Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rijnlander
Verkenner
Verkenner

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Rijnlander » 15 mei 2014 19:55

Dan had Jezus het in Marcus 16:16 tegen jou. Je kinderdoop (afspiegeling van de besnijdenis) is daardoor ongeldig want dat was voor de Jood. Wanneer kom je bij ons in de baptisten gemeente voor het juiste onderwijs? :D

Ik vind het diep triest als jij mijn kinderdoop als ongeldig wilt betitelen. Even voor jouw duidelijkheid: bij kinderdoop zijn de ouders verantwoordelijk en niet het kind. En dat zie ik nergens terug in alle antwoorden, die alleen maar gericht is op de dopeling zelf.

Je redenatie klopt (voor mij persoonlijk) voor geen meter en is alleen maar gericht op je eigen gelijk halen. Ik ben inderdaad geen baptist, maar als jij voor jouw geweten geen kinderdoop kunt verantwoorden, dan respecteer ik dat. Het ligt voor ieders verantwoording. Jouw redenatie en de daarop volgende discussie geeft alleen maar dan jij met jouw visie wil heersen over een ander. Dat blijkt ook uit het stukje van jouw gemeente. Er staat wel vroom met respect voor de kerken, maar het vervolg geeft alleen maar afkeer, zo niet minachting. Ook jouw aanbod getuigt van hoogmoed om te beweren dat in de baptisten gemeente het juiste onderwijs wordt gegeven. Met een dergelijke houding kan ik niets. Maar in ieder geval hartelijk dank voor het aanbod, maar helaas..

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mei 2014 20:09

benefietdiner schreef:De Bijbel geïnspireerd door God, onfeilbaar en een gesloten boek (canon).
Ik ga nu niet verder meer over dit onderwerp omdat het off-topic is.

Omdat je geen poot hebt om op te staan. Je beweringen zijn onchristelijk en niet bijbels terwijl jijzelf het tegenovergestelde zegt te zijn maar het niet kan bewijzen. Hou vooral jezelf voor de gek.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 mei 2014 20:37

Rijnlander schreef:maar als jij voor jouw geweten geen kinderdoop kunt verantwoorden, dan respecteer ik dat. Het ligt voor ieders verantwoording.
Dat vind ik ook, maar deze eerdere opmerking van jouw vind ik ook van weinig tot geen respect getuigen:
Rijnlander schreef:Het afschrijven van de kinderdoop is het vertrappen van Gods Liefde.
Wie de kinderdoop veracht, veracht dit eenzijdig werk van God en neemt daarmee wel een heel grote verantwoordelijkheid op zich.
Ik ben overtuigd van de geloofsdoop, dus vertrap ik Gods liefde? :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 mei 2014 21:01

Rijnlander schreef:maar als jij voor jouw geweten geen kinderdoop kunt verantwoorden, dan respecteer ik dat. Het ligt voor ieders verantwoording.
naamloos schreef:Dat vind ik ook, maar deze eerdere opmerking van jouw vind ik ook van weinig tot geen respect getuigen:
Rijnlander schreef:Het afschrijven van de kinderdoop is het vertrappen van Gods Liefde.
Wie de kinderdoop veracht, veracht dit eenzijdig werk van God en neemt daarmee wel een heel grote verantwoordelijkheid op zich.
naamloos schreef:Ik ben overtuigd van de geloofsdoop, dus vertrap ik Gods liefde? :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:

Ben het met naamloos eens :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 mei 2014 06:23

Rijnlander schreef:Ik vind het diep triest als jij mijn kinderdoop als ongeldig wilt betitelen. Even voor jouw duidelijkheid: bij kinderdoop zijn de ouders verantwoordelijk en niet het kind. En dat zie ik nergens terug in alle antwoorden, die alleen maar gericht is op de dopeling zelf.
Waar vind ik daarvan de bron of onderbouwing?
Als je daar een bron of onderbouwing voor heb graag rechtstreeks uit de Bijbel.(formulieren naast de Bijbel verwijzen daar meestal ook naar).
Rijnlander schreef:Je redenatie klopt (voor mij persoonlijk) voor geen meter en is alleen maar gericht op je eigen gelijk halen. Ik ben inderdaad geen baptist, maar als jij voor jouw geweten geen kinderdoop kunt verantwoorden, dan respecteer ik dat. Het ligt voor ieders verantwoording. Jouw redenatie en de daarop volgende discussie geeft alleen maar dan jij met jouw visie wil heersen over een ander. Dat blijkt ook uit het stukje van jouw gemeente. Er staat wel vroom met respect voor de kerken, maar het vervolg geeft alleen maar afkeer, zo niet minachting. Ook jouw aanbod getuigt van hoogmoed om te beweren dat in de baptisten gemeente het juiste onderwijs wordt gegeven. Met een dergelijke houding kan ik niets. Maar in ieder geval hartelijk dank voor het aanbod, maar helaas..
Ik wil je totaal niet beledigen of iets dergelijks.
Ik begrijp dat het een en ander nogal confronterend op je over komt, begrijpelijk als je achter de kinderdoop staat, maar inhoudelijk ga niet op een punt in en dat is jammer. Het enige wat wie hier dan voor jou gehad hebben is een bots communicatie.

