benefietdiner schreef:Ik vind dat het er juist alles mee te maken heeft.
Vervuld is een testament.
Een testament is een nalatenschap waar niets meer aan gedaan kan worden.
Een verbond is een overeenkomst waar nog aan gewerkt moet / kan worden.
Christus heeft alles gedaan wat in het oude testament nodig was omdat het een verbond was. Christus heeft in het nieuwe testament ons een nalatenschap achter gelaten waar wij niets meer aan kunnen en hoeven te doen daarom heet het ook testament, wat waargemaakt is / vervuld.
Daarom moeten wij onze kinderen niet laten dopen wat ziet op een oude vervuld verbond. Wij moeten geloven op een vervuld testament. Wie dat gelooft heeft zal afgewassen zijn. Dat symboliseert de geloofsdoop.
Wij geloven in Christus en daarom
worden we gewassen in Zijn bloed.
De kracht van Zijn bloed wordt gesmaakt.
Die vergeving wordt gesmaakt.
Heel reeel.
Nu en hier.
In de tijd.
Dat leert het Woord..
Hij heeft ons niet een vervuld verbond achtergelaten, waardoor wij gewassen zijn in Zijn bloed.
Een verbond kent (net als een testament) nl. beloften.
En van de beloften merk je iets als je ze ontvangt.
Wat merk jij daar nu van? Wanneer merk daar iets van? Hoe merk je daar iets van? Van geloven in een vervuld testament? De testament-Maker leeft nu nog om ons te geven wat Hij verworven heeft.
(By the way......testament zul je toch ook moeten leren zien in het licht van het Hebreeuwse woord voor verbond. Het griekse woord testament wordt niet echt begrepen als je het niet ook ijkt met het Hebr. woord voor verbond.........Leestip/aanschaftip:....Bijbelse woorden en hun geheim van F.J Pop, uitg. Boekencentrum)
Stel je een verbond voor waarin ik jou beloof elke dag voedsel te geven en jij belooft naar de stoep te gaan om het te pakken.
Dan wordt dat verbond in de tijd uitgewerkt door mij, als ik je elke dag voedsel geef.
En jij merkt dat ik met jou echt een verbond gemaakt heb, want jij krijgt door de tijd heen gewoon elke dag voedsel op je stoep

.
Je merkt dus wat van het verbond dat wij samen maakten.
Het is een "levend" verbond. Daadwerkelijk krijg je wat.
Gewoon elke dag naar de stoep lopen en pakken

.
Christus is gegeven om zalig te
maken.
En wij moeten zalig gemaakt
worden.
Hier en nu.
In de tijd.
Christus Zelf is de inhoud van het Nieuwe Verbond.
h.g
Learsi