Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Mortlach » 29 mei 2014 19:04

Wat je op tv ziet staat echt mijlenver van wat er zich echt afspeelt in de wetenschap. Tv is van nature sensatie-belust, anders zappen mensen direct weg. Ik kan ook zeggen dat ik weet waar de Bijbel over gaat omdat ik ooit 1 aflevering van de EO kinderkrant heb gezien...

En dat je met aannames gaat schermen net zo indrukwekkend als dat het verrassend is. Verdiepe je er eens in, en dan bij voorkeur niet via creationistische leugenmachines.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 mei 2014 19:10

yobem schreef: Maar dat vind ik zo bijzonder; je zegt eerst zelf dat een mens vijand is van God van nature. En hier zeg je: "met mijn eigen verstand kan ik al zien". Wat is dan de basis van je visie? De afweging die jij met je intelligentie maakt toch? Jij bekijkt de beschikbare informatie en maakt een keuze. Als je gelooft dat de capaciteiten van een mens niet zo betrouwbaar zijn, dan moet je toch juist heel erg voorzichtig zijn met de claim dat je ergens de waarheid over weet? Waar komt die stelligheid vandaan als je met het toepassen van God en Goddelijke zaken afhankelijk bent van je eigen menselijke brein?

simpel. men beschuldigt wetenschappers ervan zich boven God te willen stellen, maar vergeet voor hetgemak dat ze zichzelf ook gelijkstellen aan God. Mijn mening = Gods mening. Dus als je het niet met mij eens bent, ben je het niet met God eens. Men ziet zichzelf als onfeilbaar, (want iets met de Heilige Geest) en denkt dan dat zemeteen expert zijn op het gebied van alles....
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 mei 2014 19:34

De betrouwbaarheid van God's Woord wordt met veel poeha in twijfel getrokken.
Maar oh wee, als je de betrouwbaarheid van het woord van wetenschappers in twijfel trekt.
Dan zijn de rapen gaar.

Wie zal het nu beter weten: De Maker van alles, die meer verstand heeft dan alle mensen bij elkaar of de wetenschapper, met zijn kleine menselijke verstand?
En ja, de Heilige Geest is toevallig de Maker, dus aan wie kun je het beter aan vragen?
Ben ik dan een dom en naïef persoon?
Dat mag je denken met je kleine menselijke verstand.
Ik hoef niet aan God's Woord te twijfelen.
Staan er tegenstelling in God's Woord?
Daar zal wel een verklaring voor zijn.
Waar moet je die verklaring zoeken?
Bij God Zelf.
Is het dan geen bewijs dat God's Woord onbetrouwbaar is?
Nee.
En zo hoort het en niet een tegenstelling in God's Woord aangrijpen om God's Woord onbetrouwbaar of onwaar te maken.
Want daar zul je toch eens verantwoording voor af moeten leggen.

In Johannes 1 staat: 1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2014 19:38

yobem schreef:
En als dit nu een incident was dan zou ik me er niet zo over opwinden; je doet het keer op keer op keer. Inhoudelijk wordt het nooit. En als het gesprek zich verplaatst naar de inhoudelijke verantwoording van je theologische agressie dan taai je gekwetst af of geef je niet thuis.

Ja hoor Yobem, ook jou volg ik al een poosje, ook onder je andere nickname.
En je vijandigheid is helaas niet afgenomen, noch je zelfingenomenheid.
Dus over inhoud gesproken!
Laat maar verder hoor. je mag van mij gelijk hebben, als je er zo gelukkig mee bent, ik hoef het nl niet!!

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 29 mei 2014 19:45

Bambi schreef:De betrouwbaarheid van God's Woord wordt met veel poeha in twijfel getrokken.
Maar oh wee, als je de betrouwbaarheid van het woord van wetenschappers in twijfel trekt.
Dan zijn de rapen gaar.

Wie zal het nu beter weten: De Maker van alles, die meer verstand heeft dan alle mensen bij elkaar of de wetenschapper, met zijn kleine menselijke verstand?
En ja, de Heilige Geest is toevallig de Maker, dus aan wie kun je het beter aan vragen?
Ben ik dan een dom en naïef persoon?
Dat mag je denken met je kleine menselijke verstand.
Ik hoef niet aan God's Woord te twijfelen.
Staan er tegenstelling in God's Woord?
Daar zal wel een verklaring voor zijn.
Waar moet je die verklaring zoeken?
Bij God Zelf.
Is het dan geen bewijs dat God's Woord onbetrouwbaar is?
Nee.
En zo hoort het en niet een tegenstelling in God's Woord aangrijpen om God's Woord onbetrouwbaar of onwaar te maken.
Want daar zul je toch eens verantwoording voor af moeten leggen.