Rijnlander
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rijnlander » 16 mei 2014 08:26

Ik ben overtuigd van de geloofsdoop, dus vertrap ik Gods liefde? :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Nee en dat beweer ik ook helemaal niet.
Geloofsdoop is inderdaad Gods Liefde en ik hoop dat er velen dit mogen ondergaan, maar naar mijn bescheiden mening is dat de kinderdoop ook.

Als je daar een bron of onderbouwing voor heb graag rechtstreeks uit de Bijbel.(formulieren naast de Bijbel verwijzen daar meestal ook naar).
Moet jij mij maar eens uitleggen wat voor zin dit heeft. Ben jij te overtuigen met een bron of onderbouwing rechtstreeks uit de Bijbel? Ik geloof daar geen bal van. Ik heb geen enkele behoefte om iemand te overtuigen. En om elkaar met bijbelteksten te bestoken, daar pas ik voor. Iets meer verdraagzaamheid buiten je denkbeelden is misschien beter.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 mei 2014 21:01

Rijnlander schreef:Moet jij mij maar eens uitleggen wat voor zin dit heeft. Ben jij te overtuigen met een bron of onderbouwing rechtstreeks uit de Bijbel? Ik geloof daar geen bal van. Ik heb geen enkele behoefte om iemand te overtuigen. En om elkaar met bijbelteksten te bestoken, daar pas ik voor. Iets meer verdraagzaamheid buiten je denkbeelden is misschien beter.

Dat lijkt mij ook wel logisch dat je naar de bijbel verwijst.
Je gaat mij toch ook geen dingen wijsmaken zonder dat je hoeft/kunt aantonen waar blijkt dat het staat..?

We kunnen wel alles accepteren.. maar als er geen onderbouwing voor is dan kan iedereen wel zijn eigen manier van geloven gaan verzinnen...

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 mei 2014 21:36

Anoniem_89 schreef:Je gaat mij toch ook geen dingen wijsmaken zonder dat je hoeft/kunt aantonen waar blijkt dat het staat..?
Ja dat zou je denken maar er zijn veel mensen die bijvoorbeeld de drie formulieren van enigheid of andere net zo hoog of hoger hebben staan dan de Bijbel. Die formulieren zijn op een bepaalde manier mooi maar toch wel twee hands.
In het doop formulier vind ik de stellingen fout waar gezegd wordt dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 mei 2014 21:43

benefietdiner schreef:Ja dat zou je denken maar er zijn veel mensen die bijvoorbeeld de drie formulieren van enigheid of andere net zo hoog of hoger hebben staan dan de Bijbel. Die formulieren zijn op een bepaalde manier mooi maar toch wel twee hands.
In het doop formulier vind ik de stellingen fout waar gezegd wordt dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is.

Je haalt me de woorden uit de mond

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 mei 2014 11:30

Marnix schreef:Precies. De volwassendoop moet je niet zozeer vergelijken met onze kinderdoop maar met belijdenis. Het enige verschil is dat men het symbool van de doop op een andere plek in het leven plaatst. In het ene geval bij waar God zegt: Je bent van mij. In het andere geval wanneer je uitspreekt dat je Hem ook wil volgen en dienen en Zijn beloften gelooft. Zowel kinderdopers als volwassendopers geloven dat beiden plaats horen te vinden, alleen verschilt men van mening welk symbool bij welk moment past.

