maar op een forum geniet ik wel van het spel van de retoriek en dat mag best helder en scherp. Ik incasseer een hoop, daar piep ik niet over tegenover moderatoren, maar andersom is dat blijkbaar ingewikkelder; c'est la vie. Ik was niet van plan om dan maar een beetje minder helder te discussiëren, we zien wel wat er van komt.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 02 jun 2014 22:59

yobem schreef:Zoals je weet ben ik los van het papier niet zo scherp, we kennen elkaar ook buiten dit forum als ik me niet vergis.

:-k :-k :-k :mrgreen:

Het begon ergens te dagen maar na die wc-eend wist ik het eigenlijk zeker :mrgreen:

Ik weet een beetje van je insteek, familie van je houd er ook van op deze manier discussie te voeren. Lokt uit tot dieper en serieus nadenken over waarom je nu eigenlijk staat voor een standpunt. Maar inderdaad, op 'papier' kan het soms hard over komen en dat is pijnlijk. Anderzijds word er bij 'ons' ( 8) ) scherp gepreekt en dat steekt ook wel eens goed dus wat mij betreft, ga zo door :-)

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 02 jun 2014 23:07

jamillah schreef:familie van je houd er ook van op deze manier discussie te voeren.

Dat klopt, ik zat laatst aan de keukentafel met mijn ouders en de jongste telg bij ons thuis. En het spel ging zoals vroeger direct op de wagen over van alles en nog wat :mrgreen: ik kon een lichte glimlach maar moeilijk onderdrukken want ons, eens zo timide, jongste zusje gaf geen millimeter, maar hield zich als een ware veldheer staande tussen mijn vader en mij. Het zit er van jongs af aan al in vrees ik... Het doet er ook niet toe welk standpunt je inneemt als je het maar met verve leert verdedigen. Maar dit geheel offtopic.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 jun 2014 23:13

Dat scherp zijn op papier komt denk ik ook wel omdat je graag goed begrepen wilt worden. Als ik kijk wat sommigem van de meest duidelijke stukjes tekst al brouwen, kun je maar beter kort en helder formuleren.

Los daarvan is het ook wel zo dat ook ik de neiging hen om er wel eens hard in te vliegen als ik me weer eens enorm verbaas of ontzettend erger. Ik vind het niet erg om op dezelfde manier van repliek gediend te worden. :)

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 02 jun 2014 23:15

Tante Pollewop schreef:Als ik kijk wat sommigem van de meest duidelijke stukjes tekst al brouwen, kun je maar beter kort en helder formuleren.
Tja, dat zit me dan weer minder in de genen hahaha

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 03 jun 2014 07:28

yobem schreef:quote="jamillah"Hoe vul jij dat dan persoonlijk in?/quote

Hahaha point taken; maar ik ben geen huisgenoot van jullie geloof meer. Toch wil ik er best antwoord op geven; door serieus mijn best te doen in de discussies die hier plaats vinden. Een goed gesprek ben ik nog nooit uit de weg gegaan.

Ik vrees alleen dat ik niet zo gevoelig ben voor heilige huisjes of gekwetste christenen. Dat spel heb ik nu wel vaak genoeg gezien; in veel gevallen is het een bewuste strategie om het dan maar ergens niet over te hebben. Het gebeurt nogal eens dat mensen aanstoot nemen aan wat ik schrijf; andersom eigenlijk nooit in die mate dat ik denk: goh, laat ik eens vragen of dat verwijderd mag worden; ik geloof dat ik ooit één keer zo'n verzoek heb ingediend toen iemands privé leven door het slijk gehaald werd, en dat betrof niet eens mijn eigen privé. In een open samenleving met vrijheid van meningsuiting heeft het niet zo veel zin om je gekwetst te voelen, je ontwikkelt er een schild tegen door goede argumenten op te werpen en in dialoog te gaan. De bedoeling achter een bepaalde kreet wordt vaak vanzelf duidelijk als je wat langer doorpraat.