In Johannes 1 staat: 1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

Zolang je beseft dat dit jouw keuze is, jouw persoonlijk geloof en dus jouw mening, heb ik daar niet de minste problemen mee... maar kan jij op jouw beurt dan ook verdragen dat niet iedereen die mening deelt, en dat een ander even oprecht overtuigd kan zijn dat zijn of haar keuze voor hem of haar de juiste is? Met andere woorden: ben je bereid te aanvaarden dat jouw waarheid, waarbij jij je goed voelt (mag ik hopen) geen absolute of universele waarheid is?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2014 19:46

Wim2600 schreef:
Maar goed, back on topic: je schrijft dat elke "vijand" stilgezet kan worden door God. En je sluit af met de vraag of ik dat ook zou willen. Maar ik denk dat je het antwoord daarop wel zal kunnen raden: vanuit mijn standpunt is dat antwoord immers vanzelfsprekend 'nee'. Of zelfs niet 'nee', want eigenlijk is de hele vraag vanuit mijn standpunt zinledig... hoe zou ik immers kunnen willen dat een God die voor mij niet bestaat, mij zou 'stilzetten' en in hem doen geloven?
Stel dat een hindoe jou zou vragen of je zou willen dat zijn god Ganesha jou zou 'stilzetten' zodat je tot geloof in Ganesha zou komen... wat zou je antwoord zijn?

Beste Wim, in de overtuiging dat ik weet ik jou niet kan overtuigen, dat is mijn machteloosheid, maar Goddank! Het hoeft niet van mij af te komen!
Ik ben me er volledig van bewust dat het andersdenkenden allemaal abracadabra is en ongelooflijk. Dat is het ook!
Want het is een Wonder van geschonken Genade.
Ook voor jou!
Maar het verschil is tussen forummers die de ander respecteren, maar het niet kunnen aannemen, en zij die beter weten maar er tegenaan blijven schoppen, willens en wetens.
En voor die laatste zal het oordeel zwaar zijn.
Want de weg geweten te hebben en niet willen gaan, is echt heel erg!
Dus ik ben heel erg begaan met het zieleheil van forummers die dit niet kunnen aannemen, noch geloven. Ik hoop dat jij hier niet toevallig bent nl.
En besef mijn machteloosheid in deze.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 mei 2014 19:48

Bambi schreef:De betrouwbaarheid van God's Woord wordt met veel poeha in twijfel getrokken.
Dan zijn de rapen gaar.

De betrouwbaarheid van wetenschappers wordt elke dag, elke minuut in twijfel getrokken. Altijd en altijd zijn de opponenten alert om hun nog betere visie ten toon te spreiden. Elk inzicht gaat door de centrifuge van eventuele ontbetrouwbaarheden.
elk inzicht wordt getest tot op het bot. Blijkbaar weet jij totaal niet waarover je praat.

Wees nou es eindelijk eerlijk Bambi:

Geloof jij dat de zon stilstond in het gevecht in het boek Jozua of niet.

Ik krijg namelijk de kriebels van het vrome gepraat en de ontwijkende reacties.
Ook gif is geschapen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 mei 2014 19:58

hettys schreef:

Ik denk dat daar mee bedoelt wordt, dat de zon voor menselijk zicht, op hetzelfde punt aan de hemel bleef staan.
Dus dat betekent dat de aarde stopte met draaien.

En nu nog een openstaande vraag aan jou:
Hoelang denk je dat God erover gaat doen om de nieuwe hemel en aarde te maken?

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 29 mei 2014 20:01

schelpje3 schreef:Beste Wim, in de overtuiging dat ik weet ik jou niet kan overtuigen, dat is mijn machteloosheid, maar Goddank! Het hoeft niet van mij af te komen!
Ik ben me er volledig van bewust dat het andersdenkenden allemaal abracadabra is en ongelooflijk. Dat is het ook!
Want het is een Wonder van geschonken Genade.
Ook voor jou!
Maar het verschil is tussen forummers die de ander respecteren, maar het niet kunnen aannemen, en zij die beter weten maar er tegenaan blijven schoppen, willens en wetens.
En voor die laatste zal het oordeel zwaar zijn.
Want de weg geweten te hebben en niet willen gaan, is echt heel erg!
Dus ik ben heel erg begaan met het zieleheil van forummers die dit niet kunnen aannemen, noch geloven. Ik hoop dat jij hier niet toevallig bent nl.
En besef mijn machteloosheid in deze.