Uhem….. het is daarom ook geloofsdoop en geen volwassendoop. Het symbool is bij kinderdoop en geloofsdoop in principe het zelfde namelijk water. Hoewel het bij de kinderdoop wel er weinig is die paar drupjes. Het gaat bij dopen alleen ‘wie’ er gedoopt wordt, kinderen / baby’s of volwassenen. Een baby kan geen geloof belijden en kan daarom niet gewassen worden. Desniettegenstaande hoort een kind van gelovige ouders er helemaal bij, ook als zij niet gedoopt zijn. Kinderdoop voegt er niets aan toe en heeft ook geen meerwaarde omdat het kind nog niet tot zijn / haar verstand gekomen is.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2014 11:58

Anoniem_89 schreef:Dat lijkt mij ook wel logisch dat je naar de bijbel verwijst.
Je gaat mij toch ook geen dingen wijsmaken zonder dat je hoeft/kunt aantonen waar blijkt dat het staat..?

We kunnen wel alles accepteren.. maar als er geen onderbouwing voor is dan kan iedereen wel zijn eigen manier van geloven gaan verzinnen...

Ja deze is leuk, Anoniem_89, onderbouwing ? omdat anders iedereen een eigen manier geloven gaat verzinnen ?

Hoe verklaar jij dan die tienduizend verschillende protestante kerken ? Allemaal onderbouwingen ?

Of ga je me vertellen dat de overgrote meerderheid van de christenen het niet begrepen hebben ?

Allemaal Schriftuurlijk bewezen stellingen ?

Het geloof is zoveel meer dan het beamen van een intellectuele stelling.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 13:19

benefietdiner schreef:Uhem….. het is daarom ook geloofsdoop en geen volwassendoop. Het symbool is bij kinderdoop en geloofsdoop in principe het zelfde namelijk water. Hoewel het bij de kinderdoop wel er weinig is die paar drupjes. Het gaat bij dopen alleen ‘wie’ er gedoopt wordt, kinderen / baby’s of volwassenen. Een baby kan geen geloof belijden en kan daarom niet gewassen worden. Desniettegenstaande hoort een kind van gelovige ouders er helemaal bij, ook als zij niet gedoopt zijn. Kinderdoop voegt er niets aan toe en heeft ook geen meerwaarde omdat het kind nog niet tot zijn / haar verstand gekomen is.

Hoe zat dat in het oude testament met de besnijdenis? Was dat ook loos teken omdat dat kind nog niets kon geloven? Als de doop inhoudt dat God zegt: "Ik wil je Vader zijn en voor je zorgen, je redden en reinigen". Als een jong kind overlijdt, geloven we dan dat het bij God is? Hoe kan dat dan als dat kind niet schoongewassen is?

Dat is de visie van de kinderdoop. Dat het is zoals de besnijdenis in het oude verbond, maar dan bij het nieuwe verbond.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 mei 2014 14:13

Marnix schreef:Als een jong kind overlijdt, geloven we dan dat het bij God is? Hoe kan dat dan als dat kind niet schoongewassen is?

Dus als een kind overlijdt voordat het gedoopt is dan is het verloren?
Geloof je dat?

Er staat geschreven dat kinderen in hun ouders geheiligd zijn.
1 Kor 7,14

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 mei 2014 15:14

Marnix schreef:Dat is de visie van de kinderdoop. Dat het is zoals de besnijdenis in het oude verbond, maar dan bij het nieuwe verbond.

Is er geen verschil tussen het oude en nieuwe verbond?
Kun je de besnijdenis zonder meer overhevelen naar het nieuwe verbond als of er niets gebeurd is? Is de doop wel in de plaats van de besnijdenis gekomen, wie heeft dat verzonnen? Is het teken van Abraham niet overgegaan naar de heidenen? Kunnen alleen de Israëlieten de zaligheid beërven door het snijden in het mannelijke deel? Hebben de offerdiensten geen vervulling gekregen? Moeten wij nog naar Jerusalem voor de waren aanbidding? In het oude verbond werden allen de mannen besneden en waarom in de kinderdoop nu wel de meisjes?

Marnix zo maar even wat vragen die misschien de gedachten bij jou op kunnen roepen héé…… er is verschil gekomen tussen het ouden en het nieuwe Verbond, wat geen Verbond meer heet maar Testament.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2014 15:37

Aanbieding van het reisbureau;

Weekendje voor kinderdopers en baptisten naar Belgie;

3 dagen Knokke :D

Terug naar “Archief”