marcel081276 schreef:Bevlogen schreef:Abdijbiertje om 1:00 schreef:Bevlogen schreef:Vraag me toch altijd weer af waarom mensen de wet als een juk schijnen te zien. Zoveel vraagt ie nu ook weer niet van je:
1. Vereer naast God geen andere goden.
2. Maak geen godenbeelden.
3. Misbruik de naam van de Here niet.
4. Houdt de sabbat in ere.
5. Toon eerbied voor je vader en moeder.
6. Pleeg geen moord.
7. Pleeg geen overspel.
8. Steel niet.
9. Geef geen vals getuigenis over een ander.
10. Zet je zinnen niet op iets dat van een ander is.
Ik heb anders knap veel moeite met de vetgedrukte geboden. De overige geboden zou je "wat makkelijker" kunnen houden, maar vroeg of laat overtreed je ze ook. Het klinkt best krom als je hoort dat je alle geboden moet houden, terwijl je weet dat je dat niet kan. Ik denk ook niet dat de enige bedoeling van de wet is dat we er ons strikt aan moeten houden. De achterliggende gedachte is veel belangrijker, namelijk wie wij zijn voor onze Maker. Het leert ons dat wij in alles afhankelijk zijn van Zijn Genade en dat we zonder Hem niet kunnen leven. Dat besef uit zich niet in de gedachte dat "het toch niet uitmaakt wat je doet, want vergeving van zonden is er altijd", maar meer in het gebed van de tollenaar, die oprecht in zijn gebed zei "O God, wees mij zondaar genadig".
Daar heb je gelijk in. Ik wilde er dan ook mee aangeven dat de wet uit zichzelf wel goed is. Ik nuanceerde mijn eerste uitspraak ook door te zeggen dat we al die geboden niet kunnen houden. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom maar minder moet gaan proberen om de wet te houden.
Overigens is het volgens mij wel de bedoeling van de wet om ons onze zonden te laten zien. Zonder de wet weet je niet wat zonde is. Met de wet weet je dat wel en begrijp je ook beter wat het offer van Christus inhoud. De genade wordt er alleen maar rijker door...Dus afschaffen? Nooit en te nimmer niet. Sterker nog, het is een duidelijk statement dat wij God keer op keer teleurstellen en zo heel duidelijk worden neergezet wie wij zijn.
Eensch. Maar gelukkig ben je als kind van God iets andersmisschien komt dit als een klap voor je maar we zijn allemaal kinderen van God, het lijkt me niet dat de duivel ofzo kinderen op deze aarde zet.
Ik bedoel 'kinderen van God' in een hele andere context dan waar jij het in plaatst. Wat mij betreft zijn christenen kinderen van God. In het NT wordt dat vaak genoeg gezegd en worden ze afgezonderd van de rest van de wereld.
Overigens ben ik erg benieuwd waarmee je de stelling die je hier poneert wilt onderbouwen. Afgezien van het feit dat alle mensen door God zijn geschapen, kan ik geen reden vinden om alle mensen ook meteen kinderen van God te noemen.iedereen heeft heel diep in zich een stemmetje wat precies weet wat goed of slecht is, soms is dat stemmetje heel ver weg maar het zal er altijd zijn.
Dat denk ik ook.dus zeg nou niet dat ''Gods kinderen'' beter weten want iedereen weet beter.
greetz mars
Dat denk ik ook. Daar gaat het in mijn uitspraak ook niet om, ik wilde juist het positieve laten zien van wat Abdij imo een beetje negatief ziet. Als kind van God ben je juist van al die zonden verlost. Christus stierf aan het kruis en met zijn dood stierf de zondige aard in ons ook. Dankzij Hem mogen wij bij God komen, rein en zonder zonden. Als God ons ziet, ziet Hij Christus. Dat heeft Zijn dood bereikt...