Zullen we de tien geboden dan maar ongeldig verklaren?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 11 mar 2008 18:08

marcel081276 schreef:
Bevlogen schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Bevlogen schreef:Vraag me toch altijd weer af waarom mensen de wet als een juk schijnen te zien. Zoveel vraagt ie nu ook weer niet van je:
1. Vereer naast God geen andere goden.
2. Maak geen godenbeelden.
3. Misbruik de naam van de Here niet.
4. Houdt de sabbat in ere.
5. Toon eerbied voor je vader en moeder.
6. Pleeg geen moord.
7. Pleeg geen overspel.
8. Steel niet.
9. Geef geen vals getuigenis over een ander.
10. Zet je zinnen niet op iets dat van een ander is.

Ik heb anders knap veel moeite met de vetgedrukte geboden. De overige geboden zou je "wat makkelijker" kunnen houden, maar vroeg of laat overtreed je ze ook. Het klinkt best krom als je hoort dat je alle geboden moet houden, terwijl je weet dat je dat niet kan. Ik denk ook niet dat de enige bedoeling van de wet is dat we er ons strikt aan moeten houden. De achterliggende gedachte is veel belangrijker, namelijk wie wij zijn voor onze Maker. Het leert ons dat wij in alles afhankelijk zijn van Zijn Genade en dat we zonder Hem niet kunnen leven. Dat besef uit zich niet in de gedachte dat "het toch niet uitmaakt wat je doet, want vergeving van zonden is er altijd", maar meer in het gebed van de tollenaar, die oprecht in zijn gebed zei "O God, wees mij zondaar genadig".

Daar heb je gelijk in. Ik wilde er dan ook mee aangeven dat de wet uit zichzelf wel goed is. Ik nuanceerde mijn eerste uitspraak ook door te zeggen dat we al die geboden niet kunnen houden. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom maar minder moet gaan proberen om de wet te houden.

Overigens is het volgens mij wel de bedoeling van de wet om ons onze zonden te laten zien. Zonder de wet weet je niet wat zonde is. Met de wet weet je dat wel en begrijp je ook beter wat het offer van Christus inhoud. De genade wordt er alleen maar rijker door...

Dus afschaffen? Nooit en te nimmer niet. Sterker nog, het is een duidelijk statement dat wij God keer op keer teleurstellen en zo heel duidelijk worden neergezet wie wij zijn.

Eensch. Maar gelukkig ben je als kind van God iets anders ;)

misschien komt dit als een klap voor je maar we zijn allemaal kinderen van God, het lijkt me niet dat de duivel ofzo kinderen op deze aarde zet.

Ik bedoel 'kinderen van God' in een hele andere context dan waar jij het in plaatst. Wat mij betreft zijn christenen kinderen van God. In het NT wordt dat vaak genoeg gezegd en worden ze afgezonderd van de rest van de wereld.

Overigens ben ik erg benieuwd waarmee je de stelling die je hier poneert wilt onderbouwen. Afgezien van het feit dat alle mensen door God zijn geschapen, kan ik geen reden vinden om alle mensen ook meteen kinderen van God te noemen.

iedereen heeft heel diep in zich een stemmetje wat precies weet wat goed of slecht is, soms is dat stemmetje heel ver weg maar het zal er altijd zijn.

Dat denk ik ook.

dus zeg nou niet dat ''Gods kinderen'' beter weten want iedereen weet beter.

greetz mars

Dat denk ik ook. Daar gaat het in mijn uitspraak ook niet om, ik wilde juist het positieve laten zien van wat Abdij imo een beetje negatief ziet. Als kind van God ben je juist van al die zonden verlost. Christus stierf aan het kruis en met zijn dood stierf de zondige aard in ons ook. Dankzij Hem mogen wij bij God komen, rein en zonder zonden. Als God ons ziet, ziet Hij Christus. Dat heeft Zijn dood bereikt...

Eunice

Re: Zullen we de tien geboden dan maar ongeldig verklaren?