Ik kan niet pretenderen dat ik die begaanheid en die machteloosheid helemaal kan begrijpen of inschatten - daarvoor hebben begrippen als 'zieleheil', hoewel ik puur rationeel wel weet wat ermee bedoeld wordt, te weinig echte inhoud voor me - maar ik waardeer het wel, omdat ik merk dat je vanuit jouw standpunt en vanuit jouw geloof oprecht met anderen begaan bent.
Ik zou willen zeggen "maak je om mij maar geen zorgen", maar ik weet dat dat weinig zou uithalen.

Ik kan mezelf niet dwingen te geloven, en een ander kan me niet overtuigen omdat ik de zaken toch telkens rationeel ga bekijken. Maar als de God waarin jij je vertrouwen stelt inderdaad bestaat en me op een dag zou 'stilzetten' zoals jij dat noemt, dan laat ik het je weten. Maar opnieuw heel eerlijk: het lijkt me onwaarschijnlijk dat het zou gebeuren, en ik heb niet het gevoel dat ik zonder geloof iets mis. Al blijft het 'fenomeen' geloof me fascineren... vandaar dat ik hier regelmatig rondhang.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 mei 2014 20:12

Wim2600 schreef:Zolang je beseft dat dit jouw keuze is, jouw persoonlijk geloof en dus jouw mening, heb ik daar niet de minste problemen mee... maar kan jij op jouw beurt dan ook verdragen dat niet iedereen die mening deelt, en dat een ander even oprecht overtuigd kan zijn dat zijn of haar keuze voor hem of haar de juiste is? Met andere woorden: ben je bereid te aanvaarden dat jouw waarheid, waarbij jij je goed voelt (mag ik hopen) geen absolute of universele waarheid is?

De Bijbel is het Woord van God door mensen opgeschreven op aanwijzing van God.
Het is geen boek dat door mensen vanuit hun eigen verstand alleen opgeschreven is.
En als mensen er mee om gaan, zoals er hier mee om gegaan wordt, dan doet dat pijn.

En daar worden ook nog wetenschappers tegenovergesteld, als zijnde geweldig.
Als die wetenschapper zo geweldig waren, kwamen ze met dezelfde conclusies als in de Bijbel staat.
Dus met dezelfde tijdsberekeningen.
Zolang ze dat niet doen geven ze aan mensen die de Bijbel geloven, omdat het God's Woord is, alleen maar het bewijs dat ze er faliekant naast zitten.
En dat ligt niet aan de Bijbel en dus ook niet aan God, want God kan niet liegen en God maakt geen fouten.
Mensen daar en tegen wel.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 mei 2014 20:17

hettys schreef:

Bambi schreef:k denk dat daar mee bedoelt wordt, dat de zon voor menselijk zicht, op hetzelfde punt aan de hemel bleef staan.
Dus dat betekent dat de aarde stopte met draaien.

Dan geloof je dus niet in de bijbel. je gelooft in wetenschappelijker inzichten. Zoals ik ook doe.

En nu nog een openstaande vraag aan jou:
Hoelang denk je dat God erover gaat doen om de nieuwe hemel en aarde te maken?

ik twijfel niet aan de vermogens van God. Jij en ik hebben geen idee hoelang God daarover doet. Hij zou het snel kunnen doen, maar ook heeeel erg langdurend.
Paulus dacht al dat in zijn leven zou plaatsvinden, Dus duizend jaar is niets. Als God, zoals bewezen, heeel erg lang over de schepping heeft gedaan is tijd geen issue. een miljoen jaar is niets. Wat maakt jou tot een schepsel om dat de betwisten?
Ook gif is geschapen.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 29 mei 2014 20:39

Bambi schreef:De Bijbel is het Woord van God door mensen opgeschreven op aanwijzing van God.
Het is geen boek dat door mensen vanuit hun eigen verstand alleen opgeschreven is.
En als mensen er mee om gaan, zoals er hier mee om gegaan wordt, dan doet dat pijn.

En daar worden ook nog wetenschappers tegenovergesteld, als zijnde geweldig.
Als die wetenschapper zo geweldig waren, kwamen ze met dezelfde conclusies als in de Bijbel staat.
Dus met dezelfde tijdsberekeningen.
Zolang ze dat niet doen geven ze aan mensen die de Bijbel geloven, omdat het God's Woord is, alleen maar het bewijs dat ze er faliekant naast zitten.
En dat ligt niet aan de Bijbel en dus ook niet aan God, want God kan niet liegen en God maakt geen fouten.
Mensen daar en tegen wel.

