Marnix schreef:De katholieke uitleg is dat het neven zijn. Daar kan het zelfde woord voor gebruikt worden. Maar het lijkt me niet zo waarschijnlijk. Zijn moeder kwam met neven langs?
Mijn moeder is ook wel eens met een neef langs geweest. Zo bijzonder zal dat voor die tijd niet geweest zijn lijkt me.
Wat het maagd zijn betreft staat er echter gewoon: Jozef had geen gemeenschap met Maria totdat / voordat Jezus geboren was. Duidelijk genoeg. Er staat niet: ze bleef altijd maagd. Ze had nooit gemeenschap. Er wordt gewoon een eindtijd voor die situatie gegeven. En de Bijbel zegt dat ook nergens anders dat ze altijd maagd bleef en ook niet dat dat moest. Kortom, wishful thinking, als je iemand eerst specialer maakt dan hij/zij is komt er al snel een hoop fantasie, ook bij de bijbelse onderbouwing kijken.
Hier zie je dus prima dat je bepaalde zaken concludeert vanuit de traditie waaruit je komt zonder dat het er daadwerkelijk staat. Er staat namelijk niet dat ze na die tijd wel gemeenschap hadden. Dat ze dat wel hadden is een interpretatie.
Maar goed, tot zover een paar verschillen, ik wil het ook niet te breed uitmeten. We kunnen ons beter richten op wat ons bindt en dat is veel groter.
Klopt. En waarom zou je binnen een kerkverband ook niet over bepaalde zaken verschillend kunnen denken? Lijkt me ook iets calvinistisch. Iedereen moet hetzelfde geloven, ook is er maar plaats voor 1 geloofsbeleving en anders scheur je af. Ik vind het mooi dat de PKN op vele wijzen die calvinistische traditie tracht te doorbreken.