Berichtdoor Eunice » 12 mar 2008 10:40

Ger(nl) schreef:
Eunice schreef:
Ger(nl) schreef:
Eunice schreef:En het is dan denk ik heel bijbels om te zeggen dat de wet niet rechtvaardig maakt, maar dat we behouden worden door het geloof in Christus. Toch mogen we daarbij de wet niet uitvlakken, Christus heeft hem ingesteld en door het houden van de wet kunnen we dankbaarheid tonen aan God.

Ben het met je eens als je zegt dat de wet niet rechtvaardig maakt maar dat we alleen zalig worden door het geloof in Jezus Christus. Als je zegt toch mogen we de wet daarbij niet mogen uitvlakken ben ik benieuwd hoe je dit ziet.
Zelf denk ik dat niet Christus maar God de Vader de wet heeft ingesteld, maar pas nadat hij de belofte had gegeven aan Abraham.
De belofte is nu vervult en Jezus Christus is gestoren en weer opgestaan. Jezus heeft beloofd dat de Heilige Geest na Zijn hemelvaart op aarde zou komen. Hij is het die wil overtuigen van zonden (met de wet als hulpmiddel), om zo steeds meer karakter trekken van God te krijgen.
Persoonlijk denk ik dat we de wet niet moeten/mogen afschaffen maar dat we de functie van de wet niet moeten opdringen bij mensen zeker neit aan de hand van de wet mogen toetsen of iemand wel of niet een kind van God de Vader is.
Dit gebeurd niet alleen nu maar zelfs in de jonge christelijke gemeenten die Paulus had gesticht gebeurde dit. In handelingen 15:5 staat
Enkele gelovigen die tot de partij van de farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden. Als Paulus dit hoort dan ontstaat er een heftige woordenwisseling
Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. 8 God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. 9 Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. 10 Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? 11 Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden,
Het is dus heel gevaarlijk om de wet een te grote functie mee te geven en om hier mensen op vast te pinnen. Ben benieuwd hoe jij er tegen aan kijkt

ps. Paulus vond dit zo gevaarlijk dat hij als reactie op dit verschil van mening gelijk de brief naar Galaten schreef om het een en ander heel duidelijk neer te zetten.

De wet opdringen en aan de hand van het wel of niet naleven van de wet een 'waarachtige' bekering vaststellen is totaal verkeerd, dat heb ik ook nooit beweerd. Als ik zeg dat we de wet niet moeten afschaffen doel ik op de tweedeling van de bekering: allereerst de afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens. Dit laatste bestaat uit het leven tot eer van God. Leven tot eer van God kan alleen tot Zijn eer als we ons houden aan de wet van God. We kunnen niet zelf gaan bepalen wat goed is in Gods ogen. Willen we met ons leven Hem dienen, dan probeer je om de wet te houden. Dit bedoel ik dus met het niet uitvlakken van de wet, het is een hulpmiddel voor een leven tot eer van God en zo worden gaan we steeds meer lijken op Christus.

Nu ben ik met je eens dat een te grote aandacht voor de wet gevaarlijk kan zijn, wat in de tijd van Paulus ook al het geval was. Dat werkt rechtvaardiging door goede werken in de hand, wat Christus' offer overbodig zou maken. Daarom is het ook heel goed wat Paulus schrijft:
Want ik ben door de wet voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven. Ik ben met Christus gekruisigd; en ik leef, niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en voorzover ik nu in het vlees leef, leef ik door de het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven. Hier komt dus heel nadrukkelijk naar voren dat we niet gerechtvaardigd kunnen worden door de wet, dat het gaat om Christus die voor ons gestorven is. Als we in Hem geloven als onze zaligmaken zullen we met ons leven Hem willen dienen, en elkaars lasten willen dragen: Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus.. Maar laat ieder zijn eigen werk toetsen; dan zal hij alleen voor zichzelf stof tot roemen hebben en niet voor een ander. Het gaat er bij de wet dus niet om goede daden te doen en zo anderen te laten zien wat voor goede christen je wel niet bent, maar dat het een hulpmiddel is voor een leven met God!