Tja, dan ben je gauw uitgepraat. Bambi is de absoluut onfeilbare kenner van de enige juiste manier om met de bijbel om te gaan, en alle anderen, zelfs de christenen die de bijbel ook maar enigszins anders interpreteren dan Bambi, hebben ongelijk. Ik wil je je recht op dat standpunt niet ontnemen, maar sta me toe het er grondig mee oneens te zijn... en het best wel een beetje zielig te vinden hoe vijandig je in het leven meent te moeten staan.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 mei 2014 20:44

hettys schreef:Dan geloof je dus niet in de bijbel. je gelooft in wetenschappelijker inzichten. Zoals ik ook doe.

Nee, ik geloof niet in de wetenschap zoals jij dat doet.
Ik ga er van uit dat de Bijbel de waarheid spreekt en als je via een sateliet kan zien dat de aarde om de zon draait, ga je vanuit dat ZICHTBARE oogpunt kijken wat er in de Bijbel dan met die tekst bedoeld wordt.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik ALLES in de Bijbel letterlijk interpreteer, maar aan de Heilige Geest om inzicht vraag bij het lezen van de Bijbel.
En de Schepping neem ik wel letterlijk.
Er wordt ook in de Bijbel op enkele plaatsen op terug gekomen, ook door God.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 mei 2014 20:47

Wim2600 schreef:Tja, dan ben je gauw uitgepraat. Bambi is de absoluut onfeilbare kenner van de enige juiste manier om met de bijbel om te gaan, en alle anderen, zelfs de christenen die de bijbel ook maar enigszins anders interpreteren dan Bambi, hebben ongelijk. Ik wil je je recht op dat standpunt niet ontnemen, maar sta me toe het er grondig mee oneens te zijn... en het best wel een beetje zielig te vinden hoe vijandig je in het leven meent te moeten staan.

Fijn dat je mij dat gunt en ik kan er prima mee leven, dat jij mij zielig vindt.
Ik vind het zieliger, dat jij hebt gemeend wel zonder God of een geloof in God te kunnen leven en sterven.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 29 mei 2014 20:49

Bambi schreef:De betrouwbaarheid van God's Woord wordt met veel poeha in twijfel getrokken
Laat me eerst constateren dat je blijkbaar op weinig gestelde vragen een direct antwoord wil geven. Maar je schrijft dat God's woord in twijfel wordt getrokken, dat is niet het geval; hooguit jouw wordt de juistheid van jouw kijk op de bijbel in twijfel getrokken.
Bambi schreef:Maar oh wee, als je de betrouwbaarheid van het woord van wetenschappers in twijfel trekt. Dan zijn de rapen gaar.
Nee, de drijvende kracht achter het vergaren van meer kennis is juist de twijfel en het in twijfel trekken van bestaande kennis als dat nodig is.
Bambi schreef:Wie zal het nu beter weten: De Maker van alles, die meer verstand heeft dan alle mensen bij elkaar of de wetenschapper, met zijn kleine menselijke verstand?
Of Bambi die het blijkbaar allemaal zo voor je kan uittekenen en geen moment twijfelt aan haar eigen juist-verstaan van God..
Bambi schreef:En ja, de Heilige Geest is toevallig de Maker, dus aan wie kun je het beter aan vragen? Ben ik dan een dom en naïef persoon?
Met dat vragen heb ik geen moeite, ik heb wel moeite met een ongebreideld zelfvertrouwen wat geen spoortje van twijfel of zelfkritiek toelaat. Tot nu toe hoor ik alleen maar dat je jezelf vereenzelvigd met de meest zuivere Goddelijke kennis die je voor mogelijk houdt, en dat leidt tot uitspraken als:
Bambi schreef:Dat mag je denken met je kleine menselijke verstand. Ik hoef niet aan God's Woord te twijfelen. Staan er tegenstelling in God's Woord? Daar zal wel een verklaring voor zijn. Waar moet je die verklaring zoeken? Bij God Zelf.
Is het dan geen bewijs dat God's Woord onbetrouwbaar is? Nee.
Je hoeft niet aan God's woord te twijfelen, maar een keertje twijfelen aan je eigen verstaan daarvan zou geen kwaad kunnen.
Bambi schreef:En zo hoort het en niet een tegenstelling in God's Woord aangrijpen om God's Woord onbetrouwbaar of onwaar te maken. Want daar zul je toch eens verantwoording voor af moeten leggen.
Question nothing; Bambi knows it all.

Terug naar “[Religie] - Open forum”