Waar komt de donkere huidskleur vandaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Waar komt de donkere huidskleur vandaan?

Berichtdoor Spreeuw » 31 mei 2014 16:20

Mensen met een donkere huidskleur. Zij worden helaas geregeld gediscrimineerd. Dat mag natuurlijk niet. Ik vroeg me af waar de donkere huidskleur vandaan komt. Er wordt wel gezegd dat mensen met een donkere huidskleur van het geslacht van Cham, een van de zonen van Noach, vandaan komen. Chams nageslacht wordt door Noach vervloekt, omdat Cham aan zijn broers vertelde dat Noach naakt was. Maar klopt het wel dat de donkere huidskleur van het geslacht van Cham afkomstig is?

Faramir

Re: Waar komt de donkere huidskleur vandaan?

Berichtdoor Faramir » 31 mei 2014 16:28

"De kleur van de huid wordt bepaald door de hoeveelheid en het type pigment (melanine) in de huid. Er zijn twee typen melanine, te weten feomelanine (rood tot geel) en eumelanine (donkerbruin tot zwart). Van beide soorten wordt de hoeveelheid en het type bepaald door vier tot zes genen. De mens erft één zo'n gen van de vader en één van de moeder. Van deze genen komen diverse allelen voor, wat resulteert in een grote variëteit van verschillende huidskleuren."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huidskleur

Overigens worden mensen met een blanke huid ook gediscrimineerd. Je kan eigenlijk wel zeggen dat elke huidskleur wel ergens gediscrimineerd wordt.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 mei 2014 16:29

Spreeuw schreef:Mensen met een donkere huidskleur. Zij worden helaas geregeld gediscrimineerd. Dat mag natuurlijk niet. Ik vroeg me af waar de donkere huidskleur vandaan komt. Er wordt wel gezegd dat mensen met een donkere huidskleur van het geslacht van Cham, een van de zonen van Noach, vandaan komen. Chams nageslacht wordt door Noach vervloekt, omdat Cham aan zijn broers vertelde dat Noach naakt was. Maar klopt het wel dat de donkere huidskleur van het geslacht van Cham afkomstig is?

Ik voel me zelf soms gediscrimineerd, heus niet altijd, maar ik merk het wel.
Ik ben zelf licht getint.

Adam en Eva kwamen ergens uit het Midden Oosten..
Ergens daar waar nu Iran/Irak ligt.
Dus hadden ze al een licht getinte huidskleur.
Je kunt je dus beter afvragen waar mensen met een blanke huidskleur vandaan komen :mrgreen:
Of het door Cham komt dat er donker getinte mensen zijn dat weet ik niet..

Overigens worden mensen met een blanke huid ook gediscrimineerd. Je kan eigenlijk wel zeggen dat elke huidskleur wel ergens gediscrimineerd wordt.

Waar en wanneer dan?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2014 16:40

Evolutie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 31 mei 2014 16:45

van de zon
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 31 mei 2014 16:50

En in Oost-Aziatische landen hadden ze nog geen zonnebril, dus knepen ze hun ogen samen tegen de felle zon. 8)
Die verkramping is doorgegeven d.m.v. hun genen, aan hun nageslacht. :mrgreen:

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 31 mei 2014 17:27

Spreeuw schreef:Mensen met een donkere huidskleur. Zij worden helaas geregeld gediscrimineerd. Dat mag natuurlijk niet. Ik vroeg me af waar de donkere huidskleur vandaan komt.

Dat komt door evolutie: mensen in landen rond de evenaar hebben veel zonlicht te verwerken, en daarom hebben ze meer pigment, waardoor ze beter tegen zonlicht kunnen dan blanke mensen. Hierdoor kunnen ze ook minder vitamine D aanmaken, wat niet erg is als de zon elke dag schijnt.
Een blanke huid kan dat veel beter wat een voordeel is als de zon niet elke dag schijnt. Dus een zwart mens heeft het in scandinavië moeilijker om aan voldoende vitamine D te komen. Vandaar dat de inwoners van scandinavië meestal blank zijn.

Dus mensen zijn donker geworden omdat in de streken waar ze wonen dat voordeel opleverde en mensen in koudere gebieden zijn blank geworden omdat dit voor hun voordeliger uitviel.

Er wordt wel gezegd dat mensen met een donkere huidskleur van het geslacht van Cham, een van de zonen van Noach, vandaan komen. Chams nageslacht wordt door Noach vervloekt, omdat Cham aan zijn broers vertelde dat Noach naakt was. Maar klopt het wel dat de donkere huidskleur van het geslacht van Cham afkomstig is?

Dat is een verzinsel.
Ook gif is geschapen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 31 mei 2014 17:43

Er wordt wel gezegd dat mensen met een donkere huidskleur van het geslacht van Cham, een van de zonen van Noach, vandaan komen. Chams nageslacht wordt door Noach vervloekt, omdat Cham aan zijn broers vertelde dat Noach naakt was. Maar klopt het wel dat de donkere huidskleur van het geslacht van Cham afkomstig is?

Dat is een verzinsel.

Waarom?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 31 mei 2014 18:11

Spreeuw schreef:Waarom?