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 12 mar 2008 10:49

Nu je het zo uitlegt kan ik niets anders zeggen dan AMEN :D

gertjan77
Verkenner
Verkenner

de bergrede

Berichtdoor gertjan77 » 19 mar 2008 22:51

als je de bergrede leest besef je dat je nooit kunt voldoen en je enkel door genade kunt leven.
De wet is vervuld door Jezus, de werking van de wet, de dood, is er niet meer voor wie in Jezus gelooft.
De wet is heilig en goed en laat je je zonden zien, en blijft geldig, je kan hem alleen nooit houden Rom 7, Rom 8 kijk naar Jezus en niet naar jezelf.
Dank u Here Jezus dat u mens van vlees en bloed werd, dat u stierf, opstond, ten hemel voer en dat u de heilige geest over een ieder die u aanneemt uitstort.
DANK U voor wat u gedaan hebt DANK U

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 11:19

gertjan77 schreef:als je de bergrede leest besef je dat je nooit kunt voldoen en je enkel door genade kunt leven.

De wet is vervuld door Jezus, de werking van de wet, de dood, is er niet meer voor wie in Jezus gelooft.

De wet is heilig en goed en laat je je zonden zien, en blijft geldig, je kan hem alleen nooit houden Rom 7, Rom 8 kijk naar Jezus en niet naar jezelf.

Dank u Here Jezus dat u mens van vlees en bloed werd, dat u stierf, opstond, ten hemel voer en dat u de heilige geest over een ieder die u aanneemt uitstort.

DANK U voor wat u gedaan hebt DANK U

En leg is uit: waarom blijft de wet wel geldig, terwijl je de wet niet kunt houden?

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2014 11:28

Spreeuw schreef:En leg is uit: waarom blijft de wet wel geldig, terwijl je de wet niet kunt houden?

Omdat de wet een wegwijzer is - geen lijst van geboden en verboden.
Geen stok om te slaan maar een staf om te gaan.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 mei 2014 15:11

Heel de wet, niet een selectie.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 12 mei 2014 17:26

Spreeuw schreef:En leg is uit: waarom blijft de wet wel geldig, terwijl je de wet niet kunt houden?

Ben ik nou zo slim of......

Als iemand met een ziekelijke aanleg om brand te stichten (pyromaan) of met een ziekelijke aanleg voor stelen (kleptomaan) aan het brandstichten of stelen gaat, moeten we de wet die stelt dat brandstichting en diefstal verboden is dan maar afschaffen?

Het moet niet zo moeilijk zijn te begrijpen waarom de wet wel geldig blijft, ook al kun je de wet niet houden!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 12 mei 2014 17:47

Wat is dan de wet? (sorry dat ik in herhaling val :D maar dit is ook een toevoeging :P )

De "wet" zijn niet de Tien geboden want die bestaan niet, het zijn de Tien Woorden van het Verbond. Dat is trouwens niet een nieuwe gedachte, ik las gisteren met groot genoegen uit The Covenant of Salt (1899 :!: ) van H.C. Trumbull het hoofdstuk "The Ten Commandments as a Covenant of Love", de tien geboden als een Verbond van Liefde.
(blz 145 evv) Online te lezen op en (gratis =D> ) te downloaden van:
https://archive.org/stream/covenantofsa ... 5/mode/1up

Gal. 5:3 En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.
Besnijdenis maakt dus deel uit van de wet maar wordt niet genoemd in "de Wet / Tien Geboden"?

De "Wet" is toch de Torah, de Openbaring van God aan Mozes en die hij heeft opgeschreven. Die kennen we toch nu als de Pentateuch, de vijf boeken van Mozes.
Die begint toch heel mooi met: "In het begin schiep God de Hemel en de Aarde".
Jezus heeft de wet / Torah vervult. Wat heeft hij dan o.a. gedaan? Wat staat er in Gen. 3:15? Dit kwam gistermorgen ineens heel direct op mij af vanwege een preek hierover :D . En hij heeft de belofte die in hoofdstuk 3 van de wet staat, van de kop vermorzelen, vervuld!
Prachtig toch?

Terug naar “[Religie] - Open forum”