Zoals je weet ben ik los van het papier ook niet zo scherp, eerder timide, we kennen elkaar ook buiten dit forum als ik me niet vergis. De mensen die ooit serieus via PB met mij hebben gesproken zullen vaak een mildere toon hebben getroffen. Maar ik kom hier om te discussiëren over de verhouding tussen het christendom en de seculiere wereld, ik vind dat nuttig om zo mijn geest te slijpen en te scherpen. Ik vind het prettig vind om het gevoel met jullie wereld en jullie denkwijze niet te verliezen. Ook al heb ik daar pittige kritiek op. In het dagelijks leven staat de deur open voor iedereen; ongeacht afkomst of religieuze overtuiging. Maar op een forum geniet ik wel van het spel van de retoriek en dat mag best helder en scherp. Ik incasseer een hoop, daar piep ik niet over tegenover moderatoren, maar andersom is dat blijkbaar ingewikkelder; c'est la vie. Ik was niet van plan om dan maar een beetje minder helder te discussiëren, we zien wel wat er van komt.

Zo, dat lucht wel op zeker [:]|

Jammer dat je geen huisgenoot meer bent in het geloof.
Ik hoop dat er nog wat "suddert" gezien het geven dat je nog hier op dit forum bent.
Het Geloof is een persoonlijke zaak.
Het is zo gemakkelijk om al die "vervelende gelovigen" over 1 kam te scheren in het geheel.
Maar neem maar van mij aan....
Het Geloof is er enkel als het Leeft in het hart van de mens, heel persoonlijk. (onverdiend en niet uit werken van de mens maar van God de Vader Zoon en Heilige Geest)

Je kan in mede christenen diep teleurgesteld zijn, (weet er alles van), maar dan nog....
Je kan alles verliezen, maar het Geloof dat in je is, in je Woont.... als je dat maar behoudt, heel persoonlijk.
Alles kan van je afgepakt worden, maar het Geloof wat in je hart woont / je ziel, daar kan geen mens bij
Vergeet dat nooit.

Het is altijd gemakkelijk om als mens om je heen te kijken, naar de ander.....
Maar het gaat niet om de ander, het gaat om jou zelf
want, Hoor, de Heere Jezus nodigt jou uit, : "Komt tot het feest"

https://www.youtube.com/watch?v=LsicPfyrNJk

Komt tot het Feest schreef:1. Hoort, Jezus noodt u: Komt tot het feest,
Komt, alle dingen zijn gereed,
Voor arm en rijk is er plaats bereid,
Trekt aan thans het bruiloftskleed.

Koor: Elk die wil mag komen,
Gaat, in de koningszaal,
O zwakken en vermoeiden,
Daar 's plaats aan 't bruiloftsmaal.

2. Hoort, Jezus noodt u : Komt tot het feest.
Kom, o mijn vriend, nog is het tijd,
Ga binnen, blijf toch niet buiten staan,
Voor u is ook plaats bereid.

3. Hoort, Jezus noodt u: Komt tot het feest,
Kom, arme zondaar stel niet uit,
De Vader roept u een welkom toe,
Kom, neem nu een vast besluit.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 jun 2014 08:31

yobem schreef: Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend. Het is door jou bepaald dat het niet door jullie bepaald is. Geloof me, dit spelletje kunnen we nog wel even doorspelen.

Nee, dat is het niet. Gods Woord gaat radicaal tegen eigen menselijke bepalingen in. Er bestaat namelijk een natuurlijke drang vanuit mensen om te denken dat ze goed zijn en om zelf hun eigen leven te willen bepalen. De Bijbel gaat daar dwars tegen in. Als zondaar aan de voeten van de Here terechtkomen. Ja, wie wil dat? Nee, u niet, en ik ook niet. Wat is het een wonder als de Gods Geest je overtuigt van de waarheid, je ogen opent voor Hem, Die hemel en aarde geschapen heeft. Maak er geen spelletje van en buig vandaag nog uw knieën voor de Here.

Terug naar “[Religie] - Open forum”