Nou, volgens mij zijn, bijbels gezien zijn de afstammelingen van Cham niet in Afrika maar in Kanaän gaan wonen. Er staat geloof ik wel dat Cham (Kanaän) vervloekt was. maar ja.
Als je echt racistisch bent, zoals heel veel mensen 200 of 300 jaar geleden, dan zou je kunnen denken dat zwart zijn een vloek is. Maar dat is het niet, het is juist een zegen in een warm klimaat.

dus heel vroeger, in de tijd van de slavernij hebben de mensen bedacht dat zwart zijn een vervloeking was, keken in de bijbel, zagen dat Cham iets verkeerds had gedaan en bedachten toen dat die armzalige zwarte mensen van Cham moesten afstammen.
Hadden ze meteen een excuus voor de slavernij. Zo ging dat.
Ook gif is geschapen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 mei 2014 19:18

Anoniem_89 schreef:Waar en wanneer dan?

Als Europeaan heb je grote kans gediscrimineerd te worden in Afrika, als Aziaat heb je grote kans gediscrimineerd te worden Europa en als Afrikaan heb je grote kans gediscrimineerd te worden in Azië. Om maar even drie willekeurige gevallen in drie willekeurige werelddelen te noemen.

Discriminatie is geen blanke uitvinding en gebeurd eigenlijk zo'n beetje overal in meer of mindere mate. Het is eigen aan de mensheid die uit een stammencultuur komt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 31 mei 2014 19:19

hettys schreef:Nou, volgens mij zijn, bijbels gezien zijn de afstammelingen van Cham niet in Afrika maar in Kanaän gaan wonen. Er staat geloof ik wel dat Cham (Kanaän) vervloekt was. maar ja.
Als je echt racistisch bent, zoals heel veel mensen 200 of 300 jaar geleden, dan zou je kunnen denken dat zwart zijn een vloek is. Maar dat is het niet, het is juist een zegen in een warm klimaat.

dus heel vroeger, in de tijd van de slavernij hebben de mensen bedacht dat zwart zijn een vervloeking was, keken in de bijbel, zagen dat Cham iets verkeerds had gedaan en bedachten toen dat die armzalige zwarte mensen van Cham moesten afstammen.
Hadden ze meteen een excuus voor de slavernij. Zo ging dat.
Bijbels gezien had Cham vier zonen: "De zonen van Cham waren Cusj en Mizraïm, Put en Kanaän." Mizraïm ging volgens Josephus Flavius in het huidige Egypte wonen, Put in Het huidige Libië, en Cusj in de buurt van Sudan/Etheopië. En Kanaän? Die ging in Kanaän wonen. 8) Overigens heeft huidkleur natuurlijk niks met de vloek te maken (Komt gewoon door de zon, volgens de Bijbel: Hooglied 1 v. 6) maar dat de nakomelingen van Cham zwart waren (In ieder geval die van Cusj, Jeremia 13:23) is Bijbels gewoon correct. En dat is maar goed ook, want het zonnetje kan behoorlijk fel zijn daar in zuid-Soedan.

Even ter samenvatting: dat de nakomelingen van Cham zwart waren is dus geen verzinsel uit de tijd van de slavernij. Dat huidskleur een vloek zou zijn wel.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 mei 2014 19:38

Anoniem_89 schreef:Waar en wanneer dan?

Faramir schreef:Als Europeaan heb je grote kans gediscrimineerd te worden in Afrika, als Aziaat heb je grote kans gediscrimineerd te worden Europa en als Afrikaan heb je grote kans gediscrimineerd te worden in Azië. Om maar even drie willekeurige gevallen in drie willekeurige werelddelen te noemen.

Discriminatie is geen blanke uitvinding en gebeurd eigenlijk zo'n beetje overal in meer of mindere mate. Het is eigen aan de mensheid die uit een stammencultuur komt.

Mijn gedachte is altijd dat blanken zich eerder superieur zouden voelen.. :shock:
Andersom heb ik zelf nog nooit meegemaakt. :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 31 mei 2014 19:50

Anoniem_89 schreef:Mijn gedachte is altijd dat blanken zich eerder superieur zouden voelen.. :shock:
Kijk, en dit is dus discriminatie.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 mei 2014 19:58

Anoniem_89 schreef:Mijn gedachte is altijd dat blanken zich eerder superieur zouden voelen.. :shock:

Bijna elke stam voelt zichzelf op een of andere wijze superieur aan een andere stam. Ook het zichzelf superieur vinden is niet voorbehouden aan blanken.
Andersom heb ik zelf nog nooit meegemaakt. :wink:

Dan heb je waarschijnlijk nooit goed opgelet.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 mei 2014 19:59

Jvslooten schreef:Kijk, en dit is dus discriminatie.

Eigenlijk zou ik hier niet eens op moeten reageren.
Voel je je nu minder dan mij?
Moet ik me nu bevooroordeeld voelen? En jij voelt je buitengesloten?

Wat een onzin zeg!
Triest eigenlijk zo'n reactie als je reactie serieus is.. :roll:

Terug naar “[Religie] - Open forum”